Gå til innhold

Gluten og kaseinfri kost og effekt på ADHD

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En får velge å tro hva en vil. Reischelt er en godt erfaren lege og professor og jeg tror ikke han driver med humbug. Jeg ville uten tvilt forsøkt ut hans teori før jeg ville prøvd medisiner i såfall.

Jeg husker Reichelts teorier og forsøk helt siden midt på 80-tallet. Hadde det hatt noe for seg, ville han eller andre ha fått noen dokumenterte resultater i løpet av 25 år.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

23

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• frosken

2

• wizdom

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest verdt å prøve
Skrevet

Hvis du leser denne artikkelen så henviser den ikke til bred forskning innenfor dette feltet. Forskning innenfor dette feltet har nemlig avvist hypoteser om at kosthold har noe å si. Se på referanselista.

Bred forskning koster mye penger så klart. Og hvem tror du vil være villig til å betale for det??

Det er ikke så enkelt å dokmentere for sånnt annet enn at mange faktisk merker god bedring. Hvis det ikke virket så ville du nok hatt mange medieomtale med misfornøyde perosner også som ville følt seg lurt. Selv har jeg aldri lest at noen har hevdet at det ikke har hjulpet.

Gjest segunda
Skrevet

Bred forskning koster mye penger så klart. Og hvem tror du vil være villig til å betale for det??

Det er ikke så enkelt å dokmentere for sånnt annet enn at mange faktisk merker god bedring. Hvis det ikke virket så ville du nok hatt mange medieomtale med misfornøyde perosner også som ville følt seg lurt. Selv har jeg aldri lest at noen har hevdet at det ikke har hjulpet.

Forskning er ikke noe som foregår i Norge alene. Norske forskere bruker internasjonal forskning også.

Det må være dokumentert med vitenskapelige metoder hvor mange har nytte av slikt før det kan bli tatt seriøst. Det skjer ikke og denne artikkelen er ikke vitenskapelig, og det er mange andre artikler som finnes på nettet. Det er ikke nok med noen få som sier at de merker forandring, det må stort utvalg til og mange års undersøkelser. Slik er virkeligheten.

Jeg har fått spørsmål fra foreldre om jeg tror omlegging av kosthold er viktig. Jeg pleier å svare ja og påpeke viktigheten av sunt kosthold i alle sammenhenger. Jeg er overbevist om at det er sammenheng mellom velvære og vanlig sunt kosthold og levestil, og da mener jeg ikke noen overdrivelser. Spesielt med barn er det viktig å la være og overdrive.

Skrevet

Nei, for de samler jo ikke inn rapporter om bivirkninger!

Gjest verdt å prøve
Skrevet

Forskning er ikke noe som foregår i Norge alene. Norske forskere bruker internasjonal forskning også.

Det må være dokumentert med vitenskapelige metoder hvor mange har nytte av slikt før det kan bli tatt seriøst. Det skjer ikke og denne artikkelen er ikke vitenskapelig, og det er mange andre artikler som finnes på nettet. Det er ikke nok med noen få som sier at de merker forandring, det må stort utvalg til og mange års undersøkelser. Slik er virkeligheten.

Jeg har fått spørsmål fra foreldre om jeg tror omlegging av kosthold er viktig. Jeg pleier å svare ja og påpeke viktigheten av sunt kosthold i alle sammenhenger. Jeg er overbevist om at det er sammenheng mellom velvære og vanlig sunt kosthold og levestil, og da mener jeg ikke noen overdrivelser. Spesielt med barn er det viktig å la være og overdrive.

Jeg har ikke sjekket hvor mye dette er dokmentert meg jeg har funnet nok på nettet som gjør at jeg ville prøvd ut dette om de tvar aktuelt.

Her i denne artikkelen står det bl.a at mange laboratorier også kan bekrefte hans teori.

http://www.matoghelse.no/enkeltsider/blogg/norsk-psykiatri-er-lite-aarsaksrettet.aspx

Skrevet

At Reichelt selv tror på sine teorier skulle bare mangle, men kan vel ikke tas som et sannhetsbevis. Det er påfallende at han nevner andre forskergrupper, men kun har to referanser som begge er til egen forskning.

Jeg skal imidlertid lese meg opp på de to referansene og sjekke om de refererer til andre publikasjoner.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har ikke sjekket hvor mye dette er dokmentert meg jeg har funnet nok på nettet som gjør at jeg ville prøvd ut dette om de tvar aktuelt.

