Gå til innhold

Gluten og kaseinfri kost og effekt på ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest mor til ADHDgutt
Skrevet

Hva er din mening om å bruke gluten og kaseinfri diett som behandling av ADHD?

Jeg har en bekjent som mener at jeg bør sende inn en urinprøve til et laboratorium for å teste om han har såkalte opioide peptider i urinen. Dersom han har det, må han kutte ut alt av gluten og melk i kosten, fordi opioide peptider virker på hjernen og skaper ADHD-symptomer. (Denne urinprøven kan visst ikke sjekkes hos fastlegen eller på et vanlig laboratorium, men må sendes et eller annet sted.)

Jeg har søkt på PubMed og prøvd å finne forskning som understøtter denne teorien, men finner lite om det. Det lille jeg finner handler om autisme.

Søk på nettet viser at dette er veldig "i vinden" akkurat nå, og da syns jeg det er rart det fins så lite forskning og at jeg ikke har hørt et pip om dette på BUP. Hvorfor er ikke slik testing med i utredningsprosessen hvis det virkelig er så mange som blir syke av vanlig mat?

Jeg er i tvil og vil ikke prøve ut testing og en så dramatisk kostomlegging uten at det finnes noen fagpersoner som støtter det. Den eneste fagpersonen jeg har funnet i Norge er dr Reichelt på rikshospitalet som visstnok er noe omstridt.

Hadde vært interessant å høre en fagperson svare litt om dette.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

23

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• frosken

2

• wizdom

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest verdt å prøve
Skrevet

Jeg ville absolutt prøvd det ut om jeg var deg. Du kan ta kontakt med f.eks balderklinikken eller hør også med ernaørigsfysiologer. Tror de fleste kan henvise av de i dag. etter hvert får dere prøvesvaret. Hvis de da anbefaler dere å prøve det ut så kan du jo det. Men vær tålmodig, det kan ta noen måneder før du ser godt resultat. Har du prøvd det ut et halvt år uten noe bedring så har du jo prøvd. Hva gjør man ikke for sine barn? Mange har blitt bedre av dette og i andre land er de langt mere positive enn i lille Norge.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg behandler relativt få med ADHD selv. Jeg omgås jevnlig med to kolleger og venner som begge driver med doktorgrad på ADHD, og jeg leser bl.a. tidsskriftet til en av verdens fremste ADHD-grunnforskere:

http://behavioralandbrainfunctions.com/

I følge disse er det ingen ting som tyder på at spesielle dietter har noen plass i behandlingen av ADHD.

Da unntar jeg det helt generelle om at uansett sykdom vil det være gunstig med et sunt kosthold, samt at et usunt kosthold sannsynligvis vil øke den negative betydning av de fleste sykdommer.

I de alternative miljøene går det stadig slike bølger med nye vidunderkurer. Jo fler som skriver om det, jo "sannere" blir påstandene. Personer som deg, som virkelig går til vitenskapen for å sjekke fakta, er dessverre alt for sjeldne.

Skrevet

Såvidt jeg har forstått, så er det en god grunn til at denne urinprøven ikke er godkjent til bruk innenfor det offentlige helsevesen (dvs. at utgiftene ikke refunderes slik som ved annen prøvetaking); den gir altfor mange positive utslag.

Min erfaring er at dersom man oppsøker en av de legene som er opptatt av denne typen diettbehandling, så vil de alltid hevde at du har intoleranse mot diverse matvarer. For noen år siden var det en journalist som oppsøkte de ulike fagmiljøene som driver med denne typen testing og behandling i Norge, og vedkommende fikk alle steder beskjed om at hun ikke tålte visse matvarer - men hvilke matvarer varierte fra sted til sted.

Jeg synes man skal ha et rimelig sikkert grunnlag før man utsetter barn for mer ekstreme varianter av dietter.

Gjest verdt å prøve
Skrevet

Såvidt jeg har forstått, så er det en god grunn til at denne urinprøven ikke er godkjent til bruk innenfor det offentlige helsevesen (dvs. at utgiftene ikke refunderes slik som ved annen prøvetaking); den gir altfor mange positive utslag.

Min erfaring er at dersom man oppsøker en av de legene som er opptatt av denne typen diettbehandling, så vil de alltid hevde at du har intoleranse mot diverse matvarer. For noen år siden var det en journalist som oppsøkte de ulike fagmiljøene som driver med denne typen testing og behandling i Norge, og vedkommende fikk alle steder beskjed om at hun ikke tålte visse matvarer - men hvilke matvarer varierte fra sted til sted.

