Gå til innhold

Sulten ved overgang til lavkarbo

Anbefalte innlegg

Gjest verinoca
Skrevet

Er det vanlig å føle seg mer sulten når en går over til lavkarbo?

Har kuttet ut alt av brød, pasta, poteter osv, men herremin så sulten og grinete jeg er.. Holdt på siden mandag, og lurer på om jeg spiser for lite?

Synes nemlig jeg spiser ganske mye, f.eks omelett av 3 egg + en god mengde salat til frokost med et stort glass vann.

Lunsj er middagsrester fra dagen før, og middager er alltid veldig sunne med enten grillet eller woket kylling eller fisk, litt ris og masse grønnsaker.

Kveldsmat er kanskje 1-2 Yoplait 0,1% med litt mandler oppi. (Noen ganger er dette frokost også, men det blir atfor lite alene.)

Tar meg også en gulrot her og et par mandler der. Skal utvide repertoaret etter hvert, men altså - er det vanlig å føle seg mer sulten på lavkarbo selv om en spiser godt? Eller spiser jeg rett og slett for lite? Trener litt også. Blir veldig sliten av å gå slik.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• EnolaGay

6

• morsan

5

• candyqueen_83

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor spiser du ris? Det er jo overhodet ikke lavkarbo og har vel omtrent samme virkning på blodsukkeret som rent sukker? HVis du føler at du må ha noe mer så bruk linser, kikerter eller bønner f.eks.

Ja, det er normalt å bli kjempesulten til å begynne med - noen spiser hver time omtrent den første uka før det normaliserer seg. :o) Selv klarer jeg meg nå med 3 måltider om dagen og blir ikke sulten før det faktisk er på tide med litt påfyll. Deilig!

Gjest verinoca
Skrevet

Hvorfor spiser du ris? Det er jo overhodet ikke lavkarbo og har vel omtrent samme virkning på blodsukkeret som rent sukker? HVis du føler at du må ha noe mer så bruk linser, kikerter eller bønner f.eks.

Ja, det er normalt å bli kjempesulten til å begynne med - noen spiser hver time omtrent den første uka før det normaliserer seg. :o) Selv klarer jeg meg nå med 3 måltider om dagen og blir ikke sulten før det faktisk er på tide med litt påfyll. Deilig!

Ris fordi det er en vane, visste ikke at det var så ille? :-)

Skal ikke ned 170 kg altså, men håper på en 4-6. Kommer ikke til å være superstreng, men er det kanskje bortkastet da?

Skrevet

Ris fordi det er en vane, visste ikke at det var så ille? :-)

Skal ikke ned 170 kg altså, men håper på en 4-6. Kommer ikke til å være superstreng, men er det kanskje bortkastet da?

Neida. :o) Jeg skal egentlig ikke ned noe særlig i det hele tatt, men digger lavkarbo fordi det er så mye deilig mat!

I dag spiste jeg til middag 1 grillbit fra Rema, 2 ss grønne linser og en haug blomkål-brokkolimos + rømmesaus. Stekte grillbiten i meierismør (margarin er fysj!) og rørte ut sjyet med 1 ss rømme som jeg så helte over det hele etterpå. Mmmmm!!!! Og til kvelds en skål jordbær (inneholder litt kaber, men jeg er ikke på ketolyse og unner meg noen) med krem søtet med bjørkesøt som ikke påvirker blodsukkeret i noen særlig grad. :o))))

candyqueen_83
Skrevet

Jeg ville hvertfall kuttet ut ris og gulrot. Begge deler får blodsukkeret til å stige, og man kan føle seg mer sulten. Spiser du nok fett og proteiner? Det kan være uvant å spise mer fett enn vanlig, men forbruket jevner seg ut etterhvert. Fett gjør deg mett :o)

Skrevet

Du trenger vel ikke å spise fettfattig yoghurt på lavkarbo? Gulrot og ris er heller ikke lavkarbo. Du kan spise grønnsaker som vokser over jorden, ikke under.

På lavkarbo kan man jo spise fett.

Anbefaler deg å kjøpe en bok om det, eller lær mer på lavkarbo.no

candyqueen_83
Skrevet

Da mener jeg å kutte det ut sånn i begynnelsen for å komme ordentlig inn i det, og bli kvitt sultfølelsen. Etterhvert som du skal stabilisere vekta kan du jo tilføre litt og litt igjen :o)

Skrevet

Det er vanlig å være sulten i begynnelsen, men du må, som de andre sier, kutte ut risen. Det er en karbo-versting. At du spiser ris og kaller det lavkarbo bekymrer meg litt, da det indikerer at du ikke har lest spesielt mye om kostholdet.

Jeg anbefaler at du besøker www.lavkarbo.no og leser deg opp :)

Gjest verinoca
Skrevet

Du trenger vel ikke å spise fettfattig yoghurt på lavkarbo? Gulrot og ris er heller ikke lavkarbo. Du kan spise grønnsaker som vokser over jorden, ikke under.

På lavkarbo kan man jo spise fett.

Anbefaler deg å kjøpe en bok om det, eller lær mer på lavkarbo.no

Blir kanskje ikke riktig å kalle det lavkarbo da, nei. Har kjøpt og lest en bok, og ifølge den var litt ris og gulrot ok.

