Gå til innhold

Gluten og kaseinfri kost og effekt på ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jo, det er greit å ha det som hypotese, men da må den først undersøkes (som den jo har blitt) og da sier legene på Ullevål (eller hvor det var) at det ikke er en slik sammenheng.

Det er jo ingen grunn til at akkurat folk med ADHD skal ha laktoseintoleranse mer enn "tomatintoleranse".

Med vennlig hilsen

''Jo, det er greit å ha det som hypotese, men da må den først undersøkes (som den jo har blitt) og da sier legene på Ullevål (eller hvor det var) at det ikke er en slik sammenheng.

Det er jo ingen grunn til at akkurat folk med ADHD skal ha laktoseintoleranse mer enn "tomatintoleranse". ''

Vet vi om akkurat denne hypotesen har blitt sjekket da? Og hvis det har vært en studie, har den vært omfattende nok? Slike sammenhenger kan være krevende å teste. Selv om forskningen ikke viser noe utslag så betyr ikke det nødvendigvis at teorien ikke har noe for seg. Forskning er komplisert.

En stor del av verdens befolkning,spesielt i Asia har laktoseintoleranse. Det er ganske vanlig å ha intoleranse ovenfor melk. Melk finner du i omtrent i all ferdigmat. Tomater kan man la være å kjøpe.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

23

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• frosken

2

• wizdom

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Jo, det er greit å ha det som hypotese, men da må den først undersøkes (som den jo har blitt) og da sier legene på Ullevål (eller hvor det var) at det ikke er en slik sammenheng.

Det er jo ingen grunn til at akkurat folk med ADHD skal ha laktoseintoleranse mer enn "tomatintoleranse". ''

Vet vi om akkurat denne hypotesen har blitt sjekket da? Og hvis det har vært en studie, har den vært omfattende nok? Slike sammenhenger kan være krevende å teste. Selv om forskningen ikke viser noe utslag så betyr ikke det nødvendigvis at teorien ikke har noe for seg. Forskning er komplisert.

En stor del av verdens befolkning,spesielt i Asia har laktoseintoleranse. Det er ganske vanlig å ha intoleranse ovenfor melk. Melk finner du i omtrent i all ferdigmat. Tomater kan man la være å kjøpe.

Joda, man kan sikkert forske mer, men du snur det på hodet. Man må bevise at "anti-melkekuren" fungerer før den skal brukes. Det er ikke slik at alle andre skal motbevise alle mulige kurer som noen kan tenke på.

Med vennlig hilsen

Gjest mor til ADHDgutt
Skrevet

Jeg har en del restriksjoner i forhold til mat. Det er en ganske stor sosial belastning for meg. Det er ikke morsomt å være invitert til andre for så å spise sin egen mat. Noe av det sosiale blir jo borte. Det er mye kultur i mat.

Men selvfølgelig, blir barnet bedre så er det jo noe man må ofre. Men jeg må si at jeg synes det er problematisk å se barn av veganere som ikke får spise den maten som alle andre spiser. Da er det ikke snakk om allergi en gang, men livssyn. Uten animalske produkter er man jo ganske begrenset.

Jeg ville også gjort en kartlegging av ditt barns spisevaner. er det normalt og sunt eller er det andre ting der som man bør spise mer eller mindre av? Har ditt barn en tendens til å "hige" etter spesielle matvarer? Jeg tror også på at barn kan reagere på en del E-stoffer. Andre er kanskje mer sensible på sukker. Jeg tror det gjelder å få en veldig balansert kosthold hvor man varierer mye i maten.

Det er ingenting som tyder på at han ikke tåler noe, og han spiser normal sunn mat, og vi lager stort sett middagene fra grunn av. Han er ikke glad i "junk" og hvis vi en sjelden gang stikker innom mcDonalds, bestiller han helst en salat ;-)

Så jeg har egentlig aldri tenkt at kostholdet hans er et problem før denne bekjente begynte å snakke om gluten og kasein. Men man kan vel alltid bli flinkere til å tenke gjennom hva man spiser :-)

Skrevet

Joda, man kan sikkert forske mer, men du snur det på hodet. Man må bevise at "anti-melkekuren" fungerer før den skal brukes. Det er ikke slik at alle andre skal motbevise alle mulige kurer som noen kan tenke på.

Med vennlig hilsen

Hvordan beviser man så at en kur fungerer uten at den tas i bruk?

Skrevet

Jo, det er greit å ha det som hypotese, men da må den først undersøkes (som den jo har blitt) og da sier legene på Ullevål (eller hvor det var) at det ikke er en slik sammenheng.

Det er jo ingen grunn til at akkurat folk med ADHD skal ha laktoseintoleranse mer enn "tomatintoleranse".

Med vennlig hilsen

Nå har du nevnt lactoseintoleranse flere ganger. Så nå skal jeg være pirkete. ;-)

Det er ikke lactosen det er snakk om at noen av de med ADHD/autisme blir bedre av å kutte ut, det er melkeproteinet. Som er noe helt annet.

:)

Gjest Dalmeny
Skrevet

Med vennlig hilsen

Det jeg ville frem til i innlegget er at jeg faktisk ikke vet hva som gir effekt her. Jeg vet om barn som har fått effekt av å kutte ut gluten og melk, men om det skyldes melk og gluten i seg selv eller andre årsaksfaktorer er vanskelig å vite.

Jeg vet også om autister som har fått et bedre liv ( i følge deres pårørende) ved å leve på en slik diett. Men hva bedringen deres skyldes aner jeg ikke. Kanskje lever de bare sunnere og spiser mer kontrollert enn før?

Men hvis noe funker, hvorfor kutte det ut?