Her i denne artikkelen står det bl.a at mange laboratorier også kan bekrefte hans teori.

http://www.matoghelse.no/enkeltsider/blogg/norsk-psykiatri-er-lite-aarsaksrettet.aspx

Hvis du leser artikkelen så blir det henvist til en rekke navn nederst. I referanselista er det likevel bare to navn. Hvorfor henviser han ikke til refereranser fra de navnene han mener støtter hans teorier?

Disse artiklene er for svake, men for min del så synes jeg det er greit med diskusjon og kritikk. Jeg husker at Gro Harlem Brundtland kritiserte norske psykiatere etter sønnens død, men jeg må innrømme at jeg husker ikke hva kritikken gikk utpå.

Jeg er ikke psykiater, men jeg vet når jeg kommer over seriøse forskningsartikler.

Gjest mor til ADHD-gutt
Skrevet

Såvidt jeg har forstått, så er det en god grunn til at denne urinprøven ikke er godkjent til bruk innenfor det offentlige helsevesen (dvs. at utgiftene ikke refunderes slik som ved annen prøvetaking); den gir altfor mange positive utslag.

Min erfaring er at dersom man oppsøker en av de legene som er opptatt av denne typen diettbehandling, så vil de alltid hevde at du har intoleranse mot diverse matvarer. For noen år siden var det en journalist som oppsøkte de ulike fagmiljøene som driver med denne typen testing og behandling i Norge, og vedkommende fikk alle steder beskjed om at hun ikke tålte visse matvarer - men hvilke matvarer varierte fra sted til sted.

Jeg synes man skal ha et rimelig sikkert grunnlag før man utsetter barn for mer ekstreme varianter av dietter.

''Jeg synes man skal ha et rimelig sikkert grunnlag før man utsetter barn for mer ekstreme varianter av dietter.''

Det er akkurat det jeg tenker også. Ikke bare fordi ungen risikerer feilernæring, men de sosiale konsekvensene blir også ganske store. Og det for en unge som allerede føler seg annerledes.

Gjest mor til ADHD-gutt
Skrevet

Jeg ville absolutt prøvd det ut om jeg var deg. Du kan ta kontakt med f.eks balderklinikken eller hør også med ernaørigsfysiologer. Tror de fleste kan henvise av de i dag. etter hvert får dere prøvesvaret. Hvis de da anbefaler dere å prøve det ut så kan du jo det. Men vær tålmodig, det kan ta noen måneder før du ser godt resultat. Har du prøvd det ut et halvt år uten noe bedring så har du jo prøvd. Hva gjør man ikke for sine barn? Mange har blitt bedre av dette og i andre land er de langt mere positive enn i lille Norge.

Takk for svar.

Problemet med å prøve ut ting som jeg ikke finner dokumentasjon på, er at jeg da bruker min 10 år gamle sønn som prøvekanin, med de sosiale og ernæringsmessige konsekvensene som følger med.

Jeg har ikke lyst til å utsette ham for slikt, spesielt siden han er et barn. Man kan jo ende opp med å prakke på ungen veldig mye rart etter hvert som det ene og det andre ikke virker, og jeg syns han har nok å stri med fra før i og med at han har ADHD.

Kunne jeg vært sikker på at dette hadde noe for seg så hadde jeg selvfølgelig lagt om dietten hans, det er ikke det at jeg ikke er villig til å ta den jobben.

Skrevet

Takk for svar.

Problemet med å prøve ut ting som jeg ikke finner dokumentasjon på, er at jeg da bruker min 10 år gamle sønn som prøvekanin, med de sosiale og ernæringsmessige konsekvensene som følger med.

Jeg har ikke lyst til å utsette ham for slikt, spesielt siden han er et barn. Man kan jo ende opp med å prakke på ungen veldig mye rart etter hvert som det ene og det andre ikke virker, og jeg syns han har nok å stri med fra før i og med at han har ADHD.

Kunne jeg vært sikker på at dette hadde noe for seg så hadde jeg selvfølgelig lagt om dietten hans, det er ikke det at jeg ikke er villig til å ta den jobben.

Har du/dere prøvd ut alt det som er dokumentert virksomt?

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg husker Reichelts teorier og forsøk helt siden midt på 80-tallet. Hadde det hatt noe for seg, ville han eller andre ha fått noen dokumenterte resultater i løpet av 25 år.

Men er det ikke en svak tendens til at det kan hjelpe for autister?

