Gå til innhold

Sulten ved overgang til lavkarbo

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Man kutter ut brød (jeg spiser Fibra fullkornsbrød og lurer på hva jeg skal finne på når jeg går tom, finner ikke den brødmixen igjen!), poteter, ris, pasta og sukker (dvs. søte pålegg, godis og sånt).

Og så fråtser man i vidunderlig mat istedet! Som laks med rømmesaus, kjøttdeigretter med masse ost, litt jordbær med krem søtet med noe annet enn sukker osv osv osv. Jeg digger dette! *sikle'

Men du.. kjøttdeigretter med masse ost? Jeg trodde kombinasjonen ost og varm mat var heller dårlig?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• EnolaGay

6

• morsan

5

• candyqueen_83

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men du.. kjøttdeigretter med masse ost? Jeg trodde kombinasjonen ost og varm mat var heller dårlig?

Hvorfor skulle kobinasjonen med varm mat og ost være uheldig? Har jeg ikke hørt om og av det jeg ser på nettet så gumler folk på lavkarbo varme osteretter til den store gullmedalje. :o)

Og selv jeg som ikke har så mye å ta av triller ned i vekt her. :o) Herlig!

Skrevet

Man kutter ut brød (jeg spiser Fibra fullkornsbrød og lurer på hva jeg skal finne på når jeg går tom, finner ikke den brødmixen igjen!), poteter, ris, pasta og sukker (dvs. søte pålegg, godis og sånt).

Og så fråtser man i vidunderlig mat istedet! Som laks med rømmesaus, kjøttdeigretter med masse ost, litt jordbær med krem søtet med noe annet enn sukker osv osv osv. Jeg digger dette! *sikle'

Baker brød selv med helkorn surmelk grov rug og spelt 50% og hvetemel 50% Ingen sukker eller salt.

Og jeg er glad i brødskive med gulost og tomat.. namnam.

Skrevet

''Åssen fanken eter man mer fett?? HVA eter man? *lost*''

Noen eksempler:

- bruk olje på salaten

- der du ville brukt lettrømme: Bruk seterrømme istedet

- lag sauser med kremfløte eller bruk smeltet smør på grønnsakene osv

Jøss.. helt motsatt av hva man har hørt i 30 år. Føles så rart!

Gjest annlovinda
Skrevet

Ser flere har kommentert at du spiser ris. Istedetfor ris kan du f.eks. kjøpe røde linser. Det går kjapt å koke dem. Selv liker jeg dem når de er litt "overkokte". Jeg heller av vannet og blander i presset hvitløk, yoghurt naturell, krydder etc og blander alt til en mos. Nydelig til f.eks. woket sitronmarinert laks med wokede grønnsaker som f.eks. paprika til :)

Mhm, det hørtes godt, og skal prøves. :)

Skrevet

Baker brød selv med helkorn surmelk grov rug og spelt 50% og hvetemel 50% Ingen sukker eller salt.

Og jeg er glad i brødskive med gulost og tomat.. namnam.

Hvetemel er en karbo-versting og brød generelt burde du bare kutte ut.

Prøv en uke uten hvetemel, sukker, frukt og gjær. Husk at det er hvetemel i pasta. Spis ellers som normalt. Erstatt frukten med bær om du er avhengig av noe friskt. Spis godt med grønnsaker. Brødet kan erstattes med grove havreknekkebrød, egg (omelett, eggerøre, kokt, stekt) eller salater. Ikke vær redd for dressing, men unngå kjøpedressinger som inneholder masse sukker.

Kom tilbake om en uke og si hvordan innvirkning det hadde på oppblåstheten :)

Skrevet

Prøv en uke uten hvetemel, sukker, frukt og gjær. Husk at det er hvetemel i pasta. Spis ellers som normalt. Erstatt frukten med bær om du er avhengig av noe friskt. Spis godt med grønnsaker. Brødet kan erstattes med grove havreknekkebrød, egg (omelett, eggerøre, kokt, stekt) eller salater. Ikke vær redd for dressing, men unngå kjøpedressinger som inneholder masse sukker.

Kommer ikke til å funke, jeg får ikke gjort annet enn å handle eller lage mat!

Starte dagen med eggerøre? Vi er en GJENG med mennesker her, jeg må jo kjøpe 150 egg i uka for jeg får jo ikke ha det i fred! Hm, åssen greier folk det lurer jeg bare på...

