Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg fikk etter søknad innvilget Seroquel depot etter søknad fra psykiateren min. Håp for denne medisinen er mindre trøtthet på dagen.

Nå er jeg litt utålmodig som spørr allerede nå, men jeg tok min første dose (600mg) i går. Kl. 20.00 etter instruks. Håpet var jo at jeg skulle bli trøtt til en tid som var adekvat leggetid, og adekvat i forhold til mindre trøtthet på dagen - noe jeg sliter veldig med. Skal jeg våkne av vekkeklokker, må jeg ha en som piper med 110dB. Radio og vanlig beepbeep-kokke sover jeg tvert over. Slik snur jeg fort døgnet mitt, og det ødelegger så mye for meg at jeg bare får lyst til å sette meg ned og grine. "Du klarer å stå opp om du vil," er standardleksa jeg får høre. Jeg forstår det full ut, men jeg VIL. Jeg har mistet viktige avtaler fordi jeg ikke kommer meg opp - noe som strider sterkt i mot mine standarder som inkluderer å holde avtaler så fremt jeg ikke er syk. .

Tar det tid før Seroquel depot gir en sånn effekt med trøtthet på kvelden? Logikken min ville jo si at trøttheten ville kommet som ei kule ved oppstart og heller avtatt?

Nå har jeg brukt vanlig Seroquel i mange år, så jeg vet ikke om det har innvirkning? Psykiateren min snakket om mindre dose dersom jeg ikke merket effekt på trøttheten min. Jeg er redd for å gjøre dette, for jeg vet jeg har nedsatt psykoseterskel...

Men mister jeg retten til depottabletter om jeg går ned? Bare synes det er så praktisk.

Brukre ellers litium, ligger rundt 0,7 i serum. Lamictal 500mg og Rivotril (epilepsi). Atacand mot migreneplager/arvelig høyt bt.

Sorry dette ble langt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Hva mener du egentlig? Jeg er til dels enig i at man bruker unødvendig mye penger på en del helsetjenester. Mister jeg retten på depottabletter, kommer jeg IKKE til å bråke med det.

Jeg likte faktisk ikke helt å fåf den linken, for jeg koster samfunnet penger med reelle behov for det. Jeg har en bipolar lidelse jeg MÅ ha medisiner mot. Hvis ikke kan det få alvorlige konsekvenser. Jeg har diabetes 1, og trenger insulin - som er drittdyrt. Forbruksmateriell til insulinpumper er dyrt. Jeg må bruke pumpe for å holde orden på blodsukkeret mitt, og ja - det koster penger. MEN det gjør seinkomplikasjoner til diabetes også! Jeg har epilepsi. Der kan samfunnet være happy fordi jeg tilfeldigvis bruker samme medisin mot både det og den biplare skiten. Og jeg er sterkt synshemmet. Hjelpemidler er dyre, men jeg trenger de!

Men jeg ba ikke om CT-scann en gang noen dro meg på legevakta med akutt svimmelhet og diverse annet ubehag. Jeg mener det var en unødvendig undersøkelse. Så ja, det brukes nok dessverre en del "better safe than sorry penger." Jeg hadde ikke bedt om noe MR for en vond skulder. Men jeg synes det er rimelig å følge opp pasienter med høyt bt og andre risikoer for seinere sykdom som igjen koster penger. Selv sjekker jeg trykket hjemme, og hos legen som behandler meg for diabetes. For det er spesialist-oppgave med oppfølging av type 1 diabetes. Jeg er dyr, men jeg føler at behovet er helt reelt!!!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Skriv et nytt innlegg om en uke. Det er helt meningsløst å evaluere effekten av en medisin etter en dag.

Antar at det var det hmmmmmmm mente med linken. En er for utålmodig og søker svar hos legen for raskt.

Gjest Nerda
Skrevet

Skriv et nytt innlegg om en uke. Det er helt meningsløst å evaluere effekten av en medisin etter en dag.

Antar at det var det hmmmmmmm mente med linken. En er for utålmodig og søker svar hos legen for raskt.

Du har helt rett... Jeg tenkte vel det før jeg postet. Beklager. Det er bra du setter meg på plass :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...