Gå til innhold

Male spisestue

Anbefalte innlegg

Gjest pusse opp
Skrevet

I god simple living ånd lurer jeg på å kjøpe en brukt spisestue og male den lys. Da kan vi vi male det gamle vitrineskapet vårt også. Vi skal kjøpe nye sofaer. Men jeg tenker at vi kommer mye rimeligere ut om noen av de andre møblene kan være brukt, gjenbrukt.

Men min mor og min mann mener at det kommer vi aldri til å bli fornøyd med. At det ikke blir pent når man maler selv.

Vi har mer enn nok annet vi kunne brukt penger på.

Jeg ser at mange på finn også har malt gamle møbler og selger de igjen.

Noen som har gjort det og er fornøyd? Kunne du være fornøyd med malte møbler fremfor nye? Blir det pent?

Jeg kan jo også høre om man kan få "fabrikklakkert" de men da går kanskje vinninga opp i spinninga.

Gjest thara
Skrevet

Vi har mye furumøbler som vi beiset mørk brun. Det ble i hvertfall kjempefint:)

Gjest pusse opp
Skrevet

Så mye at du aldri har pusset opp et møbel og kan gi et svar?

*løfter tråden*

Skrevet

Å få det lakkert hos en profesjonell er såpass dyrt at da tror jeg det er billigere å kjøpe nytt. Jeg fikk pris på omlakkering av ca 10 skapdører til kjøkkenskap, og det ville koste ca 10 000,-

Det er mulig å male selv og få det fint, men det innebærer mye jobb og forutsetter vel at dere har noe erfaring med å male fra før. Hvis du har tid og lyst, så ville jeg har gjort et forsøk:-)

Gjest Pusse opp
Skrevet

Sorry, løfte tråden min skulle til mitt eget innlegg. Ikke til deg :)

Takk for tipset, men jeg vil ha det lyst tenkte jeg.

Gjest Pusse opp
Skrevet

Å få det lakkert hos en profesjonell er såpass dyrt at da tror jeg det er billigere å kjøpe nytt. Jeg fikk pris på omlakkering av ca 10 skapdører til kjøkkenskap, og det ville koste ca 10 000,-

Det er mulig å male selv og få det fint, men det innebærer mye jobb og forutsetter vel at dere har noe erfaring med å male fra før. Hvis du har tid og lyst, så ville jeg har gjort et forsøk:-)

Takk det ante meg.

Jeg har nok malt noe før. Og man får jo sånn ruller for helt glatt overflate.

Skrevet

Takk det ante meg.

Viktig å være forberedt på å bruke mye sandpapir, pusse med fint sandpapir mellom første og annet malingsstrøk, det er det som gir en fin overflate.

Den største utfordringen din blir kanskje vitrineskapet.

Gjest Pusse opp
Skrevet

Viktig å være forberedt på å bruke mye sandpapir, pusse med fint sandpapir mellom første og annet malingsstrøk, det er det som gir en fin overflate.

Den største utfordringen din blir kanskje vitrineskapet.

Ok tenkte ikke på at det skal pusses mellom hvert strøk. Jeg tenker at bordoverflaten er viktigst. Det er den man ser mest, og den det vil bli mest slitasje på. Vitrineskapet står bare i et hjørne og er forholdsvis enkelt eller firkantig.

Gjest Elextra
Skrevet

Takk det ante meg.

''Jeg har nok malt noe før. Og man får jo sånn ruller for helt glatt overflate.''

Den store jobben er vel pussingen i forkant, og ikke malingen som sådan.

Skrevet

Et lite tips til bordflaten! Bruk gulvmaling, den er skikkelig slitesterk:)

Gjest pusse opp
Skrevet

''Jeg har nok malt noe før. Og man får jo sånn ruller for helt glatt overflate.''

Den store jobben er vel pussingen i forkant, og ikke malingen som sådan.

Dersom vi kjøper en brukt som er fabrikklakkert, er det ikke bare å vaske med husvask eller noe? Må det pusses også?

Skrevet

Dersom vi kjøper en brukt som er fabrikklakkert, er det ikke bare å vaske med husvask eller noe? Må det pusses også?

''Dersom vi kjøper en brukt som er fabrikklakkert, er det ikke bare å vaske med husvask eller noe? Må det pusses også?''

Du vil sannsynligvis få best resultat om du finner en spisestue som er mer eller mindre ubehandlet. Da sitter malingen godt, og det går greit å få en fin overflate bare du matter litt med sandpapir mellom strøkene.

Hvis du kjøper noe som er fabrikklakkert, så risikerer du at det bli vanskelig å få malingen til å sitte. Du må i såfall starte med å bruke heftgrunn eller tilsvarende.

Gjest mallet
Skrevet

Jeg har malt et bord selv med blank oljemaling. Det ble kjempefint, ser ikke at det er selvmalt. Jeg pusset det godt ned først, og all pussingen var en drittjobb, men resultatet ble bra :)

Skrevet

Jeg har malt spisestua mi, men jeg er ikke så veldig nøye på at det ikke skal synes en eneste malingsdråpe og sånt jeg da. Det er bare en gammel, helt ordinær furu-spisestue fra det gyldne 80-tall, men den fikk så absolutt en ny renesansse med hvit maling! :o)

Hvis du er litt nøyere enn meg og passer på å pusse den ned først (jeg gjorde det da) eller bruker grunning så malingen sitter skikkelig så kan det bli kjempefint!

Skrevet

jeg husker en venninne malte spisestuen sin, og den ble veldig pen. Jeg selv hadde aldri orket en slik malejobb.

Skrevet

Du kan spraylakke den selv. Lakktelt = "dusjkabinett" i plast, og spray i vei. Perfekt resultat!

fargeklatten
Skrevet

Når møbler males hjemme vil det alltid synes for det blotte øye hvis du er trent til å se slike ting.

Men samtidig vil du jo se i butikkene at det finnes møbler med penselstrøk å få kjøpt, så det er trendy det også!

Det er gøy å male om sommeren, da tørker det fortere og du får luftet godt. Sett i gang å prøv. Det kan jo ikke bli verre enn du synes det er nå, tenker jeg.

Gjest pusse opp
Skrevet

Når møbler males hjemme vil det alltid synes for det blotte øye hvis du er trent til å se slike ting.

Men samtidig vil du jo se i butikkene at det finnes møbler med penselstrøk å få kjøpt, så det er trendy det også!

Det er gøy å male om sommeren, da tørker det fortere og du får luftet godt. Sett i gang å prøv. Det kan jo ikke bli verre enn du synes det er nå, tenker jeg.

nei får håpe ikke det. Men litt risky siden jeg akter å kjøpe en brukt spisestue.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...