Gå til innhold

Vedr. feriepenger og utgifter i juli/august

Anbefalte innlegg

Gjest Skjønner ikke helt
Skrevet

Vi sitter her og prater og skjønner ikke så mye. Mange er jo i ekstase når de får feriepenger men vi kan ikke helst skjønne hvorfor.

Hvis jeg har 30.000.- i feriepenger så er det la oss si 10.000.- mer enn vanlig lønn.

Men disse pengene skal jo vare i halvannen måned. Alle regninger skal jo betales som vanlig. Og mange regninger så som kommunale avgifter og strøm og sånn kommer jo både før og etter feriepengene (slik at det blir fult med regninger både før og etter)

I ferien pleier vi jo å kjøpe ekstra mat pga grilling, noen kalde øl til varme sommerdager, litt ekstra vannleker til ungene og kanskje litt ekstra utgifter til en og annen tur.

Det er jo topp at folk har det slik og vi er også fornøyde for at vi klarer å få ting til å gå rundt.

Men det jeg lurer på er hvorfor folk er så i ekstase og har slike store handleplaner i fortid av feriepengene. Folk kjøper jo de største tv ene og nye sorrounder og har alskens store handlelister f.eks.

Hvordan er det at folk kan ha såpass mye å å rutte med i forhold til en vanlig lønn? Slik jeg ser det så er det jo "bare" 14 dager ekstra i kroner og de går jo uten problem til å dekke ekstra med dyr grillmat, litt sommerkos etc

Noen som kan forklare?

Feriepengene, er de foresten skattefrie? (at det trekkes ekstra skatt gjennom året til dette)

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Ja, jeg synes også at de ekstra pengene som mannen min får, forsvinner uten at en merker stort til dem. Feriepengene avhenger jo av hvor mye du tjente i fjor, og i tillegg blir du trukket for lønn de fem ukene du har ferie, derfor blir det jo ikke allverden. Vi har akkurat nok til en liten ferie, som vi har hvert år, skjønner ikke hvordan folk f.eks. har råd til sydentur...

I år har vi bygget terrasse også for pengene, og det kostet flesk. så heldigvis får vi mye igjen på skatten, så da blir det en liten ferie allikevel.

Gjest sløser ikke
Skrevet

Jeg jobbet mindre i fjor og fikk bare 23000 i feriepenger,

og skatteoppgjøret får jeg ikke før til høsten, håper jeg får igjen :)

Det lille ekstra jeg går på feriepengene setter jeg på bok,

så litt ekstra på utgiftskontoen, kjekt å ha en buffer, så litt ekstra til ferieturen. Feriereisen er gjerne betalt alt i januar-februar.

Mannen min får over 50 000 i feriepenger,

det går jo 12 % av hva man tjente året før,

så tjente man bra i fjoråret så får man dertil bra med feriepenger og da grunn til å si hurra :D

Før jobbet jeg mye og da fikk jeg gjerne 36000 i feriepenger, mye det når jeg bare er vant til 15-16 tusen i mnd.

Men men.

Gjest høstløv
Skrevet

''Feriepengene, er de forresten skattefrie? (at det trekkes ekstra skatt gjennom året til dette)''

Feriepenger er skattepliktig inntekt i utbetalingsåret, men det trekkes ikke skatt av de. Skatten for hele året beregnes samlet og deles på 10,5, slik det blir en måned om sommeren og to uker i desember, hvor det ikke trekkes skatt.

Skrevet

Feriepengene er skattefrie ja. Men hvorfor må de vare i halvannen mnd? Vi får lønn 12. mai, feriepenger 12. juni og så lønn som vanlig 12. juli... Hvor får du de to ekstra ukene fra?

Gjest fra bergen
Skrevet

Feriepengene er skattefrie ja. Men hvorfor må de vare i halvannen mnd? Vi får lønn 12. mai, feriepenger 12. juni og så lønn som vanlig 12. juli... Hvor får du de to ekstra ukene fra?

''skattefrie ja.''

Nei, det er de da ikke.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg får lønn som vanlig i juli også, så for meg trenger bare feriepengene å vare i en mnd.

Skrevet

Ikke halvannen måned, men i allefall 5 uker. På grunn av 5. ferieuke blir man trukket for en ukes lønn i den måneden man får utbetalt feriepengene.

