Gå til innhold

diplomatisk eller ærlig?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Når min psykiater sier at jeg ikke har en psykisk lidelse, kan det da være for å være diplomatisk og ikke ta fra meg motet?

Jeg har asperger syndrom men ingen faste medisiner for jeg sliter vist ikke med angst, tvang, sinne slik en del med asperger syndrom gjør.

Noen sa til meg nå at min psykiater nok er diplomatisk med meg? Jeg har spurt min psykiater om hun lover alltid å være 100% ærlig mot meg og til det fikk jeg svaret; JA.

Men diplomatisk har jeg ikke spurt om, og jeg hadde ikke tenkt på det før noen sa og forklarte meg betydningen av ordet, jeg tenkte jeg hadde forstått det, men det var nok mye min egen definisjon som ikke står i samsvar med den mann finner i ordbøkene.

Langt inni meg føles asperger syndrom som en stor funksjonshemning, men det skal man ikke si for det er vist så bra å ha asperger syndrom sier ekspertene på det. men min mann sier han aldri i livet ville hatt det. (kanskje fordi han ser begrensingene i hverdagen det gir meg med lydømfindlighet osv)

Jeg liker helt sikre svar, jeg vil ikke det skal finnes tvil, det er nok derfor jeg liker mattematikke fordi man kan sette to streker under svarene, lene seg tilbake tilfreds kjenne inni seg: Det finnes ikke tvil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Jeg liker helt sikre svar, jeg vil ikke det skal finnes tvil, det er nok derfor jeg liker mattematikke fordi man kan sette to streker under svarene, lene seg tilbake tilfreds kjenne inni seg: Det finnes ikke tvil.''

Det er bare din psykiater som vet om hun er diplomatisk eller ærlig når hun sier at asberger ikke er en psykisk lidelse. NHD sier at det er en psykisk lidelse, men det betyr ikke at din psykiater er 100% enig. Dette er jo avhengig av hvordan man definerer en psykisk lidelse. (Og det fins en mendge faglige begreper, innen mange fagområder, hvor man ikke har universelle og internasjonale definisjoner som er 100% entydige.)

Men, uansett, hvis man trekker parallellen til fysiske/somatiske lidelser: Mange lever godt med fysiske lidelser hvis de tar visse forhåndsregler. F.eks. vil en allergiker leve godt med allergien hvis han/hun unngår f.eks. nøtter eller katter osv. Han/hun kan evt. ha medisiner i bakhånd hvis allergien er så kraftig at det er nødvendig.

Du tar vel også visse forhåndsregler i forbindelse med at du har Asberger. Slik har jeg i hvert fall forstått det du har skrevet tidligere. Unngår det som gjør deg urolig og oppsøker det du liker og som passer for deg.

Madelenemie
Skrevet

''Jeg liker helt sikre svar, jeg vil ikke det skal finnes tvil, det er nok derfor jeg liker mattematikke fordi man kan sette to streker under svarene, lene seg tilbake tilfreds kjenne inni seg: Det finnes ikke tvil.''

Det er bare din psykiater som vet om hun er diplomatisk eller ærlig når hun sier at asberger ikke er en psykisk lidelse. NHD sier at det er en psykisk lidelse, men det betyr ikke at din psykiater er 100% enig. Dette er jo avhengig av hvordan man definerer en psykisk lidelse. (Og det fins en mendge faglige begreper, innen mange fagområder, hvor man ikke har universelle og internasjonale definisjoner som er 100% entydige.)

Men, uansett, hvis man trekker parallellen til fysiske/somatiske lidelser: Mange lever godt med fysiske lidelser hvis de tar visse forhåndsregler. F.eks. vil en allergiker leve godt med allergien hvis han/hun unngår f.eks. nøtter eller katter osv. Han/hun kan evt. ha medisiner i bakhånd hvis allergien er så kraftig at det er nødvendig.

Du tar vel også visse forhåndsregler i forbindelse med at du har Asberger. Slik har jeg i hvert fall forstått det du har skrevet tidligere. Unngår det som gjør deg urolig og oppsøker det du liker og som passer for deg.

Hei!

Ja det har du helt rett i. Jeg får også råd og beskjed om å gjøre nettopp det. Det er pga av min psykiater at jeg feks studerer og det er en meget god medisin mot tanker. Det styrer tankene på rett vei.

Og dette med det sosiale som jeg vil mer enn jeg mestrer, jeg blir sliten og må ta hensyn til det, og gjøre visse prioriteringer,

Det er ikke så ofte jeg vil heller, men det hender jeg blir lei meg fordi jeg blir sliten etter 2 timer på besøk når jeg vil være lenger.

