Gå til innhold

Er det noen som blir deprimert om sommeren?

Anbefalte innlegg

Gjest sissasiss
Skrevet

Jeg føler meg helt uten energi og deprimert. Har bare lyst å gråte. Har problemer med å komme meg opp om morgenen og konsentrere meg på jobb. Skal ha ferie til helgen, men har hatt planer om rydding og vasking i leiligheten neste uke. Føler alt som et ork nå.

Akkurat nå tenker jeg å ta en sovepille for å sove lengst mulig. Da slutter jeg å gråte i hvert fall.

Videoannonse
Annonse
Gjest Dalmeny
Skrevet

jeg tror man kan bli like deprimert om sommeren som om vinteren, og egentlig når som helst. Om sommeren kan man bli deppa over å se mange kjærestepar hvis en selv er ulykkelig singel. Ellers kan det være vondt å se andre så lykkelige og glade hvis man ikke er det selv.

Gjest Nerda
Skrevet

Vi er forskjellige og jeg tror årstider kan påvirke oss ulikt. Mange får det vanskelig på våren sies det. Forståelig om man ser det ut i fra et perspektiv der en selv i utgangspunktet har det vanskelig og opplever at ingen andre har det slik - at ingen har øye for at man kan ha det slik... At det er lett å oppleve at alle andre er superhappy fordi det blir lysere og slikt. Det er jo synd det skal være sånn. For mange er det nok samme mekanismen med sommeren. Barn som har ferie og koser seg, kanskje skal venner på en ferie man selv ikke har råd til å være med på... Eller man er utilpass over livet sitt og opplever det som urettferdig og deprimerende at andre tilsynelatende elsker livet på denne tiden av året.

Vi er nok også litt tidsinnstilte... Jeg har bipolar 2, og har stort sett alltid fått depressive episoder på sommeren/seinsommeren. Hvorfor skjønner jeg ikke, men jeg finner ikke noe ytre forklaring på en bipolar depresjon uansett.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Depresjon er så godt som helt uavhengig av årstid.

Skrevet

Depresjon er så godt som helt uavhengig av årstid.

Men kan det ikke stemme litt at hvis man har opplevd noe trist/traumatisk i én spesiell årstid (hvis årstiden har vært litt markant) så kan minnene piple litt spesielt fram ved samme årstid senere...? Jeg synes det er sånn, litt nedstemthet uten at man kan sette fingeren på hvorfor. Men da blir det selvsagt individuelt hviken av årstidene det gjelder...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...