Gå til innhold

Sulten ved overgang til lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, takk :)

"Oppskriften" på Toglis linser er herved skrevet inn i min nye lav-karbo-kokebok. :o)

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• EnolaGay

6

• morsan

5

• candyqueen_83

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva med grovt rugbrød og brød med solsikkekjerner?

Er det ikke hovedsakelig loff / lyst brød man bør unngå`?

Det kommer jo an på hvor lavt i karbohydratinntak man legger seg. Selv spiser jeg altså litt sene karbohydrater og spiser gjerne 1-2 skiver av dette brødet daglig:

http://www.mollerens.no/produkter/fibra/fibra_fullkornsbrod.html

Hiver oppi litt ekstra valnøtter, solsikkefrø, linfrø og kruskakli. :o) Blir kjempegodt synes jeg, men dessverre er det ikke så enkelt å få tak i, har funnet det bare på en butikk. Det inneholder 32,1 g karbohydrater pr. 100 g brød og om en skive er på ca. 35 gram blir det rundt 12 kh pr. skive. Funker fint for meg, men for de som ikke skal ha mer enn 15-20 kh pr. dag går det ikke.

Skrevet

Får du i deg nok fett? Ikke bruk magre eller light-produkter!

Gjest verinoca
Skrevet

Får du i deg nok fett? Ikke bruk magre eller light-produkter!

Satser ikke på lettprodukter nei, utenom yoplait-yoghurten. melkefett er uansett ikke av det beste. :-)

Gjest verinoca
Skrevet

Ser flere har kommentert at du spiser ris. Istedetfor ris kan du f.eks. kjøpe røde linser. Det går kjapt å koke dem. Selv liker jeg dem når de er litt "overkokte". Jeg heller av vannet og blander i presset hvitløk, yoghurt naturell, krydder etc og blander alt til en mos. Nydelig til f.eks. woket sitronmarinert laks med wokede grønnsaker som f.eks. paprika til :)

Hm, spennende blanding!

Jeg bruker en del grønne linser, de smaker "naturlig pepret". Er de røde noe lignende på smak?

Gjest verinoca
Skrevet

Baker brød selv med helkorn surmelk grov rug og spelt 50% og hvetemel 50% Ingen sukker eller salt.

Og jeg er glad i brødskive med gulost og tomat.. namnam.

Å, det var slike brød jeg også laget, før.... Savner det. :-(

Skrevet

Man bruker masse meierismør f.eks. Litt seterrømme/creme fraiche, fete oster, fløte :o)

Hm. Må lese mer om dette tror jeg, og høre om mannen er motivert. Han er ti kilo for tung.

Skrevet

"Oppskriften" på Toglis linser er herved skrevet inn i min nye lav-karbo-kokebok. :o)

Selvfølgelig...! KOKEBOK. *treig* Det var lurt. :0)

Gjest togli
Skrevet

Vel bekomme :)

Gjest togli
Skrevet

Hm, spennende blanding!

Jeg bruker en del grønne linser, de smaker "naturlig pepret". Er de røde noe lignende på smak?

De grønne er også gode :) Tror kanskje de røde er litt mildere på smak og dermed ekstra gode med diverse krydderblandinger i?

Skrevet

Hm. Må lese mer om dette tror jeg, og høre om mannen er motivert. Han er ti kilo for tung.

Du kan hilse ham fra gubben her og si at man kan lage fantastisk gode middager med lavkarbo!

Tekakene til LenaBeatrice har jeg ikke fått ham til å smake ennå, er i tvil om det er noe for ham.

Skrevet

Det kommer jo an på hvor lavt i karbohydratinntak man legger seg. Selv spiser jeg altså litt sene karbohydrater og spiser gjerne 1-2 skiver av dette brødet daglig:

http://www.mollerens.no/produkter/fibra/fibra_fullkornsbrod.html

Hiver oppi litt ekstra valnøtter, solsikkefrø, linfrø og kruskakli. :o) Blir kjempegodt synes jeg, men dessverre er det ikke så enkelt å få tak i, har funnet det bare på en butikk. Det inneholder 32,1 g karbohydrater pr. 100 g brød og om en skive er på ca. 35 gram blir det rundt 12 kh pr. skive. Funker fint for meg, men for de som ikke skal ha mer enn 15-20 kh pr. dag går det ikke.

Apropos brød, eller snarere "brødlignende"!

Jeg leste en oppskrift på noen slags "briks" som jeg synes er veldig gode (men moren min syntes de var fæle, så smaken er som baken..)

I oppskriften skulle man ta like deler hakkede valnøtter, hakkede solsikkefrø, sesamfrø og linfrø, blandet godt, ha oppi litt salt og x antall egg, inntil det blir en tykk smørje. Dette smøres ut på et bakepapir (jeg lar det være kanskje en halv cm tykt). Stekes på ca 180-200 gr i ca 10 min (husker ikke helt, men her går det fint å ta ting på gefühlen).

Jeg er ikke så nøye på om delene er "like" når det gjelder de fire frø-ingrediensene, og så har jeg også variert med å blande oppi finhakkede gresskarfrø.

Når det er ferdigstekt, skjærer du opp i ruter med en skarp kniv. Briksene kan oppbevares i kjøleskap i noen få dager (3-4), men kan med stor fordel fryses. En briks tiner på få minutter.

Dette synes jeg er veldig lettvint - oppskrift er unødvendig, og det blir godt og mettende med pålegg på ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...