Gå til innhold

Tourettes - behandling??

Anbefalte innlegg

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg er ganske frustrert nå... Noboen over meg har komplisert tourettes syndrom, med svært høylydte tics. Vi kan høre det helt ned i første. Jeg bor i andre, hn i tredje.

Selvsagt er det ikke noe hn kan noe for i det hele tatt, og jeg kan ikke be hn slutte akkurat. Hn har jo like mye rett til å være syk med sin diagnose som alle andre med en eller annen sykdom. Men nå er tålmodigheten min tøyd langt. Det er skriking, banning, hopping og tramping slik at inventar nede hos meg rister. Selvsagt tenker jeg mest på hn. Jeg vet jo ikke hva hn får av hjelp, men jeg er litt nysgjerrig på det nyeste innen behandling. Sant å si vet jeg faktisk ikke om jeg orker mer av dette, for det ødelegger nattesøvnen min (bruker jeg øreplugger hører jeg ikke vekkekokka mi). I går kjørte jeg i meg Nozinan so m jeg egentlig hater, men jeg fikk heldigvis sove.

Kontakten min fra personalbasen her jeg bor var i leiligheten min idag for en samtale, og hørte hvor ille det kunne være. "Dette er jo uholdbart..., er det sånn stadig vekk?"

Så jeg er nå nysgjerrig på om det er kommet noe nytt innen behandling av ts, jeg er klar overat det er en vanskelig sykdom å behandle. Jeg hadde en venninne i ungdommet som hadde ts. Husker at hun ble behandlet med gamle antipsykotika som Haldol og noe avregistrert (Orap tror jeg det het), samt Anafranil mot depresjon og tvang... Hun måtte kutte alle medisiner pga bivirkninger. Og da kan ikke de bivirkningene ha vært gode, for det må jo være helt jævlig å ha de ticsene!

Jeg har googlet uten å finne så mye. Alt jeg ønsker er at naboen min skal få det bedre. Selv må jeg bare avfinne meg med situasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg hadde flyttet, særlig når det begynner å gå ut over nattesøvnen din også.

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg tror jeg hadde flyttet, særlig når det begynner å gå ut over nattesøvnen din også.

Jeg kan ikke flytte. Ikke har jeg penger, og jeg er avhengig av de tjenestene jeg får her jeg er. Et bofellesskap for folk med psykiske problemer. IKKE institusjon. Vi har alle vår totalt private leilighet, og jeg er veldig fornøyd med at jeg fikk en toroms på 60kvm. Trenger plass pga. hjelpemidler.. Alle har to kontakter i personalbasen her. Hvor mye hjelp man trenger derifra er helt individuelt, og for meg er det stort sett praktisk hjelp. Trenger man en samtale, får man selvsagt det. Det er også et fellesareale man selv velger om man vil oppholde seg eller ei. Trives så godt sammen med resten av de jeg bor sammen med.

Så når alt dette er sagt... Jeg er i dialog med basen og etter hvert teamkoordinator (sjefen) her.

Det som er kjedelig er ikke bare at dette plager meg bare som et støyproblem, men har svært vanskelig for ikke å ta innover meg at naboen min har det helt jævlig. Har så vondt av hn også liksom!

Skrevet

Jeg kan ikke flytte. Ikke har jeg penger, og jeg er avhengig av de tjenestene jeg får her jeg er. Et bofellesskap for folk med psykiske problemer. IKKE institusjon. Vi har alle vår totalt private leilighet, og jeg er veldig fornøyd med at jeg fikk en toroms på 60kvm. Trenger plass pga. hjelpemidler.. Alle har to kontakter i personalbasen her. Hvor mye hjelp man trenger derifra er helt individuelt, og for meg er det stort sett praktisk hjelp. Trenger man en samtale, får man selvsagt det. Det er også et fellesareale man selv velger om man vil oppholde seg eller ei. Trives så godt sammen med resten av de jeg bor sammen med.

Så når alt dette er sagt... Jeg er i dialog med basen og etter hvert teamkoordinator (sjefen) her.

Det som er kjedelig er ikke bare at dette plager meg bare som et støyproblem, men har svært vanskelig for ikke å ta innover meg at naboen min har det helt jævlig. Har så vondt av hn også liksom!

Jeg forstår at det ikke går å bare flytte i din situasjon. Jeg håper dere etter hvert kan få til en ordning som er til å leve med, slik at du i alle fall ikke får forstyrret nattesøvnen din!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...