Hovedgreia er egentlig at jeg har cøliaki og har spist mye glutenfritt brød, pasta, knekkebrød osv. Men dette har veldig høy GI, og jeg merker at jeg legger på meg. Så da blir alternativet å kutte det helt ut. Ikke lett, men..

Skrevet

Nei, du skal ikke være sulten. Da må du legge inn noen mellommåltider til :)

Skrevet

Jeg ville hvertfall kuttet ut ris og gulrot. Begge deler får blodsukkeret til å stige, og man kan føle seg mer sulten. Spiser du nok fett og proteiner? Det kan være uvant å spise mer fett enn vanlig, men forbruket jevner seg ut etterhvert. Fett gjør deg mett :o)

''Det kan være uvant å spise mer fett enn vanlig, men forbruket jevner seg ut etterhvert. Fett gjør deg mett :o)''

Enig. Jeg prøvde meg på fettranden på grillbiten i dag, men måtte gi opp, det klarer jeg bare ikke. :o)

candyqueen_83
Skrevet

''Det kan være uvant å spise mer fett enn vanlig, men forbruket jevner seg ut etterhvert. Fett gjør deg mett :o)''

Enig. Jeg prøvde meg på fettranden på grillbiten i dag, men måtte gi opp, det klarer jeg bare ikke. :o)

Fordi du syns det var ekkelt, eller fordi du ble for mett?

Jeg elsker fettranden på koteletter, men grillribbegreier blir kanskje litt mye :o)

Skrevet

Fordi du syns det var ekkelt, eller fordi du ble for mett?

Jeg elsker fettranden på koteletter, men grillribbegreier blir kanskje litt mye :o)

Fordi jeg ikke liker det, konsistensen blir for seig og ekkel for meg.

Gjest togli
Skrevet

Ser flere har kommentert at du spiser ris. Istedetfor ris kan du f.eks. kjøpe røde linser. Det går kjapt å koke dem. Selv liker jeg dem når de er litt "overkokte". Jeg heller av vannet og blander i presset hvitløk, yoghurt naturell, krydder etc og blander alt til en mos. Nydelig til f.eks. woket sitronmarinert laks med wokede grønnsaker som f.eks. paprika til :)

Skrevet

Fordi jeg ikke liker det, konsistensen blir for seig og ekkel for meg.

Det gjelder å "velge seg" det fettet man liker:-) Spiser jeg spekemat, for eksempel, orker jeg ikke fettranda på skinka, men spiser mer enn gjerne seterrømme.

Jeg liker heller ikke fettranda på kotelettene noe særlig.

Skrevet

Og her sliter jeg. Sjekket her http://www.næringsinnhold.no/sukker-og-s%C3%B8te-produkter/add/1170 og ser at jeg spiser lite fett og mye karbo...

Jeg er ikke overvektig men sliter jævlig med å føle meg oppblåst og vassen. Sånn "kjerring førti overgangsalder bilring skjeggstubb og vaffellår". Og vekta står selv om jeg trener mye.

Åssen fanken eter man mer fett?? HVA eter man? *lost*

Skrevet

Og her sliter jeg. Sjekket her http://www.næringsinnhold.no/sukker-og-s%C3%B8te-produkter/add/1170 og ser at jeg spiser lite fett og mye karbo...

Jeg er ikke overvektig men sliter jævlig med å føle meg oppblåst og vassen. Sånn "kjerring førti overgangsalder bilring skjeggstubb og vaffellår". Og vekta står selv om jeg trener mye.

''Åssen fanken eter man mer fett?? HVA eter man? *lost*''

Noen eksempler:

- bruk olje på salaten

- der du ville brukt lettrømme: Bruk seterrømme istedet

- lag sauser med kremfløte eller bruk smeltet smør på grønnsakene osv

Skrevet

Ser flere har kommentert at du spiser ris. Istedetfor ris kan du f.eks. kjøpe røde linser. Det går kjapt å koke dem. Selv liker jeg dem når de er litt "overkokte". Jeg heller av vannet og blander i presset hvitløk, yoghurt naturell, krydder etc og blander alt til en mos. Nydelig til f.eks. woket sitronmarinert laks med wokede grønnsaker som f.eks. paprika til :)

*Nikker* Nammenam! Det der hørtes kjempegodt ut! *klipp og lim*

Gjest togli
Skrevet

*Nikker* Nammenam! Det der hørtes kjempegodt ut! *klipp og lim*

Det er faktisk utrolig godt og det at det er kjempesunt gjør det jo enda bedre :))

Skrevet

Man kutter ut brød (jeg spiser Fibra fullkornsbrød og lurer på hva jeg skal finne på når jeg går tom, finner ikke den brødmixen igjen!), poteter, ris, pasta og sukker (dvs. søte pålegg, godis og sånt).

Og så fråtser man i vidunderlig mat istedet! Som laks med rømmesaus, kjøttdeigretter med masse ost, litt jordbær med krem søtet med noe annet enn sukker osv osv osv. Jeg digger dette! *sikle'

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...