Gå til innhold

Tannsten hos hund

Anbefalte innlegg

Gjest tannstein
Skrevet

Hunden vår skulle ha vaksine i går og vi var hos vetrinæren.

Hun sa at han hadde endel tannstein, og det ser jeg jo selv og, npr hun viste meg... (er sjeldent jeg er inne og titter i munnen hans, men han har veeeeeldig dårlig ånde!)

Hun sa noen pleide og fjerne dette selv hvis hunden tillot det.

Nå er vår hund veldig snill og tåler det meste, så jeg regner med at ikke det er noe problem, men jeg lurer bare på hvordan jeg skal gjøre det?

Hv bruker dere til og fjerne det med? Vetrineren sa at mange brukte neglene, men det gjør jeg IKKE altå, ÆSJ!

TIps?

Skrevet

Du kan kanskje prøve med manikyr- utstyr? Sjekk om de har noe som er egnet på apotek eller Vita.

Skrevet

Kjøp en myk tannbørste og hundetannkrem og puss godt noen ganger. Det som ikke blir borte da skraper du forsiktig av med et dertil passende redskap. For min del er det en neglefil;-)

Jeg har en skikkelig tannskrape kjøpt hos tannlege, men den er så skarp at jeg har lagd sår i tannkjøttet til hundene ved flere anledninger. Så nå bruker jeg bare fila.

candyqueen_83
Skrevet

Hvis det er veldig mye tannstein bør hunden sederes hos veterinær så de får renset opp skikkelig inni der. Er det bare litt plakk øverst langs tannkjøttet på noen få tenner kan du som sagt lettest skrape litt selv med neglen. Finnes tannskraper også, men det kan vel ødelegge emaljen litt om man ikke bruker den riktig.

Forøvrig bør man se over munnen til hundene hver kveld, for å sjekke at alle tenner er hele, ingen pinnerester i ganen osv, og da vil du automatisk også se om hunden har tannstein.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...