Gå til innhold

Panikkangst og tur til Hellas.Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest <<<<<<<<<<<<
Skrevet

Har sporadisk hatt noen panikkangsanfall, men disse har bare vart i ett minutt eller to og flere år mellom hver gang. I den siste tiden har det imidlertid blitt værre og i går fikk jeg skikkelig anfall.Diare, kvalm,tørr i munnene og skjelvinger.Sovnet til slutt, men kjenner jeg har det litt i dag også. Vi drar til Hellas i natt og jeg er livredd for å få skikkelig anfall der nede og "tørne gal". Er det noen som har noen tips hva jeg kan gjøre??

Skal kontakte lege etter ferien.Er egentlig utslitt på grunn av søvnmangel.Har en gutt på 1 år som ikke sover om natta og jeg merker at det er noe av årsaken til disse anfallene. Tips tas i mot med takk sik at jeg kan takle disse anfallene før jeg får litt hjelp.

Videoannonse
Annonse
Gjest Pyttan
Skrevet

Jeg var i Hellas i fjor. Fikk panikkangst når jeg skulle gå på flyet. Måtte snu og løpe på do før jeg fikk gått på flyet. Ba til Vårherre at jeg ikke måtte bli gal. Satte meg i flysetet og ba og ba og ba og trodde jeg skulle klikke helt. Jeg klikket ikke, angsten slapp taket.

Men jeg reiser ikke igjen. Jeg ble kurert. Dette var ingen trøst skjønner jeg annet enn at man blir ikke gal av angst. Det bare føles sånn.

Gjest <<<<<<<<<<<<
Skrevet

Jeg var i Hellas i fjor. Fikk panikkangst når jeg skulle gå på flyet. Måtte snu og løpe på do før jeg fikk gått på flyet. Ba til Vårherre at jeg ikke måtte bli gal. Satte meg i flysetet og ba og ba og ba og trodde jeg skulle klikke helt. Jeg klikket ikke, angsten slapp taket.

Men jeg reiser ikke igjen. Jeg ble kurert. Dette var ingen trøst skjønner jeg annet enn at man blir ikke gal av angst. Det bare føles sånn.

Det er det jeg prøver å si til meg selv også at man blir ikke gal, men ikke så lett når det river i hele kroppen :-)

Takk for at du delte erfaringen :-)

Gjest Dolores77
Skrevet

Banan er kjent for å være beroligende.

Pass på å få i deg nok væske.

Å synge kan også hjelpe, dette distraherer deg så du tenker på noe annet og

pusten fokuserer på syngingen. Dette har hjulpet meg flere ganger :)

Slapp av, gjør pusteøvelser, mediter.

Pust rolig inn med nesen og rolig ut med munnen.

Dersom du hyperventilerer så er et velkjent tips å puste inn i en papirpose til anfallet går over.

Og tenk på at dette er bare angst, du er ikke syk, bare slapp av til du henter deg selv inn igjen.

Gjest <<<<<<<<<<<<
Skrevet

Banan er kjent for å være beroligende.

Pass på å få i deg nok væske.

Å synge kan også hjelpe, dette distraherer deg så du tenker på noe annet og

pusten fokuserer på syngingen. Dette har hjulpet meg flere ganger :)

Slapp av, gjør pusteøvelser, mediter.

Pust rolig inn med nesen og rolig ut med munnen.

Dersom du hyperventilerer så er et velkjent tips å puste inn i en papirpose til anfallet går over.

Og tenk på at dette er bare angst, du er ikke syk, bare slapp av til du henter deg selv inn igjen.

Tusen takk for mange gode råd :-) Dette skal jeg huske på.

Dette er jo helt nytt for meg med så kraftige anfall så da blir man litt fortvilet.

De små anfallene før tenkte jeg nesten ikke på en gang. Det hjelper litt å tenke på at jeg tror jeg vet årsaken til anfallene også, men det får jeg ikke gjort noe med før etter ferien :-)

Gjest Dalmeny
Skrevet

Du skal til Hellas, med fine streder og god mat. Er det så mye verre å "tørne" der enn her hjemme? Dlir ikke bare kvitt angsten sånn uten videre men det blir jo å eksponere seg for nye situasjoner. Er det noen spesielle situasjoner du tenker det er verre å få panikkangst enn andre?

Gjest <<<<<<<<<<<<
Skrevet

Du skal til Hellas, med fine streder og god mat. Er det så mye verre å "tørne" der enn her hjemme? Dlir ikke bare kvitt angsten sånn uten videre men det blir jo å eksponere seg for nye situasjoner. Er det noen spesielle situasjoner du tenker det er verre å få panikkangst enn andre?

Det er vel bare følsen av og være langt hjemmefra og ikke ha det kjente rundt seg som jeg tenker på hvis jeg skulle få panikkanfall. Det i seg selv og reise er ikke problemet, men som sagt tidligere så er disse kraftige anfallene nytt og kanskje litt skremmende når man gjerne vil ha 100 prosent kontroll hele tiden

Skrevet

Du kan alternativt få utskrevet noen få beroligende, og ha dem i lommen. Det er utrolig hvor mye det kan hjelpe å bare vite at man har en utvei om det ikke skulle gå over. Selv har jeg kuttet ut alle beroligende, men hender jeg har en i lomma, og da roer det seg bare å vite at jeg har den der.

Ellers: Unngå for høyt inntak av koffein, god søvnhygiene, sørg for fysisk trening (løp/sykling/gåing etc.), spis jevnt og tilstrekkelig, få i deg nok væske, forsøk å fokusere på alt det morsomme og interessante rundt deg.

God ferie! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...