Gå til innhold

Er det konstruktivt å skrive dagbok?

Anbefalte innlegg

Gjest dagbokskriver
Skrevet

Eller kan det føre til at en ikke klarer å stoppe tankeflommen og at de negative tankene bare fortsetter å surre? Er det alltid lurt å få ut alle følelsene? sitter og lurer litt på det nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Jeg tror dette er veldig individuelt egentlig. For meg føles det konstruktivt å skrive, fordi jeg da ser tankene mine utenfra og lettere klarer å reflektere rundt de. Refleksjonene mine kommer automatisk også ned på papiret, jeg sorterer mens jeg skriver, "re-tenker" ting som kan være vanskelige. For meg er det å bruke ord en mestringsstrategi når jeg f.eks. ønsker å skade meg selv fordi jeg ikke har det godt.

MEN: Jeg tror ikke alltid det er lurt å lese tilbake i dagboka si om man ikke har det bra. I alle fall ikke det man har skrevet i dårlige perioder, fordi det lett kan dra en ned eller bare være en ekkel påminnelse om at man f.eks. har vært skikkelig depressiv og fullt mulig kan bli det igjen.

Dette er bare noe man må kjenne på. Får du det verre med tankekjør og slikt etter du har skrevet noe, så er det kanskje ikke så lurt.

Skrevet

Det kan bli noe omfattende og tvangspreget .Tror det er bedre å skrive en bok å bli ferdig med det.

Gjest :-) 1111ssss
Skrevet

Finnes mange måter å skrive dagbok på, men kan ikke skjønne at dette er annet enn konstruktivt. Lurer på om jeg skal begynne med det selv... Rydde tankene, før jeg legger meg om kvelden....

Gjest dagbokskriver
Skrevet

Finnes mange måter å skrive dagbok på, men kan ikke skjønne at dette er annet enn konstruktivt. Lurer på om jeg skal begynne med det selv... Rydde tankene, før jeg legger meg om kvelden....

Problemet er hvis det er tanker man aldri blir ferdig med, som bare fortsetter å kverne i hodet. Blir det noe bedre av å skrive alt ned da?

Gjest mener jeg
Skrevet

Problemet er hvis det er tanker man aldri blir ferdig med, som bare fortsetter å kverne i hodet. Blir det noe bedre av å skrive alt ned da?

Nei, det blir ikke bedre av det. Du bare forsterker elendigheten.

Skrevet

For meg hjelper det veldig å få tankene ned på papir. Føler de kan gi mer mening da. Det er også lettere å legge dem fra seg.

Gjest profile
Skrevet

For meg utviklet det seg til noe som jeg ikke tror var så bra. Det gikk greit i starten, men etterhvert så begynte jeg og skrive mer detaljert om ting som skjedde, og følte at jeg måtte gjøre dette hver dag. Det ble slitsomt, da jeg måtte sette av tid til å skrive hver kveld, for å få det unna -måtte jo skrive mer neste kveld, eller ta det morgenen etter. Kviet meg også for å gjøre ting som jeg viste det ville bli mye skriving i ettertid av. Sleit lenge med å slutte med det.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja det er bra å skrive, særlig hvis man prøver å organisere tankene mer, lag oversikter, emner, når du kommer på noe mer, skriv det ned under riktig emne, etter en stund vil du oppleve av tankene ikke er like kvernende/repeterende til en viss grad.

jeg skriver, og skriver, ikke dagbok, men jeg skriver hver dag, under emner, som er lett å gå tilbake til å evt fortsette på, tilføye.

Jeg skriver også alt jeg sier i timene med min psykiater, jeg skriver fordi jeg er flinkere til å utrykke meg skriftlig enn muntlig, de er utgangspunkt for min fremgang.

Jeg får en god oversikt over hva vi har snakket om, over hva jeg har tenkt gjennom og hvilke områder jeg har spørsmål.

Og kanskje en gang, ikke fordi man planla det, men kjenner i hjertet at dette ble bra, så kan man jo sende det inn til et forlag.

Men jeg tenker ikke, utgi bok, jeg tenker, skriv tankene ut, slik at de blir til noe konstruktivt og aktivt.

Gjest dagbokskriver
Skrevet

Hei!

Ja det er bra å skrive, særlig hvis man prøver å organisere tankene mer, lag oversikter, emner, når du kommer på noe mer, skriv det ned under riktig emne, etter en stund vil du oppleve av tankene ikke er like kvernende/repeterende til en viss grad.

jeg skriver, og skriver, ikke dagbok, men jeg skriver hver dag, under emner, som er lett å gå tilbake til å evt fortsette på, tilføye.

Jeg skriver også alt jeg sier i timene med min psykiater, jeg skriver fordi jeg er flinkere til å utrykke meg skriftlig enn muntlig, de er utgangspunkt for min fremgang.

Jeg får en god oversikt over hva vi har snakket om, over hva jeg har tenkt gjennom og hvilke områder jeg har spørsmål.

Og kanskje en gang, ikke fordi man planla det, men kjenner i hjertet at dette ble bra, så kan man jo sende det inn til et forlag.

Men jeg tenker ikke, utgi bok, jeg tenker, skriv tankene ut, slik at de blir til noe konstruktivt og aktivt.

Mitt problem er jo også at jeg tenker så vanvittig mye. Jeg har så mange tanker at det tar helt av til slutt. Indivualterapi har vært vanskelig for meg, fordi jeg etter timen bare fikk ti nye tanker som jeg måtte ta opp. Så det hopet seg opp for meg , og jeg kom hele tiden på etterskudd.

Det trenger ikke å være negative tanker. Men alt mulig. Hører jeg om ett eller annet så må jeg slå det opp i leksikon og lese mer om det. Blir jeg engasjert i noe på jobben eller privat så klarer jeg ikke å legge fra meg tankene. De bare surrer i hodet.

lurer på om det finnes terapeuter som jobber med å få folk til å tenke mindre enn mer? Jeg trenger først og fremst hjelp til å lukke tankene. Ellers tar det helt av. Derfor lurer jeg på om dette med dagbokskriving alltid er så bra. Spesielt hvis det er ting man ikke klarer å legge fra seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...