Gå til innhold

Ekstraslag igjen

Anbefalte innlegg

Gjest hypokonderen
Skrevet

Hei

Jeg har skrevet til deg tidligere angående angst for ekstraslag. Jeg er kvinne 36 år med ingen familiær belastning eller høyt blodtrykk. Har vært til ultralyd, ekg samt belastnings ekg av hjertet.

Alt normalt. Jeg har gått til kognitiv terapi i ett halvt år for hjerteangsten og den har bare blitt mere og mere borte, ekstraslag også veldig sjeldent nå og alt har føltes fint. De siste 14 dager har jeg imidlertid vært i en ekstrem stresssituasjon (min mann på adopsjosreise og henter ett lite barn til oss)

Dette får man jo mange tanker og føleler omkring og jeg har hatt enormt mye ekstraslag spesielt om nettene, når jeg er i aktivitet går det bra. Ligger våken om nettene og kjenner etter ekstraslag og da kommer de jevnt og trutt. Har aldri hatt så mye ekstraslag som nå. Prøvde å ta pulsen og da kjente jeg to raske slag etter hverandre så pause og så nye slag en fem seks ganger. Dette har gjentatt seg flere ganger pr natt. Jeg er egentlig ikke så veldig redd når jeg kjenner det men det er ubehagelig og jeg kjenner veldig etter og det er vel muligens derfor de kommer. Innimellom ekstraslagene er pulsen rolig og fin. Var hos lege på torsdag og tok EKG som var fin. Han lyttet å sa dette var ekstraslag og intet å bekymre seg over. Jeg er litt lei meg for at jeg bekymrer meg igjen for angsten for hjertefeil var bortimot borte.

Tror du denne stresssituasjonen jeg er inne i nå med adopsjon og forventninger til det kan forårsake så mye ekstraslag. Har som sagt aldri hatt så mye før.

Er så redd det skal vedvare når barnet er kommet hjem slik at jeg ikke får kost meg skikkelig. Noen synspunkter.

Man leser jo av og til at noen kan dø av stress. Er det tilfelle eller.

Takknemlig for svar

Gjest Hypokonderen
Skrevet

Hei

Må bare si at da jeg våknet i natt slo hjertet ujevnt. Jeg var så trøtt men prøvde å ta pulsen og det virket som ekstraslag. Ga seg med en gang jeg stod opp og gikk litt omkring. Det kan vel ikke ha vært en annen farlig rytmeforstyrrelse.

Slo kanskje ujevnt ca 10 slag.

Huff skal være glad når denne stressperioden er over.

Har som sagt bortimot helt vunnet over ekstraslag skrekken og så får jeg en sånn periode igjen. Det er vel sannsynlig at den er forårsaket av stress eller og at den vil roe seg når hverdagen er ved det normale.

Det var ekkelt å våkne med ujevn puls men som sagt prøvde jeg å ta den og det virket som ett par hurtige slag liten pause osv

Gjest (Anonymous)
Skrevet

Hei igjen

Ville bare spørre om hvis jeg ikke hadde våknet i natt av uregelmessig puls og fikk stoppet det ved å stå opp ville da noe farlig kunne hendt. Fornuften sier meg at det sikkert er en stressreaksjon men men.

Gjest stresset idag
Skrevet

Hei igjen

Ville bare spørre om hvis jeg ikke hadde våknet i natt av uregelmessig puls og fikk stoppet det ved å stå opp ville da noe farlig kunne hendt. Fornuften sier meg at det sikkert er en stressreaksjon men men.

Hei

Ja, jeg tror stress og psykiske påvirkninger i stor

grad kan forstyrre hjerterytmen med f.eks ekstraslag.

Jeg har kranglet med gubben

idag og han har ikke latt

høre fra seg før i kveld.

Ja, hjertet har vært helt

urolig i dag med mye ekstraslag

og høyere puls.

Da han ga lyd fra seg, så

gikk denne hjerteuroen sakte

men sikkert til rolig rytme'

igjen.

Jeg leste en setning en gang:

"Som nervene spiller, så

danser hjertet"

Det er nok mye i det, tror jeg.

Dr. Søyland gir oss nok svar.

Vennlig hilsen en i ekstraslag-klubben, jente

1965-modell.

Gjest stresset idag
Skrevet

Hei

og høyere puls.

igjen.

"Som nervene spiller, så

danser hjertet"

1965-modell.

..Og så den grusomme og sjokkerende tragedien i New- York, fikk selvfølgelig en ny uro i hjertet, som jeg sikkert deler med de fleste.

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom
Skrevet

Hei

og høyere puls.

igjen.

"Som nervene spiller, så

danser hjertet"

1965-modell.

Kommentar til Stresset idag.

Ekstraslag-klubben er en god betegnelse på en ufattelig stor forening. De aller fleste er til en viss grad på det rene med at ekstraslag er et uskyldig fenomèn, men klarer ikke helt å fri seg fra tanken om at "kanskje stopper hjertet helt opp" og "selv om dette oftest er uskyldig, kan det være farlig hos akkurat meg".

Noe av det som i meget stor grad utløser og eventuelt forverrer ekstraslag-aktiviteten er nettopp psykiske stress-situasjoner, mens fysisk belastning (f.eks. treningsaktivitet) ofte kan få ekstraslagene til å forsvinne i perioder.

Skrevet

Hei igjen

Svar på Tillegg 2 fra Anonymous.

Nei. Vi har alle enkelte uregelmessige slag om natten, spesielt p.g.a. drømmeopplevelser.

Skrevet

Svar til Hypokonderen.

Du er jo rutinert når det gjelder dette, og har vel gjentatte ganger fått forsikringer om at dette fenomènet er ufarlig.

Det er kjent at stresslignende situasjoner medfører økning av tendensen til ekstraslag. Både hormonelle (f.eks. adrenalin) og sentralnervøse impulser gir denne effekten.

Enhver psykisk reaksjon på dette fenomènet vil likeledes gi øket antall ekstraslag, og det faktum at du ligger om natten og venter på neste uregelmessige slag gjør hele situasjonen vanskelig for deg.

Jeg er klar over at dette er vrient å bearbeide mentalt, og at de psykiske reaksjonene ikke uten videre lar seg eliminere. Jeg har en følelse av at du er på vei, den kognitive treningen har kanskje hjulpet deg litt. Muligens vil en form for meditativ trening gi deg ytterligere hjelp.

Alt du har vært gjennom av undersøkelser tilsier at du har et friskt hjerte.

Skrevet

Hei

Må bare si at da jeg våknet i natt slo hjertet ujevnt. Jeg var så trøtt men prøvde å ta pulsen og det virket som ekstraslag. Ga seg med en gang jeg stod opp og gikk litt omkring. Det kan vel ikke ha vært en annen farlig rytmeforstyrrelse.

Slo kanskje ujevnt ca 10 slag.

Huff skal være glad når denne stressperioden er over.

Har som sagt bortimot helt vunnet over ekstraslag skrekken og så får jeg en sånn periode igjen. Det er vel sannsynlig at den er forårsaket av stress eller og at den vil roe seg når hverdagen er ved det normale.

Det var ekkelt å våkne med ujevn puls men som sagt prøvde jeg å ta den og det virket som ett par hurtige slag liten pause osv

Se annet svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...