Gå til innhold

Fastlegene forskjellsbehandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

...eh...

At ressurssterke/kunnskapsrike mennesker, som gjerne har kunnskap og evner til å forstå egen sykdom og kan snakke "medisin" med legen, får bedre behandling enn folk som knapt kommer til legen selv om det er noe galt, er vel neppe en overraskelse?

Denne gruppen (som får bedre behandling) har gjerne tenkt over hva symptomene kan være, kan foreslå prøver, og mye annet som tilsier at de får bedre behandling - selv om dette verken er planlagt eller bevisst fra legens side.

At det ikke skal være slik er en ting, men dette er ikke noe som er begrenset til leger. Det samme skjer hvis man klager i butikker, når man søker jobb, og nesten overalt i samfunnet.

Og det er et veldig godt argument for å ta så mye utdanning som man kan.

Med vennlig hilsen

Gjest dropper nicket mitt nå...
Skrevet

Min fastlege - som er en sympatisk fyr - fikk en beskjed om at en på et sykehjem hadde falt og slått seg. Muligens brudd. Han bestemte at det kunne vente, det hastet ikke.

Da han etterhvert tok seg tid til å se på pasienten, fant han ut at det ikke var en innlagt på sykehjemmet, men en pleier. Da uttalte han at "Hvis jeg hadde visst det var deg, skulle du fått time med en gang!". Litt sjokkerende, synes jeg. Og han framstår ellers som en hyggelig fyr.

Skrevet

...eh...

At ressurssterke/kunnskapsrike mennesker, som gjerne har kunnskap og evner til å forstå egen sykdom og kan snakke "medisin" med legen, får bedre behandling enn folk som knapt kommer til legen selv om det er noe galt, er vel neppe en overraskelse?

Denne gruppen (som får bedre behandling) har gjerne tenkt over hva symptomene kan være, kan foreslå prøver, og mye annet som tilsier at de får bedre behandling - selv om dette verken er planlagt eller bevisst fra legens side.

At det ikke skal være slik er en ting, men dette er ikke noe som er begrenset til leger. Det samme skjer hvis man klager i butikker, når man søker jobb, og nesten overalt i samfunnet.

Med vennlig hilsen

Eller ha en privat fastlege.. det hjelper også. *fornøyd* ;o)

Gjest dropper nicket mitt nå...
Skrevet

...eh...

Med vennlig hilsen

Det er viktig med en del leger at man ikke foreslår for mye selv,- de skal helst tro at det er dem selv som foreslår ting. Man må være litt psykolog. For all det ikke "Jeg tror at...". Heller: "Kan det være mulig....". Helst med et tilbedende blikk ;-)

"Jeg har lest på nettet..." er sjeldent populært.

Godt mulig at det fungerer bedre å være velinformert mannlig pasient, dog ;-)

Skrevet

Det er viktig med en del leger at man ikke foreslår for mye selv,- de skal helst tro at det er dem selv som foreslår ting. Man må være litt psykolog. For all det ikke "Jeg tror at...". Heller: "Kan det være mulig....". Helst med et tilbedende blikk ;-)

"Jeg har lest på nettet..." er sjeldent populært.

Godt mulig at det fungerer bedre å være velinformert mannlig pasient, dog ;-)

Godt poeng. Det trikset bruker jeg hos min fastlege, han har til nå ikke villet henvise meg til reumatalog men stilt diagnosen selv. Å gå litt rundt grøten, klage litt ekstra og spørre om det finnes andre muligheter hjalp og han ga etter.

brilleslangen
Skrevet

Setter pris på fastlegen min jeg....

Skrevet

...eh...

Med vennlig hilsen

Som jeg skulle sagt det selv!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...