Gå til innhold

kan en psyk leve av å ikke ha avtale?

Anbefalte innlegg

Gjest barer lurer litt
Skrevet

Kan en privatpraktiserende psykolog uten avtale tjene bra? Er det nok folk som vil betale over 700 kroner for timen til at det blir lønnsomt?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er fint mulig.

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg tror de ofte tjener temmelig godt. Er der alle de som har penger til det kommer ;)

Gjest barer lurer litt
Skrevet

Jeg tror de ofte tjener temmelig godt. Er der alle de som har penger til det kommer ;)

Men er det da snakk om noen langvarig terapi, eller går folk heller kortvarig når de må betale så mye i timen?

Gjest Nerda
Skrevet

Men er det da snakk om noen langvarig terapi, eller går folk heller kortvarig når de må betale så mye i timen?

Det er kanskje en fordom, men jeg har en slags følelse av at det er dit alle de frustrerte folka med mye penger som kommer løpende til disse psykologene. De som kanskje ikke trenger en intensiv terapi, men heller trenger hjelp til å sortere i hverdagen, reflektere litt...

Men det kan godt hende at virkeligheten er noe annet, jeg bare skjønner ikke at den vanlige ikke høytlønnede person kan ha penger til å gå til en psykolog uten refusjon over tid. Jeg lurer litt på om noen psykologer spekulerer i å ikke ha refusjon med et ønske om å slippe klienter med mer alvorlige problemer...

Gjest barer lurer litt
Skrevet

Det er kanskje en fordom, men jeg har en slags følelse av at det er dit alle de frustrerte folka med mye penger som kommer løpende til disse psykologene. De som kanskje ikke trenger en intensiv terapi, men heller trenger hjelp til å sortere i hverdagen, reflektere litt...

Men det kan godt hende at virkeligheten er noe annet, jeg bare skjønner ikke at den vanlige ikke høytlønnede person kan ha penger til å gå til en psykolog uten refusjon over tid. Jeg lurer litt på om noen psykologer spekulerer i å ikke ha refusjon med et ønske om å slippe klienter med mer alvorlige problemer...

jeg har spekulert i det samme. Men hvis en har avtale så kan en også velge å vrake med hensyn til hvilke klienter man har lyst på. Man er ikke forpliktet til å ta inn folk. Men kanskje tjener de mest på å ikke ha avtale hvis de har praksis på et mere lukrativt sted? Det må jo være anderledes å ha en slik praksis på Majorstua kontra Bøler?

Jeg ser for meg at de som går til en 700-kroners kanskje ikke er opptatt av langvarig terapi heller. Så for psykologen så er det kanskje mest behagelig å ikke skulle jobbe med folk over lengre tid? man blir jo lei av folk. I hvertfall blir jeg det ;.)

Ellers så kan det jo være folk som ikke får napp hos de offentlige som heller må gjøre en økonomisk investering hos de uten avtale? Vet om en fyr som lever av trygd men som betaler full pris til en psyk to ganger i måneden. Det er kanskje sånn sånn at man får det man betaler for?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg hadde en slik praksis i to år på det lille stedet Skogn.

Jo, det kom noen direktører og tilsvarende med fly fra Oslo en gang i uken. Men det var like mange lavtlønnede arbeidere.

Jeg husker spesielt godt en dame som arbeidet med rengjøring. Hun sa: "Ja, dette er dyrt for meg. Men helsa er det viktigste for å ha det godt i livet. Jeg bruker heller noen tusen på topp utredning og behandling enn på dyre ferieturer. Jeg har ingen glede av ferieturene om jeg ikke er frisk".

Skrevet

Jeg gikk i terapi 1 gang/uke hos en privatpraktiserende psykolog. Rett og slett av den grunn at jeg hadde det så dårlig at jeg ikke kunne vente på å få hjelp hos en med avtale.

Det var dyrt, ja, men jeg slet (sliter) med mer alvorlige ting en litt frustrasjon. I min situasjon hadde jeg egentlig få valgmuligheter...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...