Gå til innhold

Burka blir forbudt i Spania

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Men poenget er at man har hatt motorsykkelhjelmer og finlandshetter i årevis, inntil "3" burkakledte kvinner (ingen har noensinne brukt en burka i ran i Norge) - og da ble det plutselig en sikkerhetsrisiko?

Med vennlig hilsen

Nå er det jo ikke slik at jeg ser nødvendigheten av et forbud slik situasjonen i Norge er nå, men jeg ser helt klart problemet dersom bruken av burka hadde "tatt av" (og det var vel det vi diskuterte?).

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• EnolaGay

7

• Angustia

5

• black wealch

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

''Det vet jeg, men jeg la mer vekt på "diskriminerende" enn på "heldekkende" (tenkte ikke over den). Det er jo en gjengs oppfatning at hijab er diskriminerende også, så da må de jo nesten presisere at det kun gjelder heldekkende klær?''

Enig, til tross for at jeg enkelte dager tenker at finlandshette og burka er glimrende plagg...

Når det er sagt, tenker jeg at myndighetene ikke kan pålegge oss en "dresskode".

Uansett en vanskelig sak som ikke er så sort-hvit som enkelte skal ha det til ;)

Skrevet

Altså, det der med ran er så søkt - altså, du stormer inn i banken, roper at alle skal legge seg på gulvet, og truer med å skyte noen, men siden du er lovlydig (?), har du ikke burka på?

:knegg:

====

Hele lovverket er jo basert på individets rettigheter. Man nekter ikke folk å ha sex, selv om det er et stort problem at kvinner blir voldtatt. Man kan ikke si "du får ikke lov til dette, fordi *andre* blir tvunget til det."

Da er det faktisk opp til samfunnet å ta tak i tvangen (som man gjør både med lovverket, og ved å sørge for at muslimske kvinner får seg en utdanning og blir økonomisk uavhengige), i stedet for å "ta" de som gjør det frivillig.

Med vennlig hilsen

Nei, du går rolig bort til kassereren fordi ingen reagerer på at du har maske på. Og når det blir din tur tar du opp en pistol og sier rolig at du skal ha penger.. Det være seg hjelm eller burka.

Og hvor er forkjemperne for individets rettigheter når enkelte byer forbyr MC-vester? Ja, ikke utesteder, men BYER.

Dessuten kan man sammenligne med kjønnslemlesting, det er den usynlige burkaen mange millioner kvinner bærer. Stort sett fordi de IKKE VET at de ikke trenger det. Fordi kulturen deres "er slik". Så mye for frivillig å bære burka.

Den er et synlig tegn på at kvinner ikke er gode nok for gud. Jaggu på tide å redigere vekk sånne guder, sammen med andre helsefarlige uttrykk for å være mindreverdig.

Skrevet

Joda, jeg er ikke uenig med deg, men ser helt klart at burka kan være problematisk. En motorsyklist tar av hjelmen idet h*n stiger av sykkelen. Kan en med burka ta av hodedelen når hun går inn i en bank?

Mulig jeg overproblematiserer, men hvis det plutselig ble slik at alle muslimske kvinner begynte å bruke burka (selvsagt lite trolig), så ville det bli et problem - og hvor skulle vi sette grensen?

På samme måte som at muslimske kvinner i Norge begynte å bruke hijab da debatten blusset opp.. Og at de samme kvinnene ikke har lov til å bruke hijab i enkelte yrker i opprinnelses/hjemlandet..

Jeg tror mange mennesker (ikke bare muslimer) begynner å glorifisere sitt hjemsteds merkelige og tidvis farlige skikker. Når de kommer til utlandet. Det er synd de ikke plukker hyggeligere skikker enn tåpelige religionsuttrykk istedet.

Vi har for eksempel en liten tysker i omgangskretsen. (Nei, han heter ikke Gûnther...hehe) Og han er visseligen norskere enn oss andre det meste av året. Med lutefisk, nisselue og ski. Men når det kommer til fotball du... Han maler huset stripet sort, rødt og gult! *rister på hodet*

Gjest fra bergen
Skrevet

Har du hørt om mange gullsmedforretninger som er blitt ranet av noen i burka?

Ikke bare det, tror du virkelig at en gullsmedraner (som i utgangspunktet er kriminell) plutselig sier: "Åh, jeg kan ikke bruke burka når jeg raner gullsmeden, siden burka er forbudt!"?

Dette er vikarierende motiver for å trakassere muslimer, og det er mer populært nå siden det er finanskrise i Spania.