Jeg synes man skal ha et rimelig sikkert grunnlag før man utsetter barn for mer ekstreme varianter av dietter.

Det er ikke snakk om noe diestt. Det er snakk om å kutte ut melk og gluten hvis urinprøven gjør utslag. Det kan da ikke være noe skadelig å prøve et halvt års tid for å se. Merker en ingen eller bare en liten bedring så kan en jo starte opp igjen med melk og gluten. Merker en god bedring så er vel valget enkelt. Jeg vet om noen som har hatt svært bra utbytte av å slutte helt med melk og gluten.

Skrevet

Jeg ville absolutt prøvd det ut om jeg var deg. Du kan ta kontakt med f.eks balderklinikken eller hør også med ernaørigsfysiologer. Tror de fleste kan henvise av de i dag. etter hvert får dere prøvesvaret. Hvis de da anbefaler dere å prøve det ut så kan du jo det. Men vær tålmodig, det kan ta noen måneder før du ser godt resultat. Har du prøvd det ut et halvt år uten noe bedring så har du jo prøvd. Hva gjør man ikke for sine barn? Mange har blitt bedre av dette og i andre land er de langt mere positive enn i lille Norge.

''Mange har blitt bedre av dette og i andre land er de langt mere positive enn i lille Norge.''

De er langt mer "positive" til henging i Iran "enn i lille Norge", men det betyr ikke at det er en god ting.

Har du dokumentasjon på at noen faktisk har blitt bedre av "dette" (og ikke bare av placebo)?

Skrevet

Det er ikke snakk om noe diestt. Det er snakk om å kutte ut melk og gluten hvis urinprøven gjør utslag. Det kan da ikke være noe skadelig å prøve et halvt års tid for å se. Merker en ingen eller bare en liten bedring så kan en jo starte opp igjen med melk og gluten. Merker en god bedring så er vel valget enkelt. Jeg vet om noen som har hatt svært bra utbytte av å slutte helt med melk og gluten.

''Jeg vet om noen som har hatt svært bra utbytte av å slutte helt med melk og gluten.''

Jeg vet om en bestemor som er halt!

"Alle" vet om noen som et eller annet. Det er derfor man sjekker fakta, i stedet for å prøve tomatkuren (man skal bade i tomater), gullfiskkuren (man skal sitte i et akvarium en uke), eller loppekuren.

Det er sikker noen som kjenner noen som ble bedre etter at de badet i tomater.

Med vennlig hilsen

Gjest verdt å prøve
Skrevet

''Mange har blitt bedre av dette og i andre land er de langt mere positive enn i lille Norge.''

De er langt mer "positive" til henging i Iran "enn i lille Norge", men det betyr ikke at det er en god ting.

Har du dokumentasjon på at noen faktisk har blitt bedre av "dette" (og ikke bare av placebo)?

http://www.neurozym.com/default.asp?gruppe=406

Gjest verdt å prøve
Skrevet

''Jeg vet om noen som har hatt svært bra utbytte av å slutte helt med melk og gluten.''

Jeg vet om en bestemor som er halt!

"Alle" vet om noen som et eller annet. Det er derfor man sjekker fakta, i stedet for å prøve tomatkuren (man skal bade i tomater), gullfiskkuren (man skal sitte i et akvarium en uke), eller loppekuren.

Det er sikker noen som kjenner noen som ble bedre etter at de badet i tomater.

Med vennlig hilsen

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.4476897

Gjest segunda
Skrevet

Dette er ikke en artikkel som jeg tror på umiddelbart. Å lete på nettet etter slike ting kan resultere i useriøse artikler. Det må være godkjent forskning som blir henvist til og det blir det ikke i dette tilfellet.

Det er ingen forskning som bekrefter at kosthold påvirker ADHD og autisme, men de personene har selvfølgelig like god nytte av å leve sunt som alle oss andre.

For noen år tilbake påsto man at sukkerinntak kunne føre til ADHD og at autisme skyldtes kalde mødre (kjøleskapsmødre). Alle vet i dag at det er ingen sammenheng.

Skrevet

Du må lese hele artikkelen:

''- Det kan hende leger er for lite flinke til å anbefale kostholdsomlegging, men jeg tror samtidig det er få som vil ha nytte av en slik diett. For den største andelen av disse barna er det helt andre ting som er årsaken til adferden deres, sier Beint Bentsen.''

Gjest verdt å prøve
Skrevet

Det står ikke her at dette er godkjent forskning.

En må selv velge om en vil prøve det ut eller ikke. Det er ikke noe farlig å forsøke og jeg mener at hvis dette hjelper så bra at en slipper å gå på narkotiske medisiner så må da det være langt bedre å kutte ut melk og gluten.