Jeg tenker som så: Mel og melk er begge tung fordøyelige næringstoffer. Å spise mengder av det har vil vel ikke noe godt av. De som har en følsom tarm vil sannsynligvis også reagerere på å spise mye meieriprodukter som iskrem og ost. Matvarer med melkonsistens er vel også tungt for tarmen. Så å spise mye av dette kan vel gjøre enhver gretten og elendig.

Jeg har selv irritabel tarm og jeg kan ikke spise fløtegratinerte poteter og deigete pizza uten å bli syk. Men jeg har ikke kuttet dette fullstendig ut heller. Da hadde jeg fått et trøblete kosthold.

Ved å leve på glutenfri og kaseinfri diett så lager man omtrent all mat fra bunnen av. På den måten så kutter man også ut en del e-stoffer. Kan det tenkes at de som mener de har blitt bedre etter kostomleggingen har blitt det fordi de spiser mer sunn og næringsrik mat pga de har laget den fra bunnen av? De kutter jo ut en del e-stoffer der.

Skrevet

Men er det ikke en svak tendens til at det kan hjelpe for autister?

Jeg tenker som så: Mel og melk er begge tung fordøyelige næringstoffer. Å spise mengder av det har vil vel ikke noe godt av. De som har en følsom tarm vil sannsynligvis også reagerere på å spise mye meieriprodukter som iskrem og ost. Matvarer med melkonsistens er vel også tungt for tarmen. Så å spise mye av dette kan vel gjøre enhver gretten og elendig.

Jeg har selv irritabel tarm og jeg kan ikke spise fløtegratinerte poteter og deigete pizza uten å bli syk. Men jeg har ikke kuttet dette fullstendig ut heller. Da hadde jeg fått et trøblete kosthold.

Ved å leve på glutenfri og kaseinfri diett så lager man omtrent all mat fra bunnen av. På den måten så kutter man også ut en del e-stoffer. Kan det tenkes at de som mener de har blitt bedre etter kostomleggingen har blitt det fordi de spiser mer sunn og næringsrik mat pga de har laget den fra bunnen av? De kutter jo ut en del e-stoffer der.

Joda, man kan selvsagt si det for folk som reagerer på gluten, melk, osv., men undersøkelser viser jo (slik jeg forstod det) at folk med ADHD ikke reagerer mer på dette enn andre.

Altså, poenget er ikke hvorvidt folk reagerer på "melk", men at dette ikke har noe med ADHD å gjøre.

Med vennlig hilsen

Gjest Dalmeny
Skrevet

Såvidt jeg har forstått, så er det en god grunn til at denne urinprøven ikke er godkjent til bruk innenfor det offentlige helsevesen (dvs. at utgiftene ikke refunderes slik som ved annen prøvetaking); den gir altfor mange positive utslag.

Min erfaring er at dersom man oppsøker en av de legene som er opptatt av denne typen diettbehandling, så vil de alltid hevde at du har intoleranse mot diverse matvarer. For noen år siden var det en journalist som oppsøkte de ulike fagmiljøene som driver med denne typen testing og behandling i Norge, og vedkommende fikk alle steder beskjed om at hun ikke tålte visse matvarer - men hvilke matvarer varierte fra sted til sted.

Jeg synes man skal ha et rimelig sikkert grunnlag før man utsetter barn for mer ekstreme varianter av dietter.

jeg gikk selv til en naturmedisinsk klinkk for mange år siden, og fikk påvist syv (7) allergier. Jeg måtte slutte å spise alt. Jeg var desperat for å bli kvitt plagene mine så jeg kuttet ut alt jeg kunne i kostholdet mitt og ble ganske tynn til slutt. Til sluttet spiste jeg bare riskaker og boghvetepannekaker og måtte innse at jeg nok ikke ble bedre uansett hvor mye mat jeg kuttet ut.

I ettertid så mener jeg at dette bare var sprøyt og penger kastet ut av vinduet. Men som nittenåring så har man ikke så stor innsikt i dette her, og når en lege forteller meg at dette lider jeg av, ja så tror jeg jo på at vedkommende er trygg på det h*n driver på med. Jeg tenkte i hvertfall ikke da at en klinikk kunne ha en slik praksis uten at det fikk noe støtte fra den allmene forskningen.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Det er ikke snakk om noe diestt. Det er snakk om å kutte ut melk og gluten hvis urinprøven gjør utslag. Det kan da ikke være noe skadelig å prøve et halvt års tid for å se. Merker en ingen eller bare en liten bedring så kan en jo starte opp igjen med melk og gluten. Merker en god bedring så er vel valget enkelt. Jeg vet om noen som har hatt svært bra utbytte av å slutte helt med melk og gluten.