Skrevet

Ikke halvannen måned, men i allefall 5 uker. På grunn av 5. ferieuke blir man trukket for en ukes lønn i den måneden man får utbetalt feriepengene.

Men pengene skal ikke vare noe lenger av den grunn. Man får lønn på fast dato hver måned, i juni er utbetalingen erstattet av fereiepengutbetaling. Noen arbeidsgivere gir den litt tidligere i juni (hos oss har vi lønn den 20. og fikk feriepenger den 15.), slik at det blir noen flere dager til neste utbetaling, men da er det jo tilsvarende færre dager siden forrige utbetaling, så pengene skal ikke vare lenger enn en vanlig lønnsutbetaling.

Men jeg er enig med trådstarter i å forundre meg over halleluja-stemningen. Så veldig mye mer enn vanlig lønn er det da ikke.

Skrevet

Men pengene skal ikke vare noe lenger av den grunn. Man får lønn på fast dato hver måned, i juni er utbetalingen erstattet av fereiepengutbetaling. Noen arbeidsgivere gir den litt tidligere i juni (hos oss har vi lønn den 20. og fikk feriepenger den 15.), slik at det blir noen flere dager til neste utbetaling, men da er det jo tilsvarende færre dager siden forrige utbetaling, så pengene skal ikke vare lenger enn en vanlig lønnsutbetaling.

Men jeg er enig med trådstarter i å forundre meg over halleluja-stemningen. Så veldig mye mer enn vanlig lønn er det da ikke.

Nei, men det reduserer jo i praksis feriepengene. De blir dermed "lavere" enn man kanskje tror.

Gjest Skjønner ikke helt
Skrevet

Jeg sa vel litt feil.

Vi får lønn den 20. Så vi fikk lønn nå 20 juni og så får vi lønn igjen 20 august. Vi får feriepenger den 1 juli.

Da er det ca halvannen lønn og den skal jo vare fra 20 juli til 20 august liksom da. Det menes at 2/3 skal dekke vanlige utgifter og sånn som en vanlig lønn, og den resterende 1/3 er de feriepengene vi kan rutte med. Og det er jo ikke mye.

Med tanke på da at det er godt med regninger både måneden før og etter så kan jeg ikke skjønne hvordan andre har kjempelange handlelister og at de kjempegleder seg til utbetaling av feriepenger :)

Men kanskje situasjonen er anneledes hvis det er to med høye lønninger slik at de f.eks får 80.000.- i feriepenger, da blir det sikkert en del penger å rutte med :)

Skrevet

Jeg sa vel litt feil.

Vi får lønn den 20. Så vi fikk lønn nå 20 juni og så får vi lønn igjen 20 august. Vi får feriepenger den 1 juli.

Da er det ca halvannen lønn og den skal jo vare fra 20 juli til 20 august liksom da. Det menes at 2/3 skal dekke vanlige utgifter og sånn som en vanlig lønn, og den resterende 1/3 er de feriepengene vi kan rutte med. Og det er jo ikke mye.

Med tanke på da at det er godt med regninger både måneden før og etter så kan jeg ikke skjønne hvordan andre har kjempelange handlelister og at de kjempegleder seg til utbetaling av feriepenger :)

Men kanskje situasjonen er anneledes hvis det er to med høye lønninger slik at de f.eks får 80.000.- i feriepenger, da blir det sikkert en del penger å rutte med :)

Den skal jo vare like lenge som en vanlig lønn og er noe større. Jeg tviler på at de fleste betaler hele ferien av de kronene feriepengene utgjør, de legger nok litt til side gjennom hele året. :o)

Skrevet

Jeg fikk nesten dobbelt så mye utbetalt som en vanlig lønn. Og når juli kommer så får jeg vanlig mnd. lønn da. Så disse pengene skal ikke dekke 1 1/2 mnd. (Jeg har høy skatt, og da blir jo feriepengene ekstra høye)

Pengene er trekkfrie, men ikke skattefrie. Dvs. at skatten for et år fordeles på 10,5 mnd. (0 trekk i feriepenger og 1/2 trekk i desember.)

Men pengene blir med i skatteberegningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...