Gå til innhold

blir dårlige psykiatere luket ut under utdanning

Anbefalte innlegg

Gjest psykiaterspørsmål
Skrevet

Hvis det er leger som utdanner seg til psykiatere som tydeligvis sliter med å forstå empati, blir de luket ut? I et tilfelle hvor de forstår teorien men har veldig dårlig sosiale antenner og skremmer bort pasienter, får de fortsatt lov til å bli psykiatere?

Hvilke krav stilles det til å bli psykiatere? Har man lov til å kaste ut noen pga dårlig personlig egenhet?

Videoannonse
Annonse
marlenexxx27
Skrevet

Verken psykologer eller psykiatere (I hvert fall ikke leger, da de omtrent er den best beskytta yrkesgruppa i verden (Foruten de katolske prestene)) blir luket ut. Studenter har sine rettigheter, og ansatte har sine rettigheter. Hvis man ikke slår ned en pasient eller er åpenbart rusa på jobben, så blir man værende.

Det vil si at man bør møte psykiatere og psykologer slik man møter folk flest: Ha i bakhodet at de kan være noen inkompetente idioter, men gi de en sjanse til å vise hvem de er og hva de har å tilby.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle leger i utdanningsstillinger skal evalueres hvert halvår. I denne evalueringen deltar avdelingsoverlegen, overlegen på den enhet legen arbieder og som også gir klinisk veiledning samt psykoterapiveilederen. All tjeneste skal godkjennes av alle tre for at den skal være tellende for å bli spesialist/psykiater.

Om tjenesten ikke kan godkjennes, vil legen ikke bli psykiater, og h*n må finne seg arbeid et annet sted enn i psykiatrien.

Gjest Nerda
Skrevet

Verken psykologer eller psykiatere (I hvert fall ikke leger, da de omtrent er den best beskytta yrkesgruppa i verden (Foruten de katolske prestene)) blir luket ut. Studenter har sine rettigheter, og ansatte har sine rettigheter. Hvis man ikke slår ned en pasient eller er åpenbart rusa på jobben, så blir man værende.

Det vil si at man bør møte psykiatere og psykologer slik man møter folk flest: Ha i bakhodet at de kan være noen inkompetente idioter, men gi de en sjanse til å vise hvem de er og hva de har å tilby.

Dessverre er det nok alltdi slik at nåløyet er litt større enn det burde være til tider. Noen blir psykiatere selv om det ikke egnet til det. Jeg tror nok det gjelder for de fleste spesialister. Og leger i det hele tattt - noen burde ikke fått praktisere i det hele tatt.

Gjest var psykotisk og livredd henne
Skrevet

Alle leger i utdanningsstillinger skal evalueres hvert halvår. I denne evalueringen deltar avdelingsoverlegen, overlegen på den enhet legen arbieder og som også gir klinisk veiledning samt psykoterapiveilederen. All tjeneste skal godkjennes av alle tre for at den skal være tellende for å bli spesialist/psykiater.

Om tjenesten ikke kan godkjennes, vil legen ikke bli psykiater, og h*n må finne seg arbeid et annet sted enn i psykiatrien.

Å så kommer de leger inn på avdelingene fra Danmark, Tyskland, Spania, Thahiti o.s.v...

Min siste behandler snakket slik, eller ropet egentlig: Do være her. Do ikke gå ut. Do mer medisin ta.

Har siden nektet å dra tilbake til denne avdelingen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å så kommer de leger inn på avdelingene fra Danmark, Tyskland, Spania, Thahiti o.s.v...

Min siste behandler snakket slik, eller ropet egentlig: Do være her. Do ikke gå ut. Do mer medisin ta.

Jeg er klar over disse problemene, og deler helt ut din bekymring. I Nord-Trøndelag vil du garantert ikke møte slike problemer :-)

En skal være meget god i norsk muntlig for å kunne gjøre en god jobb som psykiater.

Gjest my opinion
Skrevet

Jeg er klar over disse problemene, og deler helt ut din bekymring. I Nord-Trøndelag vil du garantert ikke møte slike problemer :-)

En skal være meget god i norsk muntlig for å kunne gjøre en god jobb som psykiater.

det er i nordtrøndelag det....kan ikke bare flytte dit for å få behandling liksom

Gjest var psykotisk og livredd henne
Skrevet

Men hvorfor er det så stor forskjell på denne praksisen da? Faktisk var det noen måneder det var ca. til leger tilknyttet det psykiatriske sykehuset og ikke en eneste en var norsk. Å hun som var overlege ved min første innleggelse var sprøyte gal. Sa til alle som kom inn at de var for pene til å være innlagt og alle ble behandlet med samme medisinen for bipolaritet. Når jeg nektet å godta at jeg var bipolar, ble jeg pelmet ut. Fatter ikke at ikke noen grep inn ovenfor denne praksisen med en gang. Den psykiske helsen ble da dårligere enn noen gang, og etter to måneder ble jeg innlagt igjen, og da fikk jeg høre at overlegen hadde fått sparken.

Bor i Midt-Norge jeg også.

Kan litt spansk, og måtte ta i bruk denne kunnskapet etter en besvimelse og en spansk lege kom til.

Å med hun siste jeg hadde opplevde jeg at hun brølte og kjeftet på meg så jeg begynte å grine, fordi hun misforsto det jeg sa og trodde jeg var "frekk". En norsk turnuslege forklarte da på tysk hva det var jeg sa, og så sa hun "aaaa. Det er ok"

SYnes det er sykt at hun fortsatt er der som overlege.

Skrevet

det er i nordtrøndelag det....kan ikke bare flytte dit for å få behandling liksom

Jo, la oss alle flytte til Nord-Trøndelag. Der er det sikkert best å være i hele verden.

