Gå til innhold

Føler dere ubehag hvis dere går i "feil" klær?

Anbefalte innlegg

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg skulle gå en tur med en venninne her om dagen. Jeg bare slang på meg noen klær. Når jeg kom ned dit så så jeg hva jeg hadde tatt på meg. Jeg syntes det så så dumt ut, og jeg følte ubehag hele turen rundt Frognerparken.

Føler dere et tilsvarende ubehag hvis dere oppdager at klærne dere har på dere overhodet ikke matcher?

Eller kan det tenkes at det bare er jeg som er veldig overfølsom på det? At det kanskje har mere med selvtillitt å gjøre?

Gjest anna72
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Da er jeg mest opptatt av hva jeg har på meg og føler meg utilpass. Klarer ikke glede meg eller nyte turen da - dessverre

Skrevet

Har det på samme måte som deg. Dette gjelder også hvis det er noe med håret eller ansiktet. Det hjelper ikke om andre sier det ikke gjør noe, at det er fint el.l. Liker jeg det ikke selv, kan jeg ikke gå med det.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener - mener du at du er feil kledd i forhold til anledningen? At du er for stivpyntet i forhold til andre eller omvendt. Da kan det kjennes litt feil ut.

Men om du mener at buksa og skjorta ikke matcher på en rusletur rundt Frognerparken kunne det neppe brydd meg mindre...

Skrevet

''Føler dere et tilsvarende ubehag hvis dere oppdager at klærne dere har på dere overhodet ikke matcher?

''

Ja, gjett om. Jeg skulle ut av døra i full fart en dag, og først i byen mange timer senere oppdager jeg at jeg har en brun og en sort sko på føttene. Noe så pinlig! og ikke en eneste skobutikk i nærheten selvsagt. Så jeg måtte traske rundt i mine sko med forskjellig farge, og det var baer såååå flaut. Og syntes jo selvfølgelig at ALLE bare så på føttene mine og det idiotiske skoantrekket, selv om det nok ikke var så mange som la merke til det.

Skrevet

Jeg prøver stort sett å kle meg etter situasjonen så jeg skal føle meg noenlunde vel. Så det er sjelden jeg har opplevd den følelsen akkurat når det gjelder klær...

Ikke det at jeg alltid er så velkledd, altså, men jeg er isåfall bevisst på hvordan jeg har kledd meg, og dermed fortrolig med at jeg evt ser litt "slaskete" ut.

Men jeg har opplevd å føle meg "uvel" hvis jeg ikke må vise meg "offentlig" uten å ha fått sminket meg, eller har en skikkelig bad-hair-day.

Så jeg skjønner godt den følelsen du sikter til..

Skrevet

Tror jeg er ganske likegyldig der. Så lenge jeg er ren, hel og lukter OK.

Skrevet

''Eller kan det tenkes at det bare er jeg som er veldig overfølsom på det? At det kanskje har mere med selvtillitt å gjøre?''

Veit ikke om det har med sjøltillit å gjøre; kanskje meir med miljørelaterte kleskodekser og personlig stil å gjøre?

Personlig ville jeg aldri tenkt på feil antrekk ved en tur rundt Frognerparken e.l,. med mindre vi skulle til en penere lunsj etterpå.

Høytidlige anledninger som f.eks bryllup ville gjort meg ubekvem om jeg følte at antrekket ikke "matcha" situasjonen.

Leve mangfoldet :-)

Skrevet

''Føler dere et tilsvarende ubehag hvis dere oppdager at klærne dere har på dere overhodet ikke matcher?

''

Ja, gjett om. Jeg skulle ut av døra i full fart en dag, og først i byen mange timer senere oppdager jeg at jeg har en brun og en sort sko på føttene. Noe så pinlig! og ikke en eneste skobutikk i nærheten selvsagt. Så jeg måtte traske rundt i mine sko med forskjellig farge, og det var baer såååå flaut. Og syntes jo selvfølgelig at ALLE bare så på føttene mine og det idiotiske skoantrekket, selv om det nok ikke var så mange som la merke til det.

LOL fantastisk! Jeg hadde tatt deg for å være erkeeksentrisk og sikkert medlem av en eller annen miljøorganisasjon! Og jeg hadde aldri i livet turt å spørre deg om det!

