Gå til innhold

Til ettertanke...

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager jeg uttrykte meg dårlig. Når noen har en luftveisinfeksjon som ikke går over, eller varer over måneder.

Ok, da er jeg faktisk enig.

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

18

• Sør

11

• Bookworm

4

• double

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Annicka
Skrevet

Og enda hevises det hele tiden her inne til "fastlegen", som den store problemløseren. I dag er fatslegen kun en lege som henviser til spesialister. For noen ganske få år siden kunne faktisk fastlegen stille diagnose uten å gå veien om spesialister.

Selv om fastlegen bestiller noen spesialisttimer, så er det jo grunnet fastlegens mistanker. Det er vel også fastlegen man vil forholde seg til etter en diagnose. Kanskje blir det fem timer hos fastlegen og en hos spesialisten så fastlegen har jo en funksjon.

Skrevet

Selv om fastlegen bestiller noen spesialisttimer, så er det jo grunnet fastlegens mistanker. Det er vel også fastlegen man vil forholde seg til etter en diagnose. Kanskje blir det fem timer hos fastlegen og en hos spesialisten så fastlegen har jo en funksjon.

Hvis det ikke er innlysende at fatstlegens funksjon er å henvise til spesialister, så vet ikke jeg ..De som påstår noe annet kan aldri ha vært hos en allmennlege før i tiden. For den typen leger var faktisk i stand til å stille diagnoser uten å ty til spesialister. Det må være utrolig ydmykende å være allmennpraktiserende lege i disse "spesialist-tider".

Skrevet

Hvis det ikke er innlysende at fatstlegens funksjon er å henvise til spesialister, så vet ikke jeg ..De som påstår noe annet kan aldri ha vært hos en allmennlege før i tiden. For den typen leger var faktisk i stand til å stille diagnoser uten å ty til spesialister. Det må være utrolig ydmykende å være allmennpraktiserende lege i disse "spesialist-tider".

Her blander du hummer og kanari.

For det første, det er ikke enten-eller. En fastlege (akkurat som allmennlegen før) tar seg av det meste, men henviser videre når det er grunn til det. En lege kan ikke vite alt.

For det andre er det nå ufattelig mye mer kunnskap og spesialisering enn for 50 år siden. Det er ikke mulig for noen å gjøre alt, og det er ingen normale mennesker som synes det er ydmykende å innrømme det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

For det første, det er ikke enten-eller. En fastlege (akkurat som allmennlegen før) tar seg av det meste, men henviser videre når det er grunn til det. En lege kan ikke vite alt.

For det andre er det nå ufattelig mye mer kunnskap og spesialisering enn for 50 år siden. Det er ikke mulig for noen å gjøre alt, og det er ingen normale mennesker som synes det er ydmykende å innrømme det.

Med vennlig hilsen

Hvis jeg hadde vært en lege som kun hadde som jobb å henvise til de som "vet bedre enn meg" så hadde jeg følt det ydmykende. Jeg husker at trenden statert så vidt for en del år siden, når det dreide seg om psyiske plager. Men etter hvert så har det tatt fullstendig overhånd, og nå må alt må undersøkes av spesialister.

Skrevet

Hvis jeg hadde vært en lege som kun hadde som jobb å henvise til de som "vet bedre enn meg" så hadde jeg følt det ydmykende. Jeg husker at trenden statert så vidt for en del år siden, når det dreide seg om psyiske plager. Men etter hvert så har det tatt fullstendig overhånd, og nå må alt må undersøkes av spesialister.

Det er intet menneske som kan være spesialist i alt. Folk som tror det har et svakt bindeledd med virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er intet menneske som kan være spesialist i alt. Folk som tror det har et svakt bindeledd med virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Det har jeg ikke sagt heller. Men det er vel menigen at en vanlig allmennlege skal kunne ta seg av det meste av dagliglivets plager. Og det er jo tross alt det de fleste oppsøker lege for....

Skrevet

Nå springer ikke jeg til legen for ingenting.

Men jeg kjenner mange som ikke gjør det fordi de ikke vil "bry" legen, senere har det faktisk vist seg at de har vært veldig syke. Det samme med familiemedlemmer som ikke har blitt trodd og kalt hypokondere forså å være døde av kreft noen mnd senere.

Da blir folk bekymret, og om de kjenner den kulen så blir de redde. Samfunnet er heller ikke tjent med at folk går rundt og er bekymret for å gå til legen fordi legene ikke ser det nødvendig, NHD som er psykriater vet vel at for mye engstelse fører til mere komplekse sykdommer som det kan ta år å få bukta med.

Jeg gidder iallefall ikke gå rundt å være redd for å gå til legen .

