Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mahler
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 13 år, som lurer på hva det innebærer å være lege. Det er selvsagt litt tidlig for meg å velge jobb enda, men jeg er litt nysgjerrig på yrket. Har tenkt mye på barnelege og allmennlege, og har derfor noen felles spørsmål. Hva slags krav og ansvar må dere følge strengt? Jeg har hørt man må ha gode karakterer, men hvor høye snakker vi om da? Får du fri/tid med familien på julaften og andre helligdager? Hva innebærer en vanlig jobbdag? Finnes det noen steder der man kunne få en slags ''omvisning'' på et legekontor? Jeg er veldig takknemmelig om jeg kunne få svar! Mvh Johanne

Videoannonse
Annonse
Gjest men 31 i dag
Skrevet

Toppkarakterer i alle fag på videregående + ekstrapoeng for å komme inn. Hadde jeg vært 20 år igjen hadde jeg satset på legeyrket.

Gjest Nerda
Skrevet

Det innebærer først av alt mye jobb på forhånd. Høye med stor H krav til å komme inn på studiet, deretter et krevende studie på seks år, så tid som turnuslege. Spesialisering tar gjerne fem år +, slik jeg har forstått det. Men jeg har sett folk som har ønsket for alt i verden å få bli lege - jobbet og jobbet masse for å få nok studiepoeng. Også har de elsket studiet og deretter legegjerningen. En tremening av meg tror jeg satt konstant med nesa i ei bok i tre-fire år etter vgs. for å bedre karakterer, ta flere fag... Nå er han lege.

Siden jeg ikke er lege kan jeg jo ikke si så mye om hvordan det er å være det. Men jeg tror det med fri/ikke fri, hva slags ansvar, osv. kan variere. Ansvar har man jo alltid i høy grad som lege, er man øyelege har man ansvar for å forhindre at pasienter mister synet.Er man lege innen akuttmedisn er det vel nesten alltid liv man har ansvar for. Man har alltid mye ansvar, men kanskje på forskjellige måter. Men "meget høyt ansvar for pasienter liv og helse," er nok den beste generelle måten å se det på.

Hva med å kontakte fastlegen din for å spørre litt om de tingene? Ville jo tro at legen satte pris på å få en frisk person innom kontoret ;-)

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

''lurer på hva det innebærer å være lege. Har tenkt mye på barnelege og allmennlege''

Som allmenlege jobber man ofte kontortid og har fri helligdager. Jobber du på sykehus er det oftest turnus (dagvatk, kveldsvakt, og noen steder også nattevakt).

Angående barnelege:

''Når du har tatt eksamen, må du jobbe 1,5 år i turnus; et halvt år på medisinsk avdeling på sykehus, et halvt år på kirurgisk avdeling på sykehus og så et halvt år i kommunehelsetjenesten.

Etter turnusen (som er lønnet, men ikke høyt lønnet) blir turnusen din evaluert før du blir godkjent som generell lege.

Du kan nå velge å spesialisere deg til barnelege (pediatriker), det gjøres ved at du søker jobb på feks en barneavdeling på et sykehus. Spesialiseringa skjer over 5 år der du jobber som vanlig lege på barneavdeling samt tar masse kurs og seminarer om pediatri på universiteter og ved andre sykehus. Etter dette kan du godkjennes som barnelege.''

''Hva slags krav og ansvar må dere følge strengt? Jeg har hørt man må ha gode karakterer, men hvor høye snakker vi om da?''

Poengrensen for å komme inn på medisin varier for hvert år, slik det gjør med alle studier. Men du må ha gode karakterer.

link til poenggrenser: http://www.samordnaopptak.no/info/soekertall/poenggrenser/

På grunn av endringer i poengreglene kan ikke poenggrensene for 2009 sammenlignes med tidligere års poenggrenser. Men du får kanskje en pekepinn. Når du skal søke er det stor sannsynlighet for at ting er forandret.

'Får du fri/tid med familien på julaften og andre helligdager? Hva innebærer en vanlig jobbdag?''

Kommer helt an på hvilken retning du velger.

På denne linken står Universitet i Oslo sitt opplegg på medisin:http://www.uio.no/studier/program/medisin/index.xml

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det innebærer først av alt mye jobb på forhånd. Høye med stor H krav til å komme inn på studiet, deretter et krevende studie på seks år, så tid som turnuslege. Spesialisering tar gjerne fem år +, slik jeg har forstått det. Men jeg har sett folk som har ønsket for alt i verden å få bli lege - jobbet og jobbet masse for å få nok studiepoeng. Også har de elsket studiet og deretter legegjerningen. En tremening av meg tror jeg satt konstant med nesa i ei bok i tre-fire år etter vgs. for å bedre karakterer, ta flere fag... Nå er han lege.