Skrevet

''Kom tilbake om en uke og si hvordan innvirkning det hadde på oppblåstheten :)''

*Hehe* Jeg fråtset i brødmat i 3-4 dager nylig da jeg var på tur og hotellet hadde en veldig fristende frokostbufeet. Både så ut som og følte meg som en ballong da jeg kom hjem!

Etter noen dager på lavkarbokost er jeg normal igjen. :o)

Skrevet

''Kom tilbake om en uke og si hvordan innvirkning det hadde på oppblåstheten :)''

*Hehe* Jeg fråtset i brødmat i 3-4 dager nylig da jeg var på tur og hotellet hadde en veldig fristende frokostbufeet. Både så ut som og følte meg som en ballong da jeg kom hjem!

Etter noen dager på lavkarbokost er jeg normal igjen. :o)

Så lenge man vet hva som hjelper, så kan litt brød være verdt det en sjelden gang i blant ;)

Skrevet

Jøss.. helt motsatt av hva man har hørt i 30 år. Føles så rart!

Ja, det krever litt omstilling/tilvenning!

Skrevet

Så lenge man vet hva som hjelper, så kan litt brød være verdt det en sjelden gang i blant ;)

Jeg går rundt og gleder meg til neste lavkarbo-måltid, men jeg blir jo så sjeldent sulten! *hehe*

Skrevet

Jeg går rundt og gleder meg til neste lavkarbo-måltid, men jeg blir jo så sjeldent sulten! *hehe*

Flott å høre om matglede :)

Gjest togli
Skrevet

Hvorfor skulle kobinasjonen med varm mat og ost være uheldig? Har jeg ikke hørt om og av det jeg ser på nettet så gumler folk på lavkarbo varme osteretter til den store gullmedalje. :o)

Og selv jeg som ikke har så mye å ta av triller ned i vekt her. :o) Herlig!

Men hvorfor er f.eks. hjemmelaga pizza med grov bunn, kyllingkjøtt, tomatpure, løk og ost fortsatt usunt?

Har en søster som er kostholdsfreak som har fortalt meg det med osten, og hun kom med en plausibel grunn også uten at jeg skal påstå at jeg husker grunnen nå ;) Noe med kombinasjonen karbo og proteiner?

Skrevet

Men hvorfor er f.eks. hjemmelaga pizza med grov bunn, kyllingkjøtt, tomatpure, løk og ost fortsatt usunt?

Har en søster som er kostholdsfreak som har fortalt meg det med osten, og hun kom med en plausibel grunn også uten at jeg skal påstå at jeg husker grunnen nå ;) Noe med kombinasjonen karbo og proteiner?

Nei, kombinasjonen karbohydrater og fett er lite sunn. Det er derfor man skal spise mye fett og lite karber. Det er alt for mye karbohydrater selv om man bytter ut en del av hvetemelet med sammalt i pizzadeigen.

Gjest togli
Skrevet

Nei, kombinasjonen karbohydrater og fett er lite sunn. Det er derfor man skal spise mye fett og lite karber. Det er alt for mye karbohydrater selv om man bytter ut en del av hvetemelet med sammalt i pizzadeigen.

Ok, så jeg kan fortsette å hive masse ost på toppen av ovnsstekte grønnsaker? *nam*

Skrevet

Ok, så jeg kan fortsette å hive masse ost på toppen av ovnsstekte grønnsaker? *nam*

Jepp. :o) Men hvis du har mye gulrot oppi må du passe litt på, den har høy GI.

Gjest togli
Skrevet

Jepp. :o) Men hvis du har mye gulrot oppi må du passe litt på, den har høy GI.

Ok, takk :)

Skrevet

Hva med grovt rugbrød og brød med solsikkekjerner?

Er det ikke hovedsakelig loff / lyst brød man bør unngå`?

Skrevet

Ja, såfremt du ikke spiser en baguett ved siden av! ;-)

candyqueen_83
Skrevet

Og her sliter jeg. Sjekket her http://www.næringsinnhold.no/sukker-og-s%C3%B8te-produkter/add/1170 og ser at jeg spiser lite fett og mye karbo...

Jeg er ikke overvektig men sliter jævlig med å føle meg oppblåst og vassen. Sånn "kjerring førti overgangsalder bilring skjeggstubb og vaffellår". Og vekta står selv om jeg trener mye.

Åssen fanken eter man mer fett?? HVA eter man? *lost*

Man bruker masse meierismør f.eks. Litt seterrømme/creme fraiche, fete oster, fløte :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...