Skrevet

høres kjent ut. personlig er jeg veldig på å besøke legen minst mulig, da jeg føler jeg er der ofte nok for den psykiske helsa jeg har slitt med halve livet nå. samtidig: hver gang jeg kjenner bare litt smerte og tilfeldigvis deler det med en venn får jeg følgende råd: "kom deg til legen!" jeg svarer så og si alltid at jeg heller vil se an smerten litt. noen ting går rett og slett over av seg selv. nå som jeg er gravid er jeg takknemlig for å bli sjekket jevnlig for høyt blodtrykk, da vi har flere svangerskapsforgifnger i familien. for meg er det viktig. ikke at et nytt blåmerke ser helt sprøtt ut og dermed, i følge en venn, bør undersøkes.... det gikk jo faktisk bort av seg selv - etter noen dager.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det har jeg ikke sagt heller. Men det er vel menigen at en vanlig allmennlege skal kunne ta seg av det meste av dagliglivets plager. Og det er jo tross alt det de fleste oppsøker lege for....

"dagligdagsplager" som du kaller det, tar fastlegen seg helt utmerket av.

Og ut fra sin kunnskap så vet han hvilken spesialist h*n skal sende det til om det trenges.

Skrevet

Åh, gode gud. Her var det mange flere svar enn jeg hadde forventet som forsvarer det å løpe ned legekontoret, gitt.

Helt enig i problematikken i artikkelen. Alle og enhver burde tenke over om det virkelig er nødvendig å gå til legen for småting som vanligvis går over av seg selv.

Skrevet

Jeg koster helsevesenet minimalt. Det er fordi jeg er så heldig å ikke feile noe. Men jeg skal ta det igjen ved å heve pensjon i maaaange år.

Jeg tror på helbredelse ved ignorering. Det har stort sett funket for meg, men det er jo altså fordi jeg ikke lider av noe som helst.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Bra svar :)

Skrevet

Det kan en vanlig fastlege selvsagt også gjøre.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og enda hevises det hele tiden her inne til "fastlegen", som den store problemløseren. I dag er fatslegen kun en lege som henviser til spesialister. For noen ganske få år siden kunne faktisk fastlegen stille diagnose uten å gå veien om spesialister.

Her inne henvises man jo til fastlegen ikke som den sotre problemløseren, men fordi det faktisk er der man må begynne for å komme videre i helsevesenet...

Skrevet

Jeg er ikke sikker på om du vet hva du snakker om jeg altså - i hvert fall så kan du ikke generalisere på den måte du gjør her. Du må da ha hørt historiene om mennesker som går syke i årevis fordi fastlegen er sikker på at det ikke er noe i veien med dem, men som det hos spesialister faktisk viser seg at man har en sykdom det er mulig å behandle (hvis det ikke er for sent...)...

Skrevet

Jeg er ikke sikker på om du vet hva du snakker om jeg altså - i hvert fall så kan du ikke generalisere på den måte du gjør her. Du må da ha hørt historiene om mennesker som går syke i årevis fordi fastlegen er sikker på at det ikke er noe i veien med dem, men som det hos spesialister faktisk viser seg at man har en sykdom det er mulig å behandle (hvis det ikke er for sent...)...

La meg gi et eksempel på hva jeg mener, ut i fra hva som beskrives i artikkelen Nhd legger ut: Altså overforbruk av spesialisttjenester av friske mennesker.

En bekjent av meg gikk til lege med en kul i brystet. Hennes fastlege kjente på kulen, lo litt og spurte om det var den "store" kulen som bekymret henne. Han visste altså at det ikke var noen farlig kul, der og da. Allikevel så måtte han, som han sa, for å være 100% sikker, sende henne videre til mammografi og røntgenundersøkelse, som viste det samme.

Hans vurdering telte ikke - det måtte bekreftes av spesialister.

Skrevet

"dagligdagsplager" som du kaller det, tar fastlegen seg helt utmerket av.

Og ut fra sin kunnskap så vet han hvilken spesialist h*n skal sende det til om det trenges.

''Og ut fra sin kunnskap så vet han hvilken spesialist h*n skal sende det til om det trenges.''

Leste du artikkelen NHD la ut?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

La meg gi et eksempel på hva jeg mener, ut i fra hva som beskrives i artikkelen Nhd legger ut: Altså overforbruk av spesialisttjenester av friske mennesker.

En bekjent av meg gikk til lege med en kul i brystet. Hennes fastlege kjente på kulen, lo litt og spurte om det var den "store" kulen som bekymret henne. Han visste altså at det ikke var noen farlig kul, der og da. Allikevel så måtte han, som han sa, for å være 100% sikker, sende henne videre til mammografi og røntgenundersøkelse, som viste det samme.

Hans vurdering telte ikke - det måtte bekreftes av spesialister.

Men det doer jo faktisk mange kvinner av brystkreft og vi blir oppfordret til aa sjekke oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...