Gjest verdt et forsøk
Skrevet

Du må lese hele artikkelen:

''- Det kan hende leger er for lite flinke til å anbefale kostholdsomlegging, men jeg tror samtidig det er få som vil ha nytte av en slik diett. For den største andelen av disse barna er det helt andre ting som er årsaken til adferden deres, sier Beint Bentsen.''

En får velge å tro hva en vil. Reischelt er en godt erfaren lege og professor og jeg tror ikke han driver med humbug. Jeg ville uten tvilt forsøkt ut hans teori før jeg ville prøvd medisiner i såfall.

Skrevet

En får velge å tro hva en vil. Reischelt er en godt erfaren lege og professor og jeg tror ikke han driver med humbug. Jeg ville uten tvilt forsøkt ut hans teori før jeg ville prøvd medisiner i såfall.

Nå er det jo gjerne slik at det går bedre hvis man bruker vitenskapelig testet medisin, fremfor religion som man "tror" på.

Har noen testet "kuren" ordentlig? Sjekket for bivirkninger? Testet for bivirkninger? Rapportert bivirkninger?

Hva med en kontrollgruppe? Hadde man det?

Gjest verdt å prøve
Skrevet

Nå er det jo gjerne slik at det går bedre hvis man bruker vitenskapelig testet medisin, fremfor religion som man "tror" på.

Har noen testet "kuren" ordentlig? Sjekket for bivirkninger? Testet for bivirkninger? Rapportert bivirkninger?

Hva med en kontrollgruppe? Hadde man det?

Det er mye spekulasjoner om langtidsvirkniner rundt ritalin og annen medisin mot ADHD også og noen frykter desse medisinene kan bl.a føre til nedsatt hukommelse senere i livet. Vi vet alt for lite om det også. Men på tross av det så ville jeg absolutt ha valgt medisiner om ikke noe annet hjalp. Ved å kutte ut melk og gluten så lever du mere likt som steinaldersfolka. Å si at noe har bivrkninger fordi en ikke inntar det blir ganske feil. Men en må selvsgat sørge for nok kalk og vitaminer om en kutter ut desse matvarene.

Skrevet

Det er mye spekulasjoner om langtidsvirkniner rundt ritalin og annen medisin mot ADHD også og noen frykter desse medisinene kan bl.a føre til nedsatt hukommelse senere i livet. Vi vet alt for lite om det også. Men på tross av det så ville jeg absolutt ha valgt medisiner om ikke noe annet hjalp. Ved å kutte ut melk og gluten så lever du mere likt som steinaldersfolka. Å si at noe har bivrkninger fordi en ikke inntar det blir ganske feil. Men en må selvsgat sørge for nok kalk og vitaminer om en kutter ut desse matvarene.

"Steinalderfolka" hadde en forventet levetid på 40 år...

Poenget er ikke at en "laktosefri diett" nødvendigvis er feil; poenget er at man bør ha ordentlige undersøkelser og dokumentasjon på slike ting, slik man alltid har for skolemedisin.

Poenget her er ikke om det er laktosefritt eller om det er tomatdietten eller ritalin - poenget er manglende dokumentasjon.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tenker at dersom voksne ønsker å prøve ut denne typen dietter, så er det helt ok. Hvis man derimot har et barn på ti år, så er jeg mer betenkt. Det innebærer ganske store restriksjoner i et barns hverdag å leve på gluten- og kaseinfri kost, og for de fleste barn har det stor betydning å kunne leve mest mulig som andre barn. Tror jeg ville valgt andre strategier om jeg hadde hatt et barn med adhd - inntil det evt. foreligger både sikrere tester for påvisning av intoleranser og mer sikker informasjon om hvordan kosthold evt. forverrer ulike former for vansker.

Gjest segunda
Skrevet

En må selv velge om en vil prøve det ut eller ikke. Det er ikke noe farlig å forsøke og jeg mener at hvis dette hjelper så bra at en slipper å gå på narkotiske medisiner så må da det være langt bedre å kutte ut melk og gluten.

Jeg tror ikke at det er farlig å kutte ut melk og gluten, og jeg vet også utmerket godt at det er bivirkninger av medisiner. Det er dokumentert en del bivirkninger og så må man finne ut om hvordan de virker på hver enkel person.

Jeg tror bare lite på at det er særlig effektivt i lengden å kutte ut noen matvarer. Hvis det hadde hatt god effekt hadde det vært dokumentert, og det har vært forsket en del på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...