Siden jeg ikke er lege kan jeg jo ikke si så mye om hvordan det er å være det. Men jeg tror det med fri/ikke fri, hva slags ansvar, osv. kan variere. Ansvar har man jo alltid i høy grad som lege, er man øyelege har man ansvar for å forhindre at pasienter mister synet.Er man lege innen akuttmedisn er det vel nesten alltid liv man har ansvar for. Man har alltid mye ansvar, men kanskje på forskjellige måter. Men "meget høyt ansvar for pasienter liv og helse," er nok den beste generelle måten å se det på.

Hva med å kontakte fastlegen din for å spørre litt om de tingene? Ville jo tro at legen satte pris på å få en frisk person innom kontoret ;-)

Nerda har gitt deg et godt svar om veien til å bli lege.

Legearbeidet er svært variert, utfordrende, spennende og en blir kjent med utrolig mange ulike mennesker.

Siden sykdom opptrer 24/7, må en være forberedt på å ha vakter. Leger har en gjensidig rett og plikt til å delta i vaktordninger. Dvs at om du er barnelege på en barneavdeling med 6 leger, arbeider du hver 6. helg, hver 6. juleaften og hver 6, nyttårsaften i tillegg har du ca en hverdagsvakt per uke.

Allmennleger arbeider også vakter i den kommunale legevakten.

Jeg er¨såpass konservativ at jeg mener de som velger å bli helsearbeidere, må akseptere at dette ikke er en 8-16 jobb.

Det er dessuten særdeles og mest spennende med det som skjer i de 128 timene i uka som ligger utenfor den normale arbeistiden. Legearbeid kun 8-16 ser jeg på som vernet arbeid.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Nerda har gitt deg et godt svar om veien til å bli lege.

Legearbeidet er svært variert, utfordrende, spennende og en blir kjent med utrolig mange ulike mennesker.

Siden sykdom opptrer 24/7, må en være forberedt på å ha vakter. Leger har en gjensidig rett og plikt til å delta i vaktordninger. Dvs at om du er barnelege på en barneavdeling med 6 leger, arbeider du hver 6. helg, hver 6. juleaften og hver 6, nyttårsaften i tillegg har du ca en hverdagsvakt per uke.

Allmennleger arbeider også vakter i den kommunale legevakten.

Jeg er¨såpass konservativ at jeg mener de som velger å bli helsearbeidere, må akseptere at dette ikke er en 8-16 jobb.

Det er dessuten særdeles og mest spennende med det som skjer i de 128 timene i uka som ligger utenfor den normale arbeistiden. Legearbeid kun 8-16 ser jeg på som vernet arbeid.

''Legearbeid kun 8-16 ser jeg på som vernet arbeid.''

Nå må jeg ha misforstått ett eller annet. Men en allmenpraktiserende lege jobber jo som regel fra 8-16. Er det snakk om vernet arbeid?

Hva er den minst populære spesialiseringen innen legeyrket geriatri?

Skrevet

''Legearbeid kun 8-16 ser jeg på som vernet arbeid.''

Nå må jeg ha misforstått ett eller annet. Men en allmenpraktiserende lege jobber jo som regel fra 8-16. Er det snakk om vernet arbeid?

Hva er den minst populære spesialiseringen innen legeyrket geriatri?

8-16 er den vanlige, daglige arbeidsdagen. I tillegg kommer arbeid i legevakt.

Gjest Dalmeny
Skrevet

8-16 er den vanlige, daglige arbeidsdagen. I tillegg kommer arbeid i legevakt.

Jeg har aldri hørt noe om at min fastlege jobber på noe legevakt i tillegg? Gjør de allmenpraktiserende legene det altså? Trodde de gjorte alt i kontortiden jeg.

Jeg tenker også at kvalitet er viktigere enn kvantitet. Hvis min fastlege er supereffektiv og får unna alt han skal gjøre på dagtid, hvorfor skal han jobbe ekstra andre dager da??? De må jo ha fritid de også

Skrevet

Jeg har aldri hørt noe om at min fastlege jobber på noe legevakt i tillegg? Gjør de allmenpraktiserende legene det altså? Trodde de gjorte alt i kontortiden jeg.

Jeg tenker også at kvalitet er viktigere enn kvantitet. Hvis min fastlege er supereffektiv og får unna alt han skal gjøre på dagtid, hvorfor skal han jobbe ekstra andre dager da??? De må jo ha fritid de også

Hvem tror du det er som gjør legearbeidet på legevakter rundt omkring i landet?

Skrevet

Det første du bør passe på, er å velge fagkombinasjon på vgs som gir deg størst mulig uttelling på realfagspoeng og evt. andre "premieordninger" som finnes når du kommer så langt. De siste årene har det vært realfagsfordypning som ga flest ekstrapoeng, men dette kan forandre seg.

Sjekk hva man får "bonus" for mht. fagvalg og velg det som gir best uttelling. Pass på at du får informasjon fra noen som kan dette ordentlig og følger godt med på alle nye regler.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Hvem tror du det er som gjør legearbeidet på legevakter rundt omkring i landet?

''Hvem tror du det er som gjør legearbeidet på legevakter rundt omkring i landet?''

Svenske og danske vikarleger? legestudenter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...