Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stått i kø i godt over et halvt år, for å komme inn til en psykiater. Dette har vært min "livslinje" på mange måter.

I går fikk jeg telefon fra psykiateren, etter at min fastlege purret.

Han kunne fortelle at han dessverre hadde fått en skade i ryggen som medførte at han måtte stenge ned praksisen sin.

Han sa videre at fastlegen min visste om rutinene ang slike tilfeller.

Nå fikk jeg ikke tak i legen min i går, og jeg er veldig spent på om det er sånn at jeg havner bakerst i køen på venteliste hos en annen psykiater?

Jeg vet ikke om jeg orker et halvt år-et år med venting igjen....

Kan du svare meg på dette?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kjenner ikke dette i praksis da vi nesten ikke har privatpraktiserende hos oss. Dette blir derfor det jeg mener må være det juridiske.

Jeg forutsetter at det er en pykiater med avtale med sitt RHF. Da skal du prioriteres etter en nasjonal prioriteringsveileder. Du har da rettighet til å bli tatt inn innen denen fristen. Om psykiateren blir syk, har RHFet plikt til å skaffe deg behandling et annet sted innen den samme fristen. Selvsagt med noen praktiske tilpasninger ved at en trenger et par uker på å finne et annet sted.

RHFet har såkalt "sørge for"-ansar. Når den de har satt bort oppgaven til ikke kan ta jobben, har RHFet plikt til å finne en annen. Du kan se på spesialister med avtale som en del av den totale helsetjenesten på linje md sykehus og DPS.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...