Istedenfor å kutte dette helt ut, så foreslår jeg følgende.

Se hvor mye du kan kutte ned på gluten og melk. Barnet trenger ikke å spise iskrem eller drikke melk hver dag. Kroppen har heller ikke godt av mat med deigete konsistens som pizza, loff osv. Varier mest mulig. Jeg har en teori om at barn med ADHD også har en følsom mage som kan reagere om det blir for mye av noe i kosten.

Prøv normal sunn mat en periode. Hvis du da kutter ut melk og gluten og det blir et positivt utslag så kan det også tenkes at det er fordi kostholdet er sunnere. Når man lager maten fra bunn av så unngår man jo en del E-stoffer og diverse.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Joda, man kan selvsagt si det for folk som reagerer på gluten, melk, osv., men undersøkelser viser jo (slik jeg forstod det) at folk med ADHD ikke reagerer mer på dette enn andre.

Altså, poenget er ikke hvorvidt folk reagerer på "melk", men at dette ikke har noe med ADHD å gjøre.

Med vennlig hilsen

Jeg har en litt annen tilnæring. Jeg tenker at folk med ADHD _kan_ ha et mere sensitivt fordøyelsessystem enn andre. Det betyr ikke at de har noen spesifikke allergier eller intoleranser men at de kan reagerer dersom det blir for mye av noe i kosten. Som feks melk som er tungt fordøyelig.For mye sukker, for mye fett for mye hvitt mel, som omdannes til sukker osv.

Jeg har irritabel tarm. Jeg har ikke fått påvist noen allergier,men jeg blir dårlig både fysisk og psykisk av å få i meg mye melk eller mye hvitt mel. Det er godt mulig jeg har noen form for ADHD også ,men det har jeg ikke fått påvist.

Så det kan jo ligge noe der.

Gjest Dalmeny
Skrevet

''Jeg synes man skal ha et rimelig sikkert grunnlag før man utsetter barn for mer ekstreme varianter av dietter.''

Det er akkurat det jeg tenker også. Ikke bare fordi ungen risikerer feilernæring, men de sosiale konsekvensene blir også ganske store. Og det for en unge som allerede føler seg annerledes.

Jeg har en del restriksjoner i forhold til mat. Det er en ganske stor sosial belastning for meg. Det er ikke morsomt å være invitert til andre for så å spise sin egen mat. Noe av det sosiale blir jo borte. Det er mye kultur i mat.

Men selvfølgelig, blir barnet bedre så er det jo noe man må ofre. Men jeg må si at jeg synes det er problematisk å se barn av veganere som ikke får spise den maten som alle andre spiser. Da er det ikke snakk om allergi en gang, men livssyn. Uten animalske produkter er man jo ganske begrenset.

Jeg ville også gjort en kartlegging av ditt barns spisevaner. er det normalt og sunt eller er det andre ting der som man bør spise mer eller mindre av? Har ditt barn en tendens til å "hige" etter spesielle matvarer? Jeg tror også på at barn kan reagere på en del E-stoffer. Andre er kanskje mer sensible på sukker. Jeg tror det gjelder å få en veldig balansert kosthold hvor man varierer mye i maten.

Skrevet

Jeg har en litt annen tilnæring. Jeg tenker at folk med ADHD _kan_ ha et mere sensitivt fordøyelsessystem enn andre. Det betyr ikke at de har noen spesifikke allergier eller intoleranser men at de kan reagerer dersom det blir for mye av noe i kosten. Som feks melk som er tungt fordøyelig.For mye sukker, for mye fett for mye hvitt mel, som omdannes til sukker osv.

Jeg har irritabel tarm. Jeg har ikke fått påvist noen allergier,men jeg blir dårlig både fysisk og psykisk av å få i meg mye melk eller mye hvitt mel. Det er godt mulig jeg har noen form for ADHD også ,men det har jeg ikke fått påvist.

Så det kan jo ligge noe der.

Jo, det er greit å ha det som hypotese, men da må den først undersøkes (som den jo har blitt) og da sier legene på Ullevål (eller hvor det var) at det ikke er en slik sammenheng.

Det er jo ingen grunn til at akkurat folk med ADHD skal ha laktoseintoleranse mer enn "tomatintoleranse".

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...