Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min datter på 8 år har begynt å stamme.

Ikke så veldig mye ennå.

Hun klarer ikke å si navnet på lillebroren sin.

Det er det eneste hun stammer på.

Er det noen som vet om stamming er arverlig?

Jeg stammer også.

Er det noe man kan gjøre med det?

Det var ikke det da jeg var ung.

Kan man bli kvitt stammingen helt?

Takk for svar.

Gjest margot middings
Skrevet

Jeg kjenner flere som er blitt kvitt stammingen helt. Ta kontakt med PPU (eller hva det hete,r via barneskolen), de skal kunne hjelpe.

Skrevet

Jeg kjenner flere som er blitt kvitt stammingen helt. Ta kontakt med PPU (eller hva det hete,r via barneskolen), de skal kunne hjelpe.

Det skal jeg gjøre. men må nok vente til høsten da.

Får bare håpe at det ikke blir værre.

Gjest Samme båt
Skrevet

Det skal jeg gjøre. men må nok vente til høsten da.

Får bare håpe at det ikke blir værre.

Jeg har flere barn som stammer,men stammer ikke selv. Jeg vet at det forekommer i min manns slekt.Logopeden sier at det er arvelig betinget og kan ligge latent i kroppen i mange år før det kommer til "overflaten" Jeg vet om barn som er blitt kvitt stammingen og jeg vet om de som ikke blir kvitt det.

Jeg vil,som de andre her,råde deg til å ta kontakt med PPT (eller helsestasjonen) Jeg ville brukt sommeren på å registrere (diskre) barnet ditt sitt stammemønster.

Når stammer hun mest/minst?

Gjentar hun hele ordet flere ganger?/ Lager hun lyder for å "komme i gang"?

Er hun selv bevisst på stammingen? Osv...

Dette letter jobben til PPT og dessuten tar det lang tid å observere dette i hjemmet. :-) Man må observere ting man aldri har tenkt over....

Masse lykke til :-)

Gjest en logoped
Skrevet

Jeg er logoped og anbefaler at du tar kontakt med PPT allerede nå. Det blir trolig ikke noen behandling i sommer, men kan være greit å ta kontakt nå slik at hun fortere kan få hjelp til høsten. Det kan være venteliste. Vet ikke hvor du bor, men det kan være lurt å sjekke om PPT i kommunen/bydelen din i det hele tatt har en logoped. Kanskje dere må til en annen kommune.

"Samme båt" kommer med gode råd. Stamming kan være arvelig, men det betyr ikke at det ikke går an å bli kvitt den. Jo tidligere barnet får hjelp, jo større mulighet er det for at barnet kan bli kvitt stammingen helt. Voksne som ikke har fått noen behandling tidligere har betydelig mindre sjanse for å bli kvitt stammingen. For voksne består behandlingen mest i å takle stammingen og å gjøre den mindre åpenbar og hemmende i hverdagen. Tidlig behandling er altså veldig viktig.

Barn som stammer begynner etter hvert å få "uvaner". Blant annet å unngå visse ord/lyder. Dette krever mye konsentrasjon fordi de må tenke seg om for hver setning de skal si og finne andre ord som de kan bruke. Det er størst mulighet for å bli kvitt stammingen før disse unngåelsesteknikkene starter.

Dersom PPT ikke kan hjelpe og stammingen er alvorlig kan det være aktuelt å sende henne videre til et kompetansesenter der de er eksperter på stamming.

Ønsker dere lykke til! :-)

Gjest Samme båt
Skrevet

Jeg er logoped og anbefaler at du tar kontakt med PPT allerede nå. Det blir trolig ikke noen behandling i sommer, men kan være greit å ta kontakt nå slik at hun fortere kan få hjelp til høsten. Det kan være venteliste. Vet ikke hvor du bor, men det kan være lurt å sjekke om PPT i kommunen/bydelen din i det hele tatt har en logoped. Kanskje dere må til en annen kommune.

"Samme båt" kommer med gode råd. Stamming kan være arvelig, men det betyr ikke at det ikke går an å bli kvitt den. Jo tidligere barnet får hjelp, jo større mulighet er det for at barnet kan bli kvitt stammingen helt. Voksne som ikke har fått noen behandling tidligere har betydelig mindre sjanse for å bli kvitt stammingen. For voksne består behandlingen mest i å takle stammingen og å gjøre den mindre åpenbar og hemmende i hverdagen. Tidlig behandling er altså veldig viktig.

Barn som stammer begynner etter hvert å få "uvaner". Blant annet å unngå visse ord/lyder. Dette krever mye konsentrasjon fordi de må tenke seg om for hver setning de skal si og finne andre ord som de kan bruke. Det er størst mulighet for å bli kvitt stammingen før disse unngåelsesteknikkene starter.

Dersom PPT ikke kan hjelpe og stammingen er alvorlig kan det være aktuelt å sende henne videre til et kompetansesenter der de er eksperter på stamming.

Ønsker dere lykke til! :-)

Et av mine barn konsentrerer seg om å ha "stammefri" tale når PPT er tilstede eller når barnet vet at det blir observert hjemme. Vi opplever ofte at stammingen blir verre i etterkant-når barnet "slapper av". Min erfaring er at i det øyeblikket barn blir bevisst på sin egen stamming og/eller det blir kommentert av andre (gjerne i "beste" mening) blir barnet mer lukket og vegrer seg mot å prate,spesielt i en større forsamling. Det er vel naturlig men fryktelig synd for barnet.

I kommunen min er PPT dyktig på stammeproblematikken. Er engasjerte,vi får god og tett oppfølging og,ikke minst; god veiledning. :-)

Gjest exces
Skrevet

Jeg stammet til jeg var ca 14 år. Så klarte jeg å slutte med det av meg selv. Broren min stammer fremdeles. Mulig det er delvis arvelig. Vi har aldri vært hos logoped eller noe sånt.

Skrevet

Jeg stammet til jeg var ca 14 år. Så klarte jeg å slutte med det av meg selv. Broren min stammer fremdeles. Mulig det er delvis arvelig. Vi har aldri vært hos logoped eller noe sånt.

Hvordan klarte du å slutte med det?

Stammet du mye eller lite?

Gjest exces
Skrevet

Hvordan klarte du å slutte med det?

Stammet du mye eller lite?

Stammet ikke fryktelig mye, kanskje middels. Husker ikke helt hvordan jeg klarte det, lurer på om det var en slags pusteteknikk blandet med at jeg gav litt mer f. Ble muligens mer selvsikker. Men det er stamming i familien min. Vet ikke hvordan det er med arvelighet.

Gjest en logoped
Skrevet

Et av mine barn konsentrerer seg om å ha "stammefri" tale når PPT er tilstede eller når barnet vet at det blir observert hjemme. Vi opplever ofte at stammingen blir verre i etterkant-når barnet "slapper av". Min erfaring er at i det øyeblikket barn blir bevisst på sin egen stamming og/eller det blir kommentert av andre (gjerne i "beste" mening) blir barnet mer lukket og vegrer seg mot å prate,spesielt i en større forsamling. Det er vel naturlig men fryktelig synd for barnet.

I kommunen min er PPT dyktig på stammeproblematikken. Er engasjerte,vi får god og tett oppfølging og,ikke minst; god veiledning. :-)

Ja, det er mange som stammer som har problemer med å snakke både til fremmede og i forsamlinger. Derfor øver mange tenåringer og voksne på dette.

Så bra at de kan mye om stamming i din kommune! :-) Fordi det er sjeldnere enn f.eks. språkvansker og dysleksi så er det gjerne mindre kunnskap om behandlingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...