Gå til innhold

Til ettertanke...

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Anbefalte innlegg

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

18

• Sør

11

• Bookworm

4

• double

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, det er vel opp til legene å stramme inn på dette? "Orker ikke kampen" står det et sted i artikkelen - ok, kanskje "folk flest" burde kjenne litt bedre etter selv også, men det er legen som er fagpersonen som har siste ordet med tanke på henvisninger og undersøkelser...

Og hva med den gangen man overser viktige symptomer, og pasienten feiler noe alvorlig?

Gjest TheVisitor
Skrevet

Det kan jo ses på som noe positivt også. Vi er et godt land å bo i. Mennesker lever lengre og det finnes mange gode behandlingsformer.

Vi har større krav til hva som er er å ha god helse.Sykdomsbegrepet er blitt utvidet. Alle disse medikamentene du forøvrig er en sterk talsmann for koster også ganske så enorme summer. Det husker jeg når jeg så hva min cipralex faktisk kostet. Det er godt det finnes kopipreparater slik at en får kostnadene noe ned.

Nå har jeg et ganske radikalt syn i forhold til løsningen på dette. Øk egenandelene kraftig. Skjerm svake grupper og kronikere. Fastlegen må ta tilbake sin naturlig autoritet og ikke henvise til kostbare unødvendige undersøkelse hvor det er ikke er medisinsk grunnlag for det. Det går ut over oss alle.Forøvrig kunne det være hensiktsmessig å konsekvent opplyse om reell pris på behandlingen og hva egenandelen vil være. Kanskje dette kan bevistgjøre enkelte.

Både media ,legene,staten,legemiddelindustrien og de enkelte har vært med på å utvide sykdomsbegrepet og skapt en nærmest ubegrenset etterspørsel.

Jeg tror at dette vil fortsette til staten Norge til slutt går konkurs og en har ikke noe annet valg enn endring. Det kan bli tøff oppvåkning og aller helst burde den starte nå.

Skrevet

Legemiddelindustiren vil ha så mange som mulig på medisin, og vi biter på - spiser medisin og blir sykere og sykere. Ikke så rart helsekronene flyr...

Skrevet

Legemiddelindustiren vil ha så mange som mulig på medisin, og vi biter på - spiser medisin og blir sykere og sykere. Ikke så rart helsekronene flyr...

''Legemiddelindustiren vil ha så mange som mulig på medisin, og vi biter på - spiser medisin og blir sykere og sykere. Ikke så rart helsekronene flyr...''

Kunne ikke vært mer enig med deg. Absolutt alt skal sykeliggjøres og medsineres.

Gjest jkhfd
Skrevet

Folk renner jo ned legekontorene bare på grunn av en forkjølelse, det syns jeg er sjokkerende. Disse menneskene må ta opp mange timer legene kunne brukt på andre pasienter. Forkjølelser går over av seg selv, det er kun unntaksvis en trenger gå til lege på grunn av det.

Gjest tiraden
Skrevet

Er ikke bare friske pasienters holdninger og rettighetsstankegang som er problemet her, men legers manglende evne til grensesetting! Det er til tider altfor mye brukermedvirkning. Pasienten skal høres, men pasienten skal ikke bare bestille det han ønsker og så skal legen gi det for å få saken ut av verden.

.."bare for å slippe kampen. Trykket er til tider svært stort.

"...helt uforberedt på å si nei" Uffameg!!

Skrevet

Folk renner jo ned legekontorene bare på grunn av en forkjølelse, det syns jeg er sjokkerende. Disse menneskene må ta opp mange timer legene kunne brukt på andre pasienter. Forkjølelser går over av seg selv, det er kun unntaksvis en trenger gå til lege på grunn av det.

Jeg gemmer ikke et intervju jeg så med "vårt distrikts eldste" ( over 100 år) på spørsmål om det t beste tipset for å leve lenge. Hun svarte:" "Unngå å fly til lege med en gang det stikker et sted. Det meste går over av seg sjøl:-)"

Gjest fgfgfgfg
Skrevet

Er ikke bare friske pasienters holdninger og rettighetsstankegang som er problemet her, men legers manglende evne til grensesetting! Det er til tider altfor mye brukermedvirkning. Pasienten skal høres, men pasienten skal ikke bare bestille det han ønsker og så skal legen gi det for å få saken ut av verden.

.."bare for å slippe kampen. Trykket er til tider svært stort.

"...helt uforberedt på å si nei" Uffameg!!

det sier seg selv, hver pasient har 10 minuter og leger har 1000-3000 pasienter at det blir sånn

Skrevet

er vi mer bekymret nå enn før??

''. De siste 40 årene har helsebudsjettet doblet seg hvert tiår''

Sier ikke dette mer enn nok? Og enda klager vi på helsevesenet her i landet.....

Gjest Annicka
Skrevet

Så når vi har en kul i brystet skal vi ikke be om mammogrofi?

Når vi har lufteveissinfeksjon skal vi ikke be om røntgen av lungene?

Når vi sliter med magen skal vi ikke be om maveundersøkelse?

Jeg har fått alle disse undersøkelsene, og jeg synes det er riktig at jeg fikk de. Heldigvis var det kun astma jeg har fått diagnose på. Men hverken jeg eller legen min er villig til å ta sjansen på f.eks mavekreft eller brystkreft.

Gjest usikkerhet skaper frykt
Skrevet

Legen har mye å si. Hv is legen virker usikker, så blir jeg også usikker. Da vil jeg ta prøver. Men hvis legen virker sikker og trygg på at det ikke er noe farlig så slapper jeg også av.

En kan ikke bare skylde på pasientene. Mye handler også om kommunikasjonen mellom lege og pasient.

Skrevet

Jeg har fått alle disse undersøkelsene, og jeg synes det er riktig at jeg fikk de. Heldigvis var det kun astma jeg har fått diagnose på. Men hverken jeg eller legen min er villig til å ta sjansen på f.eks mavekreft eller brystkreft.

Og enda hevises det hele tiden her inne til "fastlegen", som den store problemløseren. I dag er fatslegen kun en lege som henviser til spesialister. For noen ganske få år siden kunne faktisk fastlegen stille diagnose uten å gå veien om spesialister.

Skrevet

Og enda hevises det hele tiden her inne til "fastlegen", som den store problemløseren. I dag er fatslegen kun en lege som henviser til spesialister. For noen ganske få år siden kunne faktisk fastlegen stille diagnose uten å gå veien om spesialister.

Det er da endel fastleger som aldri henviser til spesialister og som stort sett ordner opp sjøl. Men det kan jo være på både godt og vondt

Skrevet

''Når vi har lufteveissinfeksjon skal vi ikke be om røntgen av lungene?''

Nei, hvorfor i all verden skulle vi det?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Og noen gaar med lungebetennelse siden begynnelsen av mai uten aa vite om det:)

Selv skal jeg begynne gaa oftere til lege.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg gemmer ikke et intervju jeg så med "vårt distrikts eldste" ( over 100 år) på spørsmål om det t beste tipset for å leve lenge. Hun svarte:" "Unngå å fly til lege med en gang det stikker et sted. Det meste går over av seg sjøl:-)"

Slik tenke jeg ogsaa, men jeg har ombestemt meg:)

Gjest Annicka
Skrevet

''Når vi har lufteveissinfeksjon skal vi ikke be om røntgen av lungene?''

Nei, hvorfor i all verden skulle vi det?

Beklager jeg uttrykte meg dårlig. Når noen har en luftveisinfeksjon som ikke går over, eller varer over måneder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...