Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ink1365380698
Skrevet

Er det trolig at jeg kan ha fått forhøyet kolesterolnivå etter å ha brukt 2,5 mg zyprexa i fire år?? Synes det er merkelig at jeg skulle hoppe opp i verdi etter ett halvt år når mat vaner og mosjon er uendret. Kiloer unedret de siste tre årene. Gikk opp 7-8 kilo første året jeg brukte dem.

Du skrev at det ikke var farlig.--- vil det si at jeg ikke har mere fett i blodet enn før?? at det er verdiene som av annen grunn øker?? Håper på svar

Videoannonse
Annonse
ink1365380698
Skrevet

Jeg fikk disse til hjelp da jeg var innlagt 4 uker på grunn av ssri abstinenser- deriblant voldsom depresjon med veldig mye mer. Jeg var livredd det var noe jeg ble avhengig av-- og spurte og grov begge psykiatikerne som var der , men ble beroliget med at de var bare å kutte ut når som helst. Men slik er det ikke med meg... jeg blir veldig dårlig av å prøve å kutte dem ut-- så med ssri friskt i minne--- tør jeg ikke prøve mer engang. Føler meg narret til å bruke tabletter med så masse bivirkninger. De er jo ikke laget for GAD som er min hovedlidelse. Men som sagt har jeg innstilt meg på å måtte bruke dem, men hvis kolesterolet bare øker og øker og blodårene tetter seg til må jeg jo bare kutte dem ut. --grøss-- . Men de er veldige angstempere da...så de hjelper meg jo.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Umulig å si. Om kolesterolen bekymrer deg, kan du vel få medisiner for/mot det.

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg fikk disse til hjelp da jeg var innlagt 4 uker på grunn av ssri abstinenser- deriblant voldsom depresjon med veldig mye mer. Jeg var livredd det var noe jeg ble avhengig av-- og spurte og grov begge psykiatikerne som var der , men ble beroliget med at de var bare å kutte ut når som helst. Men slik er det ikke med meg... jeg blir veldig dårlig av å prøve å kutte dem ut-- så med ssri friskt i minne--- tør jeg ikke prøve mer engang. Føler meg narret til å bruke tabletter med så masse bivirkninger. De er jo ikke laget for GAD som er min hovedlidelse. Men som sagt har jeg innstilt meg på å måtte bruke dem, men hvis kolesterolet bare øker og øker og blodårene tetter seg til må jeg jo bare kutte dem ut. --grøss-- . Men de er veldige angstempere da...så de hjelper meg jo.

I følge felleskatalogen kan Zyprexa øke kolesterol- og triglyseridnivået. Så mitt resonement måtte være a: bytte ut Zyprexaen med noe annet. B: Fortsette på Zyprexa og behandle det høye kolesterolet separat. Det finnes medisiner som f.eks. noe som heter Lipitor. Zocor er et annet. Jeg vet at det er en del ulike preparater på markedet, men oppdatert er jeg ikke. Du må høre med legen din om det.

I og med at Zyprexa virker for deg, så ville det jo være dumt å måtte kutte det ut om det ikke er noe annet som virker like godt.

Håper du får funnet ut av det, for GAD er slitsomt. (har slitt med det selv). Jeg synes det er uholdbart at du skal gå med denne bekymringen, så først av alt håper jeg jo at NHD svarer deg. Ellers vil jeg sterkt anbefale å kontakte fastlegen eller psykiateren som behandler deg allerede mandag.

At en medisin i utgangspunktet er lagd for en indikasjon betyr ikke at det ikke virker mot andre ting. Lamictal er epilepsimedisn originalt. Nå har den i lang tid også blitt brukt med meget god effekt som stemningsstabiliserende ved biplar lidelse. Bipolar lidelse ble ikke tilføyd som indikasjon i felleskatalogen før man fant at det var mulig. Før sto det epilepsi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...