Gå til innhold

Sunn livsstil - tenke positivt

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Jeg er inne i en vanskelig periode, noe som også (naturlig nok) har gått ut over den sunne livsstilen. Det har blitt litt overspising den siste tiden. Tidligere denne uka var det like før jeg sprakk fullstendig. Dro i butikken for å handle inn "overspisingsmat", mengder med sjokolade, en stor pakke is, potetgull (trenger litt salt for å klare å få i meg nok) og masse kjeks. Heldigvis tok jeg til fornuft, og la det tilbake uten å kjøpe det. Det eneste jeg kjøpte var en bollepose.

Forrige uke var det en som påpekte at jeg har fokusert mye på negative sider/problemer med den sunne livsstilen, og det har jeg kanskje gjort. (Men jeg er ikke enig i at jeg syter.) Kanskje det jeg trenger er å bevisst hente frem alt det positive jeg har oppnådd, kanskje det gir meg den ekstra viljestyrken til å klare å holde godt fast på de nye vanene også når det stormer som verst. Det skal jeg gjøre nå, så her kommer en lang "skryteliste".

* Vekt og omfang har gått ned, så jeg har hatt en god grunn til å kjøpe nye klær. Og jeg har ikke lenger kjøpt "hva som helst", jeg har fått et mer positivt forhold til min egen kropp så jeg har prøvd klærne og bare kjøpt ting jeg synes kler meg.

* Treningen har gjort meg sterkere. Jeg har fått muskler, ikke bare fett som henger og dingler. Særlig på overarmene er dette synlig, "grevinnehenget" er blitt synlig mindre. Noe som igjen har ført til at jeg tør å gå i singlet, en stor fordel nå som det forhåpentlig blir en del varme sommerdager.

* Jeg utfordrer stadig meg selv fysisk, og merker at jeg klarer mer og mer. Det har gitt meg økt selvtillit, jeg tør for eksempel gå turer sammen med andre. Tidligere har jeg vært veldig redd for å sinke andre fordi jeg ikke er i god nok form. Jeg er enda ikke like kjapp som de raskeste, men jeg skammer meg ikke lenger og har forstått at jeg har like stor "rett" som andre til å være med på fellesturer. Jeg er ikke en gang av de som går saktest.

* Økt fysisk selvtillit og den mestringsopplevelsen jeg har fått ved å klare stadig mer har smittet over på andre ting. Jeg tror (i gode perioder) at det er håp for at jeg også kan mestre andre ting i livet.

* Den økende selvtilliten har også (i gode perioder) gjort at jeg i større grad ser at jeg selv også er et verdifullt menneske, at jeg har like stor rett som andre til å være til.

* Treningen har gjort at jeg ser muligheten for at livet ikke bare er svart/hvitt (i alle fall i gode perioder). Trening er ikke lenger alt eller ingenting for meg. Noen ganger tar jeg meg helt ut, andre ganger er det riktigere og helt greit å ta en roligere økt. Jeg har ikke hatt noe valg, i starten prøvde jeg å ta meg helt ut hver gang, seks dager i uken, men jeg oppdaget raskt at det ikke gikk. Mitt håp er at dette etter hvert smitter over på resten av livet.

* Den sunne livsstilen har også gitt helsemessige fordeler. Blodprøvene er blitt bedre. Jeg har mindre smerter i kroppen generelt, i rygg og knær spesielt. Magen fungerer bedre, tidligere varierte det mellom løs og treg mage. Mensen er blitt regelmessig, og jeg kjenner svært lite ubehag i forbindelse med den. Jeg kan anstrenge meg mer før jeg utløser et astmaanfall.

Jeg er blitt penere. Ansiktet har fått konturer, er ikke lenger bare en uformelig masse. Dobbelthaken er blitt mindre. Jeg har mye mindre kviser og urenheter. Det reduserte "grevinnehenget" har jeg allerede nevnt. Brystene ser ikke ut som vrengte innerlommer, som de har pleid å gjøre når jeg har gått ned bare noen få kilo. (Det tror jeg jeg kan takke treningen for.) Rumpa er et par hakk høyere opp. Men den største forandringen når det gjelder utseendet er kanskje at jeg tør å se på meg selv i speilet, og til og med kan tenke at jeg ser bra ut.

Videoannonse
Annonse
Gjest sjøstjerna
Skrevet

Så utrolig hyggelig å lese! :-)

Ja, særlig den delen du kalte "skrytedel". Det er ingen skryte-del- det er bare en nøktern, realistisk syn på hva som har skjedd med deg underveis. Og det var jommen ikke lite!

Du har all grunn til å være stolt!

Og tenk- du var på tur til å kjøpe "overspisingsmat", men arresterte tanken/handlingen selv og gikk hjem uten is og sjokolade. Meget sterkt gjort! Ja, du har kommet langt. Du har hatt slitsomme periode- men du står på ditt valg. Av og til ramler du litt, men du reiser deg opp- og går videre med ny livstil kombinert med mosjon som baggasje.

Alt dette er meget inspirerende å lese. :-)

Gjest togli
Skrevet

Flinka :)))

Personer som deg er virkelig inspirerende! Jeg er imponert over hvordan du har greid å snu livet ditt til det bedre :))

Gjest Huldra31
Skrevet

Dette var herlig å lese!

Skriv ut dette og les det hver gang du føler deg nedenfor eller har lyst å skeie ut.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fantastisk.

Dette var konstruktive tanker.

Skrevet

Wow, skulle ønske jeg hadde din viljestyrke! Utrolig hyggelig å lese innlegget ditt, du har beriket min dag! Takk! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...