Gjest de gælne har det godt!
Skrevet

Men hvorfor er det så stor forskjell på denne praksisen da? Faktisk var det noen måneder det var ca. til leger tilknyttet det psykiatriske sykehuset og ikke en eneste en var norsk. Å hun som var overlege ved min første innleggelse var sprøyte gal. Sa til alle som kom inn at de var for pene til å være innlagt og alle ble behandlet med samme medisinen for bipolaritet. Når jeg nektet å godta at jeg var bipolar, ble jeg pelmet ut. Fatter ikke at ikke noen grep inn ovenfor denne praksisen med en gang. Den psykiske helsen ble da dårligere enn noen gang, og etter to måneder ble jeg innlagt igjen, og da fikk jeg høre at overlegen hadde fått sparken.

Kan litt spansk, og måtte ta i bruk denne kunnskapet etter en besvimelse og en spansk lege kom til.

Å med hun siste jeg hadde opplevde jeg at hun brølte og kjeftet på meg så jeg begynte å grine, fordi hun misforsto det jeg sa og trodde jeg var "frekk". En norsk turnuslege forklarte da på tysk hva det var jeg sa, og så sa hun "aaaa. Det er ok"

Ofte fagfolka som har problemer,blir for mye for hodet deres. Innleggelser er noe tull! Er bare oppbevaring. De hakke peiling på hva de holder på med i det hele tatt.

Flimmer1365381250
Skrevet

Jo, la oss alle flytte til Nord-Trøndelag. Der er det sikkert best å være i hele verden.

Sånn bortsett fra alle trønderne som bor der, så er det sikkert fint! :)

Skrevet

Det er et godt råd.

Skrevet

Sånn bortsett fra alle trønderne som bor der, så er det sikkert fint! :)

Ja, vi må tvangsflytte alle trønderne til Oslo først, det er sant.

Flimmer1365381250
Skrevet

Hahaha! Da får Oslosossen fnatt, og flytter til Gran Canaria?

Flimmer1365381250
Skrevet

Gran Canaria. Unnskyld meg, hva i all verden skulle sossen gjøre der. Så mye rart som detter ned på det tastaturet for tida. Tror jeg må være litt ustabil i sinnet :P

Skrevet

Å gud, ja det er sant. Vi må tvangsflytte trønderne et annet sted enn Oslo. Kanskje....hm....et sted der de føler seg hjemme, et sted med bare granskog.. Nord-Sverige?

Flimmer1365381250
Skrevet

Å gud, ja det er sant. Vi må tvangsflytte trønderne et annet sted enn Oslo. Kanskje....hm....et sted der de føler seg hjemme, et sted med bare granskog.. Nord-Sverige?

Trønderne ville nok sklidd rett inn i bygdesamfunnene i nord-norge ;) Og nordlendingene tar imot alt med åpne armer, har jeg hørt!

Hvis alt skulle gå til faens, så får vi bare skjære av nordtrøndelag, og dytte det til havs?

Skrevet

Det trengs ikke. Nord-Trøndelag har plass til mange flere uten at noen behøver å flytte. Det er massevis av delvis fraflyttede bygder der det står store, tomme hus ferdige til å flytte inn i. Fylket har ubebodde holmer og skjær og småøyer i hopetall, rimelige tomter og masse strandlinje. Har du en million, kan du kjøpe enebolig med havsutsikt.

Ulemper: Dårlig med jobber, en urbanitetsfaktor nær null og et klima mange østlendinger som tror de vet hva en dårlig sommer er, ikke kan forestille seg. Dessuten er "bygdedyret" såpass velutviklet mange steder at f.eks. tilflyttede oslofolk ville bruke så mange år på bli godtatt at ingen natur, frisk luft og utsikt ville oppveie det.

For ordens skyld: Jeg overdriver - og snakker ikke om Levanger, Steinkjer, Namsos og andre steder med en viss størrelse. Jeg snakker om de stedene jeg omtalte i første avsnitt - der det er virkelig god plass.

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg hadde også en tysk overlege når jeg var innlagt. Lite sympatisk dame.

Hun sa at jeg ikke var deprimert. Jeg var inne etter selvmordsforsøk som nesten førte til døden.

Gjest psykiaterspørsmål
Skrevet

Dessverre er det nok alltdi slik at nåløyet er litt større enn det burde være til tider. Noen blir psykiatere selv om det ikke egnet til det. Jeg tror nok det gjelder for de fleste spesialister. Og leger i det hele tattt - noen burde ikke fått praktisere i det hele tatt.

Husker at jeg kom til en psykiater på en vurderingssamtale ang medisiner. Det var på en DPS. Har var rimelig sjokkert over alle medisinene jeg sto fast på. " Du er jo bare helt dopa du", var det han sa når jeg først hadde satt meg ned. så kom det " Så du er en sånn type du!, når du synes livet er vanskelig så går du bare hjem å tar deg en pille!

Jeg var så sjokkert at jeg ikke klarte å si noe. Om han er frustrert fordi han mener at jeg står på for mange medisiner så er det jo legene han skal bli frustrert over, og ikke meg. Jeg bruker omtrent ikke beroligende heller, så at jeg skulle gå hjem og ta meg en pille er jo ganske utrolig.

Jeg sa i fra til de andre terapeutene om dette her, men jeg tror de syntes at det hørtes så utrolig ut at jeg sannsynligvis måtte ha misforstått. Dessuten kjente jeg han ikke noe fra før, og da kan jo slike kommunikasjonsvansker oppstå sa de. Legen skrev heller ikke ned det han sa til meg i journalen.

Så ja ja, mye rart...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...