Gå til innhold

Effekt = diagnose?

Gjest Vil ikke bruke nicket mitt idag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke så viktig med diagnoser, men hvordan en har det, er det blitt sagt til meg...

Jeg er for så vidt enig i det, men når det gjelder ens egen helse, så er det likevel greit å være orientert, synes jeg.

Jeg har nylig begynt med Lamictal, 2x200mg. Etter mange år med AD-behandling (bruker 150mg Wellbutrin) med noe usikker effekt, er det nå første gang at jeg helt tydelig kan merke en god virkning av et legemiddel. Nedturene er ikke så voldsomme som de har vært - og turene opp igjen er også enklere og kortere.

Jeg har aldri hatt noen maniske episoder, men har befunnet meg i en depressiv tilstand i mange år.

Er det mulig, ut i fra dette jeg har beskrevet, å trekke noen konklusjon diagnosemessig - og da tenker jeg spesielt på unipolar depresjon?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

God effekt av Lamictal og samtidig dårlig effekt av AD taler meget sterkt for bipolar depresjon.

Skrevet

God effekt av Lamictal og samtidig dårlig effekt av AD taler meget sterkt for bipolar depresjon.

Takk for svar :)

Et par spørsmål til:

Kan du forklare forskjellen på bipolar og unipolar depresjon?

og

Har bruken av AD noen hensikt i mitt tilfelle?

Skrevet

Takk for svar :)

Et par spørsmål til:

Kan du forklare forskjellen på bipolar og unipolar depresjon?

og

Har bruken av AD noen hensikt i mitt tilfelle?

En kaller det bipolar depresjon når en person med en antatt bipolar spektrum lidelse har/får en depresjon. Hvis vedkommende ikke er bipolar, er det en unipolar depresjon.

Forutsatt at du har bipolar lidelse med en depresjon, vil det vanligvis ikke være verken nødvendig eller hensiktsmessig med AD. Det er dog noen som etter at stemningsstabilisator evt flere + nye antipsykotika som feks Seroquel er brukt fortsatt ikke blir helt depresjonsfri. Disse kan trenge AD i tillegg.

Gjest spørsmåltegn
Skrevet

En kaller det bipolar depresjon når en person med en antatt bipolar spektrum lidelse har/får en depresjon. Hvis vedkommende ikke er bipolar, er det en unipolar depresjon.

Forutsatt at du har bipolar lidelse med en depresjon, vil det vanligvis ikke være verken nødvendig eller hensiktsmessig med AD. Det er dog noen som etter at stemningsstabilisator evt flere + nye antipsykotika som feks Seroquel er brukt fortsatt ikke blir helt depresjonsfri. Disse kan trenge AD i tillegg.

hvis noedvendig med AD hva er det da for noe

Skrevet

hvis noedvendig med AD hva er det da for noe

Det kan fortsatt være en bipolar depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...