Gå til innhold

hvor mye vet terapeuter om sosiale medier?

Anbefalte innlegg

Gjest sosiale medier
Skrevet

I vår nye tid så tilbringer mange unge tiden sin på sosiale medier som MSN, facebook, twitter, ulike nettforum osv,.

Nå er det jo også en økende tendens til at barn og unge blir mobbet gjennom disse mediene. Facebook har også skapt en del nye problemstillinger som vi ikke hadde før. Grensen mellom offentlig og privat blir jo ofte hvisket ut.

Jeg lurer litt på om terapeuter som er av en annen generasjon blir kurset ang disse sosiale mediene? Det kan jo være vanskelig å skulle sette seg inn i hvordan funksjon disse mediene har for de unge uten å ane hva det dreier seg om.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vet i hvert fall at dette har vært tema for undervisning for leger og psykologer hos oss. Det har også vært drøftet med alle behandlere i poliklinikken. Dog må det sies at en ikke har hatt fokus på unge og ikke på mobbing.

Skrevet

Synes du tar opp et viktig tema. De sosiale mediene gjør at informasjon spres utrolig kjapt blant unge, og det kreves adskillig nettvett for at de yngste ikke trår feil .

I forbindelse med klasseinndeling i 8. klasse på en stor ungdomsskole, hørte jeg nettopp om hvordan det umiddelbart etter at klasseinndelingen var kjent ble spredd rykter på facebook og msn om enkeltelever. Ungdommer som ennå ikke har møtt sine nye klassekamerater, hadde fått detaljert informasjon som gjorde dem svært negativt innstilt til enkeltelever.

Gjest sosiale medier
Skrevet

Synes du tar opp et viktig tema. De sosiale mediene gjør at informasjon spres utrolig kjapt blant unge, og det kreves adskillig nettvett for at de yngste ikke trår feil .

I forbindelse med klasseinndeling i 8. klasse på en stor ungdomsskole, hørte jeg nettopp om hvordan det umiddelbart etter at klasseinndelingen var kjent ble spredd rykter på facebook og msn om enkeltelever. Ungdommer som ennå ikke har møtt sine nye klassekamerater, hadde fått detaljert informasjon som gjorde dem svært negativt innstilt til enkeltelever.

Jeg må si at jeg er utrolig glad for at jeg ikke går på ungdomsskolen nå. Det var tøft nok fra før, men hvis det i tillegg hadde vært sosiale medier.. Ja da aner jeg ikke hvordan det hadde gått.

En ting er hva en kan høre av andre elever. I dag kan jo dette bli værende på nettet i all fremtid, man jo ikke bare fjerne det heller, det er jo folk som kopierer det.Har hørt om ungdommer som rett og slett har blitt "nett-flyktninger" nettopp pga svært uheldig informasjon eller bilder har kommet på avveie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...