Skrevet

Hmm. Jeg tror nesten ikke det kunne skjedd meg. Enten er klærne mine så typisk inne-i-huset-klær, eller så er det vanlige klær jeg kan vise meg ute i... Men nå er jeg ikke veldig opptatt av klær i det hele tatt, og har ikke så mye variasjon i type eller farge at de kan "ikke matche" :)

Selvsagt, sånn fullstendig ute av context-klær - olabukser i gallamiddag blir jo litt annet, da.

Skrevet

''

De som la merke til det, tenkte sikkert at det var en ny og kul mote :-)

Gjest Dalmeny
Skrevet

Ja det gjør jeg.

Godt jeg ikke er den eneste:)

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener - mener du at du er feil kledd i forhold til anledningen? At du er for stivpyntet i forhold til andre eller omvendt. Da kan det kjennes litt feil ut.

Men om du mener at buksa og skjorta ikke matcher på en rusletur rundt Frognerparken kunne det neppe brydd meg mindre...

Begge deler faktisk. Hvis jeg skulle dukke opp på et arrangement hvor alle andre hadde pyntet seg og jeg ikke hadde gjort , hadde jeg følt meg utilpass.

Det samme hvis jeg plutselig så at jeg klærne jeg hadde på meg ikke matchet i det hele tatt. Da hadde jeg følte at turen var ødelagt. Det hjelper ikke så mye på at min venninne var riktigere kledd.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg prøver stort sett å kle meg etter situasjonen så jeg skal føle meg noenlunde vel. Så det er sjelden jeg har opplevd den følelsen akkurat når det gjelder klær...

Ikke det at jeg alltid er så velkledd, altså, men jeg er isåfall bevisst på hvordan jeg har kledd meg, og dermed fortrolig med at jeg evt ser litt "slaskete" ut.

Men jeg har opplevd å føle meg "uvel" hvis jeg ikke må vise meg "offentlig" uten å ha fått sminket meg, eller har en skikkelig bad-hair-day.

Så jeg skjønner godt den følelsen du sikter til..

''Men jeg har opplevd å føle meg "uvel" hvis jeg ikke må vise meg "offentlig" uten å ha fått sminket meg, eller har en skikkelig bad-hair-day.

''

Det føles ekstra ille hvis jeg skulle møte på noen folk jeg ikke traff regelmessig og jeg var usminket og jeg følte at jeg så ut som et loppemarked.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Har det på samme måte som deg. Dette gjelder også hvis det er noe med håret eller ansiktet. Det hjelper ikke om andre sier det ikke gjør noe, at det er fint el.l. Liker jeg det ikke selv, kan jeg ikke gå med det.

Før så var det slik at jeg stolte mer på hva andre syntes var flott på meg. Men nå kan jeg rett og slett ikke gå i klær som jeg synes blir feil, eller ha en frisyre som jeg ikke liker selv.

Gjest Dalmeny
Skrevet

De som la merke til det, tenkte sikkert at det var en ny og kul mote :-)

Ja man får håpe at det også blir mote en dag. Nå har det jo blitt mote å gå med sokker i sandalene. Så hvorfor ikke to forskjellige sko?

Skrevet

Jeg ville nok følt det ubehagelig dersom jeg kom et sted og oppdaget at jeg var veldig ulikg kledd alle andre (f eks alle andre var mye mer pyntet, mens jeg var veldig hverdagslig.)

Likeså ville det kunne være ubehagelig å oppdage at det er noe "galt" med tøyet, og som man ikke får gjort noe med der&da, f eks en gedigen revne i strømpebuksa el annet.

Manglende "mætsjing" er det vel ikke noen stor fare for;-)

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg ville nok følt det ubehagelig dersom jeg kom et sted og oppdaget at jeg var veldig ulikg kledd alle andre (f eks alle andre var mye mer pyntet, mens jeg var veldig hverdagslig.)

Likeså ville det kunne være ubehagelig å oppdage at det er noe "galt" med tøyet, og som man ikke får gjort noe med der&da, f eks en gedigen revne i strømpebuksa el annet.

Manglende "mætsjing" er det vel ikke noen stor fare for;-)

Jeg opplevde en gang å gå i singlet for å så å finne ut at jeg ikke hadde barbert meg under armene. Det var så ubehagelig for meg at jeg dro rett til en butikk å kjøpte barberhøvler for så å finne et tolalett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...