Gå til innhold

Gir konk. samfunnet skylden for vold blant

Anbefalte innlegg

Gjest Oppoppopp
Skrevet

''I konkurransesamfunnet, prestasjonssamfunnet, markedssamfunnet gjelder ”den sterkestes rett”. I dette samfunnet viser de på toppen at de har minimale bekymringer for velferden til de som befinner seg på bunnen, hevder Klyve som til daglig jobber som undervisningssjef ved Stiftelsen Bergensklinikkene og i 2009 utga boken Sinte unge menn i kunnskapssamfunnet.''

Da lurer på NHD: Du som befinner deg på toppen av rangstigen. Har du symptati med de som er på bunnen, eller er det deres egen feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må det være enten-eller?

Tror du det var mindre konkurranse for 150 år siden, hvor du risikerte å sulte ihjel hvis du "tapte" konkurransen?

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Jeg akseterer ikke påstanden om mer konkurranse og et vanskeligere liv i dag enn tidligere. Aldri har livet vært lettere for mennesker enn det er i Norge i dag.

2. Årsaken til at en er "nederst" er svært varierende. Derfor er også min sympati varierende. For noen er det helt uforskyldt, for andre er det helt klart selvforskyldt.

Gjest Oppoppopp
Skrevet

1. Jeg akseterer ikke påstanden om mer konkurranse og et vanskeligere liv i dag enn tidligere. Aldri har livet vært lettere for mennesker enn det er i Norge i dag.

2. Årsaken til at en er "nederst" er svært varierende. Derfor er også min sympati varierende. For noen er det helt uforskyldt, for andre er det helt klart selvforskyldt.

''1. Jeg akseterer ikk epåstanden om mer konkurranse og et vanskeligere liv i daf enn tidligere. Aldri har livet vært lettere for mennesker enn det er i Norge i dag.''

I gamle dager, som f.eks. på 50-tallet kunne man stikke innom hvor som helst å få seg en jobb har jeg blitt fortalt, hvordan kan du da si at det ikke er vanskeligere nå?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''1. Jeg akseterer ikk epåstanden om mer konkurranse og et vanskeligere liv i daf enn tidligere. Aldri har livet vært lettere for mennesker enn det er i Norge i dag.''

I gamle dager, som f.eks. på 50-tallet kunne man stikke innom hvor som helst å få seg en jobb har jeg blitt fortalt, hvordan kan du da si at det ikke er vanskeligere nå?

Jeg vet ikke om din påstand om 50-talet er korrekt eller ikke. Det er heller ikke det vesentlige.

Det fantes sikkert enkeltområder som var enklere før, men totalt sett/"overall" er livet lettere og tryggere nå enn noen gang før.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener med overskriften på innlegget ditt?

Skrevet

Det er sannsynligvis vanskeligere på noen få områder, men generelt sett er folk mye bedre sikret mot ulike former for nød enn de var tidligere.

Noe av det som muligens er verre nå enn før er det å komme inn i arbeidslivet for "svaktfungerende" ungdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...