Gå til innhold

quetiapin

Anbefalte innlegg

lailen1365381136
Skrevet

Hei, min søster bruker quetapin etter hun hadde en psykose, men hun har fått tvangstanker om at hun at hun er redd for at hun skal innta en boks med silikon som jeg bruker til skinnene i vinduene mine og jeg måtte gjemme boksen for jeg var redd hun skulle gjøre det. Og hun er veldig mistenksom på ting det ikke er vanlig å være det på. Og hun er redd for at personalet på sykehuset hun er skal være slemme mot henne. Er dette bivirkninger som kan komme av medisinen quetiapin? Jeg er veldig bekymret for henne og nå blir hun snart utskrevet fra sykehuset hun er vært på i over 3 måneder. Og hun snakker også om at hun ikke vil leve lenger. Hun har vært plaget av angst og depresjon i mange år pga. omsorgssvikt og incest i oppveksten før hun fikk psykose for 3 måneder siden og da var hun totalt paranoid og ofte verbalt og fysisk utagerende på sykehuset, men nå er hun veldig rolig utenpå etter hun begynte med medisinen, men inni er hun ofte angstfylt med mange ubehagelige tanker sier hun. vær snill og svar raskt for jeg kjenner hun ikke igjen. Og kan hun bli bra igjen. Legene er usikre fordi hun har et veldig komplisert sykdomsbilde, så de bare prøver seg fram med medisin.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Jeg er ikke noen psykiater, men jeg skjønner godt din bekymring og frustrasjon!

Det første jeg tenkte da jeg leste om symptomene hennes var " dette er jo sånt denne medisinen skal hjelpe mot!"

Dessverre er det ofte sånn at man må prøve seg fram før man finner effektiv medisni. Det er smertefullt og frustrerende både for dere pårørende som ser på, og den som er dårlig. Hvis ikke Qetiapin (Seroquel) ikke virker tilfredsstillende, må man evaluere om man skal endre på doseringen eller forsøke et annet medikament. Det er flere antipsykotiske midler på markedet.

Jeg skulle ønske jeg kunne si "et zyprexa og bli frisk." Så lett er det dessverre ikke. Men jeg er opptatt av at dere pårørende må bli ivaretatt i høy grad, for det er tøft å stå der som pårørende. Ofte er det ikke godt å forstå hva som skjer, eller hva denne sykdommen er, hva slags symptomer som er hva, hvordan forholde seg... Jeg tror dere pårørende kan ha like vondt i sjela som mange av oss psykisk syke. Derfor anbefaler jeg å delta i pårørende-grupper om et slikt tilbud finnes ved sykehuset eller DPS. Å være med i samtale med behandler og søsteren din er nok også en veldig god ide. Det kan bli mye lettere å sortere når en tredjepart er med.

Håper det beste for dere!

lailen1365381136
Skrevet

Jeg er ikke noen psykiater, men jeg skjønner godt din bekymring og frustrasjon!

Det første jeg tenkte da jeg leste om symptomene hennes var " dette er jo sånt denne medisinen skal hjelpe mot!"

Dessverre er det ofte sånn at man må prøve seg fram før man finner effektiv medisni. Det er smertefullt og frustrerende både for dere pårørende som ser på, og den som er dårlig. Hvis ikke Qetiapin (Seroquel) ikke virker tilfredsstillende, må man evaluere om man skal endre på doseringen eller forsøke et annet medikament. Det er flere antipsykotiske midler på markedet.

Jeg skulle ønske jeg kunne si "et zyprexa og bli frisk." Så lett er det dessverre ikke. Men jeg er opptatt av at dere pårørende må bli ivaretatt i høy grad, for det er tøft å stå der som pårørende. Ofte er det ikke godt å forstå hva som skjer, eller hva denne sykdommen er, hva slags symptomer som er hva, hvordan forholde seg... Jeg tror dere pårørende kan ha like vondt i sjela som mange av oss psykisk syke. Derfor anbefaler jeg å delta i pårørende-grupper om et slikt tilbud finnes ved sykehuset eller DPS. Å være med i samtale med behandler og søsteren din er nok også en veldig god ide. Det kan bli mye lettere å sortere når en tredjepart er med.

Håper det beste for dere!

Hei tusen takk for ditt svar og omtanke. De to eldste barna hennes er oppsatt som nærmeste pårørende, og legen vil ikke ha meg også som det, selv om søsteren min vil og det tar ikke legen hensyn til.

Gjest Nerda
Skrevet

Hei tusen takk for ditt svar og omtanke. De to eldste barna hennes er oppsatt som nærmeste pårørende, og legen vil ikke ha meg også som det, selv om søsteren min vil og det tar ikke legen hensyn til.

Søsteren din ønsker å ha deg oppført som nermeste pårørende?

Hva med de som alt er satt opp? Tar de godt nok ansvar? Jeg skjønner ikke helt at legen nekter forutsatt at dette er ønskelig fra dere begge. Pass på at du ikk tar deg vann over hodet og sliter deg ut! Legen tenker kanskje på at det er en risiko, eller at det kanskje kan bli kaotisk for søsteren din å ha hele tre stykker oppført som nære pårørende. Jeg kan ikke gi dere noe fasitsvar her, denne floken må dere dessverre finne ut av dere i mellom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...