Gå til innhold

Hvor lenge oppbevares mapper på DPS?

Anbefalte innlegg

Gjest Wifi2
Skrevet

Jeg har vært rundt omkring i psykiatrien , og har mapper på meg liggende på flere DPS'er rundtomkring.

Kan jeg be om at de makulerer det? Jeg får bare en sånn voldsomt følelse av ubehag om at diverse papirer om meg skal ligge rundt om kring. Det har ingenting med at jeg tror informasjonen skal lekke ut eller noe sånt. Men det føles bare så ubehagelig å være et slikt "håpløst tilfelle".

Kan jeg bestemme selv om mappa mi skal ligge der eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er noe diskusjon rundt dette. Jeg har ikke fått klare svar fra Helsetilsynet.

Den mest radikale tolkningen av loven er slik: Om du ikke har hatt noen kontakt på 10 år, kan du kreve journalen slettet. Her diskuteres det da "kontakt med hvem". Den konkrete institusjonen/ psykiatrien/helsevesenet.

Uansett hvis du får en journal slettet, må du skrive under på at du er gjort kjent med og aksepterer de negative følger dette evt kan få for deg. I hovedsak er dette a) At du får feil behandling som kunne vært unngått om en hadde hatt journalen din - f.eks at du får medisiner du er allergisk mot, og B) Du fraskriver deg retten til klage/søksmål vedr behandling du har fått i den tiden som omfattes av den slettede journal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...