Gå til innhold

Livets skuffelser...

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron
Skrevet

Fikk vite eksamenskarakterene mine i dag. Det gikk ikke min vei, spesielt en karakter; 2, på norsk sidemål... Skjønner nesten ikke at det er mulig, det verste var at jeg trodde det hadde gått ganske bra på denne eksamenen. Har aldri hatt lavere karakter enn 4 i norsk, vanligvis 5.

Så setter kaoset i gang, og jeg tenker at jeg er mislykket og at jeg burde dø... Jeg er på jobb, men jeg er ikke ordentlig tilstede, og jeg vet at jeg ikke er det... Tenker fram og tilbake - mat og alkohol - sprit og selvmord.

Så tenker jeg at nå kom det enda en prøvelse, og disse vil komme med jevne mellomrom, uansett om jeg reagerer basert på at jeg har borderline eller ikke... Vil jeg ha en pause? Vil jeg ha en straff? Hva kan jeg gjøre annerledes? Må jeg drikke? Må jeg spise? Må jeg isolere meg? Må jeg dø?

Jeg rusler forsiktig hjem... Puster inn, ser meg rundt, det er ok, det er sommer... Jeg er lei meg, skuffet, forvirret. Jeg føler på mye... Det er vel lov. Får melding av en kamerat som vil finne på noe, jeg vet ikke om jeg vil, men vet at det er riktig, jeg sier ja...

Så sånn er det... Jeg har det crappy, men jeg handler ikke... Vet at tankene roer seg tilslutt... Og om en stund er dette bare et svakt minne. Da kommer det nye skuffelser å håndtere konstruktivt, og positive hendelser å ta vare på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Har aldri hatt lavere karakter enn 4 i norsk, vanligvis 5.''

1. Du er "bortskjemt" med karakterer ;-)

2. Norsk sidemål fortjener ikke god karakter ;-)

3. Om ikke lenge er det meste glemt, og det går deg nok bra likevel. Særlig hvis du ikke depper over dette...

4. Det er sommer! Ferie!

Skrevet

Jeg synes dette var et nydelig innlegg. Du beskriver så nært skuffelsen, fortvilelsen, forvirringen, kaoset - og så at du mobliserer og innser at du kommer til å overleve dette også.

God st.hans!

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg synes dette var et nydelig innlegg. Du beskriver så nært skuffelsen, fortvilelsen, forvirringen, kaoset - og så at du mobliserer og innser at du kommer til å overleve dette også.

God st.hans!

Takk det samme frosken...

Jeg ønsker å bli bedre, så jeg får heller ta opp kampen.

Gjest togli
Skrevet

Minner meg litt om mine følelser da jeg fikk 2 på sidemålseksamen på videregående... Jeg hadde hatt nynorsk som hovedmål i åtte år av grunnskolen, så jeg var vel lærerens håp til nynorskeksamen ;)

Vel, jeg fikk 2 og skjønner fortsatt ikke hvorfor ;)

Livet gikk iallefall videre og nå kan jeg le av det ;)

Gjest Ladytron
Skrevet

Minner meg litt om mine følelser da jeg fikk 2 på sidemålseksamen på videregående... Jeg hadde hatt nynorsk som hovedmål i åtte år av grunnskolen, så jeg var vel lærerens håp til nynorskeksamen ;)

Vel, jeg fikk 2 og skjønner fortsatt ikke hvorfor ;)

Livet gikk iallefall videre og nå kan jeg le av det ;)

Hehe, ja, jeg skjønner ingenting. Nå synes jeg rett og slett at det er litt tragi-komisk. Fikk beskjed om at jeg ikke har krav på en begrunnelse for karakteren :S

Jeg har tenkt å ta tilleggsutdanning som lærer etterhvert, så tror det blir ny eksamen på meg til jul. Har hørt at man må ha mer enn 3 i norsk for å bli vurdert for lærerutdanningen :P

Gjest Mange som stroek.
Skrevet

Det hoeres ut til at du ikke er den eneste som har gjort det daarlig paa nynorskeksamen om det kan vaere noen troest.Du sto ihvertfall.

I foelge min datter var det flere i klassen hennes som hadde stroeket og dette er vanligvis flinke elever.

Selv fikk hun 4 og jublet over det, da nynorsk er det svakeste faget hennes og det eneste faget hun har 4 i.

Hun haapet pa 5 da hun har vippet i faget, men var kjempefornoyd med 4, da hun skjoente hvordan det gikk med mange av de andre.

Saa om det kan vaere noen troest, saa er det kanskje noe rart med hvordan denne eksamenen var laget iom at saa mange stroek.

mariaflyfly
Skrevet

Hehe, ja, jeg skjønner ingenting. Nå synes jeg rett og slett at det er litt tragi-komisk. Fikk beskjed om at jeg ikke har krav på en begrunnelse for karakteren :S

Jeg har tenkt å ta tilleggsutdanning som lærer etterhvert, så tror det blir ny eksamen på meg til jul. Har hørt at man må ha mer enn 3 i norsk for å bli vurdert for lærerutdanningen :P

Du må ikke har mer enn 3, men du må ha karakteren 3 i både hovedmål og sidemål for å komme inn på lærerutdanningen.

Stå på, du fikser dette. Pugg den helt elementære grammatikken i nynorsk og bruk ordlista flittig under eksamen, så går det nok veien, skal du se. :)

Gjest togli
Skrevet

Jeg tok faktisk lærerutdanning etter karakterfadesen ;)

Dette er imidlertid 20 år siden, så sikkert endel som har endra seg nå. Er du sikker på du må ha minst 3 i sidemålet? Skulle tro det var hovedmålet som gjaldt?

Gjest det har du vel
Skrevet

''Fikk beskjed om at jeg ikke har krav på en begrunnelse for karakteren :S ''

Det har du. Be skriftlig om en begrunnelse.

Gjest Ladytron
Skrevet

''Fikk beskjed om at jeg ikke har krav på en begrunnelse for karakteren :S ''

Det har du. Be skriftlig om en begrunnelse.

Spurte skriftlig.

Svar: begrunnelse har du ikke krav på, jfr §5-7 i forskrift til opplæringslova

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...