Gå til innhold

Gir konk. samfunnet skylden for vold blant

Anbefalte innlegg

Gjest Oppoppopp
Skrevet

''I konkurransesamfunnet, prestasjonssamfunnet, markedssamfunnet gjelder ”den sterkestes rett”. I dette samfunnet viser de på toppen at de har minimale bekymringer for velferden til de som befinner seg på bunnen, hevder Klyve som til daglig jobber som undervisningssjef ved Stiftelsen Bergensklinikkene og i 2009 utga boken Sinte unge menn i kunnskapssamfunnet.''

Da lurer på NHD: Du som befinner deg på toppen av rangstigen. Har du symptati med de som er på bunnen, eller er det deres egen feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må det være enten-eller?

Tror du det var mindre konkurranse for 150 år siden, hvor du risikerte å sulte ihjel hvis du "tapte" konkurransen?

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Jeg akseterer ikke påstanden om mer konkurranse og et vanskeligere liv i dag enn tidligere. Aldri har livet vært lettere for mennesker enn det er i Norge i dag.

2. Årsaken til at en er "nederst" er svært varierende. Derfor er også min sympati varierende. For noen er det helt uforskyldt, for andre er det helt klart selvforskyldt.

Gjest Oppoppopp
Skrevet

1. Jeg akseterer ikke påstanden om mer konkurranse og et vanskeligere liv i dag enn tidligere. Aldri har livet vært lettere for mennesker enn det er i Norge i dag.

2. Årsaken til at en er "nederst" er svært varierende. Derfor er også min sympati varierende. For noen er det helt uforskyldt, for andre er det helt klart selvforskyldt.

''1. Jeg akseterer ikk epåstanden om mer konkurranse og et vanskeligere liv i daf enn tidligere. Aldri har livet vært lettere for mennesker enn det er i Norge i dag.''

I gamle dager, som f.eks. på 50-tallet kunne man stikke innom hvor som helst å få seg en jobb har jeg blitt fortalt, hvordan kan du da si at det ikke er vanskeligere nå?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet