Gå til innhold

Rivotril vs. Sobril - avhengighet?

Anbefalte innlegg

Gjest AM4711
Skrevet

Hvilke av disse medikamentene er mest avhengighetsskapende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at fastleger skriver ut Sobril - er at det er det minst potente av benzodiapinene.

Gjest Nerda
Skrevet

Det er nok Rivotril som er tilskrevet høyest avhengighetsfare av de to.

Men det med avhengighet behøver ikke å være en bekymringsgrunn dersom man bruker et slikt medikament med respekt - når man virkelig trenger det. Har man det sånn daglig, så er det nok lurt å vurdere om det er en ide å bruke noe ikke-vanedannende mot angst. F.eks. SSRI mot noen angsttyper.

Personlig synes jeg Rivotril er langt mer effektiv mot angst enn Sobril. Det virker fortere, og sitter i en god stund. (Dette ut i fra da jeg hadde dette som en evt. medisin). Nå tar jeg det fast mot epilepsi, men jeg kjenner jo ikke noe til den dosen fordi jeg har tatt den lenge og ikke økt dosen fordi den er effektiv i forhold til det jeg tar det mot. Vet ikke om jeg ville fått abstinenser om jeg slutta, men jeg har glemt dosen på kvelden et par ganger uten å oppleve noe ubehag av det. Dette med hvor raskt man blir avhengig av ting er individuelt, og man vet ikke på forhånd.

Valium/Vival er et alternativ som også er ganske vanedannende, men kanskje ikke så ille. Henger kortere i enn Rivotril.

Den gyldne regel med sånne medisiner er "lavest mulig effektive dose kun når det virkelig trengs."

Skrevet

som Nerida sier er avhengighet svært individuelt, både genetikk og miljø er to veldig viktige faktorer.

Rivotril har veldig lang halveringstid og i flg eksperter på dette som Dr Ashton som har forsket på benzodiazepin avhengighet siden åtti-tallet er det bedre jo lengre halveringstid en benzo har.

Sobril har meget kort ved siden av Xanor (ikke depot varianten).

Det som gjør sobril mindre "avhengighetsskapende" eller mindre fare for misbruk er er to ting; langsom absorbering vs valium som har svært rask. Dette har mye å si hvordan effektkurven ser ut.Det andre er potens hvis man sammenligner Sobril med høy potetente som Rivotril og Xanor.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Rivotril.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...