Med vennlig hilsen

''Har du hørt om mange gullsmedforretninger som er blitt ranet av noen i burka?''

Det er revnende likegyldig. Man går rett og slett ikke inn en gullsmedforretning eller banki, for eksempel, mens man er maskert.

Skrevet

Nå er det jo ikke slik at jeg ser nødvendigheten av et forbud slik situasjonen i Norge er nå, men jeg ser helt klart problemet dersom bruken av burka hadde "tatt av" (og det var vel det vi diskuterte?).

Burka er et plagg fra Afghanistan, og siden det kun er ca 20 millioner afghanere totalt (og siden forventet levealder er så lav, så er det nok langt under halvdelen som bruker det), så det er ikke engang nok potensielle burkabærere til at det kan bli et problem.

Niqab er en annen sak, men i Danmark er ca 50% av dem etnisk danske konvertitter. Da blir det vanskelig å påstå at det er tvang.

Dette er et "finn på en ny måte å trakassere muslimer", og det har helt klare paralleller til da jøder ble trakassert og anklaget for stort sett det samme som muslimer blir anklaget for nå ("de vil ta over landet", "they are sly and devious", "de lyver", osv.)

Med vennlig hilsen

Gjest fra bergen
Skrevet

Alle klær som brukes av kun det ene kjønnet kan jo være "diskriminerende".

Blir det da forbudt for en mann å gå med burka?

Det veldige iveren etter å "ta muslimene" er pinlig for Europa. Det blir idiotiske lover av slikt.

Med vennlig hilsen

''Blir det da forbudt for en mann å gå med burka?''

Det blir det. Men nå går faktisk ikke menn i bruka.

Dog, kanskje muslimske menn burde begynne å gå med skylapper og ekstra mørke solbriller slik at kvinnene kunne ta av seg teltet og slippe skitne blikk?

Gjest fra bergen
Skrevet

''noe som mest sannsynlig vil omfatte et forbud mot bruk av såkalte diskriminerende klær på offentlige steder. ''

Lite trolig at Spania vil ha en slik lov, som da også vil forby nonnehabitt!

Det er dypt tragisk hvor desperate enkelte er å gjøre med muslimene det samme som ble gjort mot jødene rundt 1930, og en "hjernedød" heiagjeng roper støtte, uten å se historien som repeterer seg selv.

Nå ser du spøkelser på høylys dag. Det er ingen som blir trakasert her.

Skrevet

Nei, du går rolig bort til kassereren fordi ingen reagerer på at du har maske på. Og når det blir din tur tar du opp en pistol og sier rolig at du skal ha penger.. Det være seg hjelm eller burka.

Og hvor er forkjemperne for individets rettigheter når enkelte byer forbyr MC-vester? Ja, ikke utesteder, men BYER.

Dessuten kan man sammenligne med kjønnslemlesting, det er den usynlige burkaen mange millioner kvinner bærer. Stort sett fordi de IKKE VET at de ikke trenger det. Fordi kulturen deres "er slik". Så mye for frivillig å bære burka.

Den er et synlig tegn på at kvinner ikke er gode nok for gud. Jaggu på tide å redigere vekk sånne guder, sammen med andre helsefarlige uttrykk for å være mindreverdig.

Burka er langt eldre enn islam. Flere tusen år eldre, og begrenset til Afghanistan.

Niqab og hijab er nok mer på grunn av islam.

Kvinnelig kjønnslemlestelse er kulturelt betinget (egentlig ikke noe som helst med islam å gjøre), og utføres av kristne, animister og muslimer i bestemte geografiske områder (Somalia, osv.) Religiøst basert kjønnslemlestelse av kvinner ble utført av kristne i USA for ca 160 år siden.

Jeg er helt enig med deg i at man kan gjøre *masse* for kvinner, men at vi skal diktere hvordan de skal kle seg er neppe måten å gjøre det på.

Med vennlig hilsen

Gjest fra bergen
Skrevet

Poenget er jo nettopp at, i motsetning til andre land, så var begrunnelsen for loven i Spania visstnok at plagget var diskriminerende, og nettopp ikke at det dekket ansiktet.

Utover det så er det jo interessant å se at voksne mennesker, tilsynelatende alvorlig, mener de skal bestemme hvordan andre kler seg.

Med vennlig hilsen

''Utover det så er det jo interessant å se at voksne mennesker, tilsynelatende alvorlig, mener de skal bestemme hvordan andre kler seg.''

