Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter for tiden. Masse angst og negative tanker. Jeg er redd for nesten alle rundt meg, tror de hater meg og er ute etter å skade meg. Også folk fra hjelpeapparatet. Jeg er redd, på ordentlig. Ikke bare redd for hva folk kan komme til å si, tror også de har lyst til å skade meg fysisk.

Jeg er liksom en fornuftig person, har vett nok til å ikke la meg bli trukket inn i en destruktiv spiral. Det har jeg ikke klart, jeg klarer det ikke selv om jeg prøver hardt. Jeg klarer ikke snu tankene på egenhånd. Overfor de som skal hjelpe meg tør jeg ikke annet enn å late som alt er greit, dels fordi jeg regner med at de vil bruke ethvert svakhetstegn til å skade meg, dels fordi jeg ikke klarer å stole på dem. Det er for mange avtaler som er blitt endret i siste liten etc til at jeg tør ta sjansen på det.

Eneste utveien jeg ser nå er selvmord. Selv om jeg ikke synes det er en god løsning, blir tanken på det stadig sterkere og jeg har begynt å fantasere om hvordan det vil føles å ta livet av meg på forskjellige måter. Det er bare disse fantasiene som gir meg en form for ro.

Videoannonse
Annonse
Gjest bedre tider
Skrevet

Det er leit å lese at du sliter nå. Vi som har fulgt deg på sidelinjen en tid, vet at du har vært her nede før, og at hos deg går det ned i perioder. Men vi har også vært vitne til at du igjen klarer å komme opp igjen, og at du har et to i deg og er sterk og smart. Jeg forstår at det ikke kjennes slik ut nå, og at en kan bli så altfor lei av å gå gjennom dette gang på gang. Jeg er likevel sikker på at dette også kommer til å gå over denne gangen, og at det kommer en bedre periode der fremme.

Det høres ut på meg som om at du trenger antipsykotika, ikke for psykose, men for tankene om at folk er ute etter å skade deg. Jeg husker ikke helt hvordan du ordla deg, men hele det første avsnittet fikk meg til å tenke på AP. Jeg vet ikke hvilke medisiner du går på selvsagt, men om du går på dette fra før så kanskje du trenger å justere det opp? Om du ikke går på det, synes jeg det er noe du bør ta opp med legen din snarest. Har du også muligheter til å justere antidepressiva eller stemningsstabiliserende midler, alt etter hva du går på? Uansett må legen din på banen. Det er helt klart at du bør ha nærkontakt med legen din i slike perioder hvor du begynner å slite. Legen er der bare for å hjelpe deg. Hvilken interesse skulle vel han ha for å ha noe i mot deg eller gjøre noe som ikke er bra for deg? Så det er mitt råd, ta kontakt med lege, fortelle hvordan det står til, og om du greier det fortelle akkurat det du skrev her.

Det kommer bedre tider igjen, og jeg håper det går fort oppover igjen. Men gå ikke med dette alene.

Skrevet

Jeg synes du skal mobilisere den siste resten av rasjonalitet som du har et eller annet sted i deg. Skriv et brev til behandler og send det i løpet av helgen hvor du forteller akkurat om din mistenksomhet. Du må gi dem innsyn i tenkningen din for at de skal kunne hjelpe deg.

Forhåpentligvis får du et svar fra nhd også, men selv om jeg ikke er lege så tenker jeg at du bør ta AP (evt. øke dosen) dersom du har det hjemme.

Du har gått deg vill i dine egne tanker før, Orio, og det er viktig å stoppe dette før du går for langt inn i labyrinten.

Gjest Hold ut!
Skrevet

Har vært veldig dårlig jeg og med masse selvmordstanker. Når man står oppe i det ser man ikke veien videre, Ved hjelp av medisinering og god hjelp har jeg nå fått et nytt liv. Aldri hatt det bedre! Det er håp selv om det er tungt og har vært det lenge.

Så hold ut, ta ekstra AP hvis du har og følg rådene du har fått i tråden her. Blir det akutt så kontakt legevakta slik at du evt kan få en innleggelse.

Skrevet

Angst er - for å si det mildt - et hælvete ! Jeg vet hva jeg snakker om. Har hatt så mye og ofte panikkangst, som har vart opp til 3 timer. Dette har også GAD.

Bruker Xanor 6mg - ikke hatt noen symptomer.

MEN selvmord ? Det MÅ du ikke gjøre...det kommer alltids noe uventet posetivt her i livet - husk det !

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tiltakene må være antipsykotika og faste og regelmessige samtaler.

Skrevet

Angst er - for å si det mildt - et hælvete ! Jeg vet hva jeg snakker om. Har hatt så mye og ofte panikkangst, som har vart opp til 3 timer. Dette har også GAD.

Bruker Xanor 6mg - ikke hatt noen symptomer.

MEN selvmord ? Det MÅ du ikke gjøre...det kommer alltids noe uventet posetivt her i livet - husk det !

Beklager skrev feil : Det skulle være - at dette har ført til GAD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...