Også lydsensitivitetetn, den er det aller verste, men jeg må jobbe med å bli flinkere med å ikke skjule hvorfor jeg må feks bruker sov i ro i ørene. Men kanskje må jeg klippe håret sånn at det kan henge forran ørene for jeg blir sliten av spørsmål.

Skrevet

Hei!

Ja det har du helt rett i. Jeg får også råd og beskjed om å gjøre nettopp det. Det er pga av min psykiater at jeg feks studerer og det er en meget god medisin mot tanker. Det styrer tankene på rett vei.

Og dette med det sosiale som jeg vil mer enn jeg mestrer, jeg blir sliten og må ta hensyn til det, og gjøre visse prioriteringer,

Det er ikke så ofte jeg vil heller, men det hender jeg blir lei meg fordi jeg blir sliten etter 2 timer på besøk når jeg vil være lenger.

Også lydsensitivitetetn, den er det aller verste, men jeg må jobbe med å bli flinkere med å ikke skjule hvorfor jeg må feks bruker sov i ro i ørene. Men kanskje må jeg klippe håret sånn at det kan henge forran ørene for jeg blir sliten av spørsmål.

Så hvis man sier følgende:

"Du har Asberger. Det er en psykisk lidelse. Hvis du tar visse forhåndsregler, gjør de tingene som er bra for deg og unngår bl.a. bråk og langvarige sosiale sammenkomster, så lever du godt med lidelsen."

Da høres det ut som det er en definisjon som du kan være enig i og som også stemmer med det NHD sier.

Madelenemie
Skrevet

Så hvis man sier følgende:

"Du har Asberger. Det er en psykisk lidelse. Hvis du tar visse forhåndsregler, gjør de tingene som er bra for deg og unngår bl.a. bråk og langvarige sosiale sammenkomster, så lever du godt med lidelsen."

Da høres det ut som det er en definisjon som du kan være enig i og som også stemmer med det NHD sier.

Hei!

Ja det er egentlig mere andre som sier at det ikke er en psykisk lidelse, selv er jeg bare usikker, usikker, usikker, usikker....

Det er mange på autismeeneheten, og habiliteringen og Tony Attwood osv osv... pluss de fleste med asperger syndrom serlv som sier det ikke er en psykisk lidelse.

Selv er jeg usikker fordi man tar hele tiden utgangspunkt i forskjellige definisjoner. Utfra den ene kan man si det er det, utfra den andre er det ikke det osv osv... til man blir sliten av å prøve å forstå.

Uansett er det mest sannynlig en anderledeshet i hjernen som skyldes økte testosteronnivåer i den føtale fase (mye tyder på det)

Jeg satt hos tannlegen nå så tenkte jeg: "jeg må bruke ørepropper, og jeg trenger mye mere tid enn andre på å omstille meg og klare feks å gjøre noe nytt, fordi jeg ikke går til tannlegen så ofte så var dette det uvanlige som skjedde i dag og som gjør meg mentalt sliten fordi det avviker fra dagsplanen."

Jeg kjenner ingen med asperger som klarer å ta telefonen fordi de sier, "vi vet ikke hvem som er i den andre enden", all litteratur sier det samme, jeg kjenner ingen med asperger som mestrer dette særlig bra. En mann var ferdig med medisinstudiet for 4 år siden ca, han ble sykemeldt før turnustjenesten var over tror jeg, mestret ikke stresset sa en dame på autismeenheten, slik at jeg vet ikke.....

Og min mann sier når jeg spurte han om han ville byttet med meg, om han vil ha asperger syndrom, jeg har nemmelig høy IQ, da sa han "aldri i livet", så slitsomt er det på en måte.

Men et vitkig poeng, jeg lever et liv hvor jeg måler meg mot andre som ikke har asperger det kan nok gjøre at jeg føler jeg mestrer mindre.

Men det er jo ikke lett når ekspertene ikke er enige seg i mellom.

Skrevet

Hei!

Jeg blir hele tiden minnet om hvor forskjellige vi med AS er, når jeg leser her og andre steder om Asperger syndrom. Det er som vi kommer fra forskjellige planeter noen ganger. Viss det skal defineres som en psykisk lidelse , så må en først få en klar definisjon på hva er psyke ? Alle er vel enige at det psykiske er det usynlige som tanker og følelser. Hvis en sliter med tanker og følelser uansett om en er sammen med folk eller, da må en vel ha et psykisk problem, om ikke nødvendigvis en lidelse. Må minne meg selv stadig om at det var ikke før jeg fikk en depresjon som 28 åring, at jeg forstå det å ha psyikiske problemer, selv da likte jeg ikke betegnelsen, nettopp for den var biologisk betinget, altså kjemisk ubalanse som gikk over i dystymi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...