Tja. I Tyskland har man jo forbud mot visse typer historisk klær. Det er det ingen som protesterer på.

Skrevet

Nå ser du spøkelser på høylys dag. Det er ingen som blir trakasert her.

Det var mange som mente at jødene heller ikke ble trakassert i 1930.

Skrevet

''Blir det da forbudt for en mann å gå med burka?''

Det blir det. Men nå går faktisk ikke menn i bruka.

Dog, kanskje muslimske menn burde begynne å gå med skylapper og ekstra mørke solbriller slik at kvinnene kunne ta av seg teltet og slippe skitne blikk?

Hvis noen menn går med burka, så blir det ikke et diskriminerende plagg, og da er det ikke omfattet av de foreslåtte lovene.

Skrevet

''Har du hørt om mange gullsmedforretninger som er blitt ranet av noen i burka?''

Det er revnende likegyldig. Man går rett og slett ikke inn en gullsmedforretning eller banki, for eksempel, mens man er maskert.

Hvis man har en maskinpistol så går man inn hvordan man vil. Det er ikke "lov mot burka" som stopper en bankraner, og det vet du godt.

Vikarierende motiver.

Skrevet

''Utover det så er det jo interessant å se at voksne mennesker, tilsynelatende alvorlig, mener de skal bestemme hvordan andre kler seg.''

Tja. I Tyskland har man jo forbud mot visse typer historisk klær. Det er det ingen som protesterer på.

Du må være virkelig historieløs.

Skrevet

Joda, jeg er ikke uenig med deg, men ser helt klart at burka kan være problematisk. En motorsyklist tar av hjelmen idet h*n stiger av sykkelen. Kan en med burka ta av hodedelen når hun går inn i en bank?

Mulig jeg overproblematiserer, men hvis det plutselig ble slik at alle muslimske kvinner begynte å bruke burka (selvsagt lite trolig), så ville det bli et problem - og hvor skulle vi sette grensen?

Men, som jeg skrev ovenfor, burka er meget afghansk. Det er langt eldre enn islam, og ingen andre bruker det.

Det er flere som bruker niqab, men selv det er et helt marginalt "problem", sammenlignet med finlandshetter og lignende.

Med vennlig hilsen

Skrevet

På samme måte som at muslimske kvinner i Norge begynte å bruke hijab da debatten blusset opp.. Og at de samme kvinnene ikke har lov til å bruke hijab i enkelte yrker i opprinnelses/hjemlandet..

Jeg tror mange mennesker (ikke bare muslimer) begynner å glorifisere sitt hjemsteds merkelige og tidvis farlige skikker. Når de kommer til utlandet. Det er synd de ikke plukker hyggeligere skikker enn tåpelige religionsuttrykk istedet.

Vi har for eksempel en liten tysker i omgangskretsen. (Nei, han heter ikke Gûnther...hehe) Og han er visseligen norskere enn oss andre det meste av året. Med lutefisk, nisselue og ski. Men når det kommer til fotball du... Han maler huset stripet sort, rødt og gult! *rister på hodet*

Men dette er jo også fordi høyresiden er så glad i å lage "oss og dem", og da blir det slik.

Med vennlig hilsen

Gjest speer
Skrevet

''noe som mest sannsynlig vil omfatte et forbud mot bruk av såkalte diskriminerende klær på offentlige steder. ''

Lite trolig at Spania vil ha en slik lov, som da også vil forby nonnehabitt!

Det er dypt tragisk hvor desperate enkelte er å gjøre med muslimene det samme som ble gjort mot jødene rundt 1930, og en "hjernedød" heiagjeng roper støtte, uten å se historien som repeterer seg selv.

''Lite trolig at Spania vil ha en slik lov, som da også vil forby nonnehabitt!''

Det vil den ikke.

Gjest togli
Skrevet

Og så tror jeg mange nordmenn ikke skjønner at det først og fremst er våre holdninger som fører til at endel muslimer velger å gå til ytterpunkter ;)

Hadde vi vært vennlige, respektfulle og interesserte, så hadde nok langt flere latt seg integrere enda bedre i det norske samfunnet.

Gjest togli
Skrevet

Men, som jeg skrev ovenfor, burka er meget afghansk. Det er langt eldre enn islam, og ingen andre bruker det.

Det er flere som bruker niqab, men selv det er et helt marginalt "problem", sammenlignet med finlandshetter og lignende.

Med vennlig hilsen

Jeg var ikke klar over at det kun er afghanere som bruker det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...