Gjest Dalmeny
Skrevet

Det er ingenting som tyder på at han ikke tåler noe, og han spiser normal sunn mat, og vi lager stort sett middagene fra grunn av. Han er ikke glad i "junk" og hvis vi en sjelden gang stikker innom mcDonalds, bestiller han helst en salat ;-)

Så jeg har egentlig aldri tenkt at kostholdet hans er et problem før denne bekjente begynte å snakke om gluten og kasein. Men man kan vel alltid bli flinkere til å tenke gjennom hva man spiser :-)

Så han spiser ikke godis i smug? ;-)

ADHD er nok mere komplisert enn bare matvarer. Kanskje ADHD også kan ha forskjellig årsaksforhold. En person kan ha utviklet ADHD pga feilernæring mens det for en annen person har vært medfødt?

Gjest mor til ADHDgutt
Skrevet

Har du/dere prøvd ut alt det som er dokumentert virksomt?

Jeg vet ikke hvor mye som er dokumentert virksomt? Jeg har fått forståelsen av at kombinasjonen miljøtiltak + medisin gir best langtidseffekt statistisk sett.

Tiltakene nå er at han får Ritalin og det vet jeg jo har vært brukt i mange år og er godt utprøvd. Det fungerer veldig fint på ham! Litt bivirkninger er det jo (perioder med innsovningsvansker, noe redusert matlyst) men det har hatt en veldig positiv effekt på skolearbeid og selvtillit!

Litt tilrettelegging i skolen har han også fått, og vi foreldre er bevisst på rutiner og tydelige forventninger hjemme.

Både han og vi foreldre er egentlig såre fornøyd med opplegget sånn det er nå, men det å medisinere barn for ADHD møter jo massiv motstand i media og blant folk man omgås. Så det er lett å bli i tvil om det er riktig.

Gjest mor til ADHD-gutt
Skrevet

Jeg behandler relativt få med ADHD selv. Jeg omgås jevnlig med to kolleger og venner som begge driver med doktorgrad på ADHD, og jeg leser bl.a. tidsskriftet til en av verdens fremste ADHD-grunnforskere:

http://behavioralandbrainfunctions.com/

I følge disse er det ingen ting som tyder på at spesielle dietter har noen plass i behandlingen av ADHD.

Da unntar jeg det helt generelle om at uansett sykdom vil det være gunstig med et sunt kosthold, samt at et usunt kosthold sannsynligvis vil øke den negative betydning av de fleste sykdommer.

I de alternative miljøene går det stadig slike bølger med nye vidunderkurer. Jo fler som skriver om det, jo "sannere" blir påstandene. Personer som deg, som virkelig går til vitenskapen for å sjekke fakta, er dessverre alt for sjeldne.

Takk for svaret :-)

Skal sjekke ut linken!

Jeg syns vi hører litt for lite fra fagfolk som jobber med dette temaet og virkelig har faglig tyngde til å drive litt folkeopplysning. Det er mange myter som florerer. Men fagfolkene er vel ikke mange nok til å danne en motvekt.

Og så savner jeg kvakksalverloven...

Skrevet

Det jeg ville frem til i innlegget er at jeg faktisk ikke vet hva som gir effekt her. Jeg vet om barn som har fått effekt av å kutte ut gluten og melk, men om det skyldes melk og gluten i seg selv eller andre årsaksfaktorer er vanskelig å vite.

Jeg vet også om autister som har fått et bedre liv ( i følge deres pårørende) ved å leve på en slik diett. Men hva bedringen deres skyldes aner jeg ikke. Kanskje lever de bare sunnere og spiser mer kontrollert enn før?

Men hvis noe funker, hvorfor kutte det ut?

Fordi man ikke kan prøve alt, og fordi man risikerer å tro at "noe funker" og så leve livet uten "brød" (hvis det er det man tror) selv om det faktisk ikke er brød som er problemet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvordan beviser man så at en kur fungerer uten at den tas i bruk?

Ved å teste om pasienten reagerer på allergener, og generelle tester for å se om ADHD er diett-relatert (som undersøkelsene viser at det ikke er).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nå har du nevnt lactoseintoleranse flere ganger. Så nå skal jeg være pirkete. ;-)

Det er ikke lactosen det er snakk om at noen av de med ADHD/autisme blir bedre av å kutte ut, det er melkeproteinet. Som er noe helt annet.

:)

Takk!

Det blir litt (bare motsatt) som cognac for forkjølelse: det er det beste av alle medisinene som ikke fungerer. :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Fordi man ikke kan prøve alt, og fordi man risikerer å tro at "noe funker" og så leve livet uten "brød" (hvis det er det man tror) selv om det faktisk ikke er brød som er problemet.

Med vennlig hilsen

Tenkte jeg bare ville nevne til deg, Sør, at iflg Språkrådet så heter det enten "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen". Du setter sammen de to uttrykkene, og Språkrådet har spesifikt nevnt at det er feil.

Skrevet

Tenkte jeg bare ville nevne til deg, Sør, at iflg Språkrådet så heter det enten "Med hilsen" eller "Vennlig hilsen". Du setter sammen de to uttrykkene, og Språkrådet har spesifikt nevnt at det er feil.

Jeg er nok en anarkist! ;-)

Med vennlige hilsener

Skrevet

Dette er ikke en artikkel som jeg tror på umiddelbart. Å lete på nettet etter slike ting kan resultere i useriøse artikler. Det må være godkjent forskning som blir henvist til og det blir det ikke i dette tilfellet.

Det er ingen forskning som bekrefter at kosthold påvirker ADHD og autisme, men de personene har selvfølgelig like god nytte av å leve sunt som alle oss andre.

For noen år tilbake påsto man at sukkerinntak kunne føre til ADHD og at autisme skyldtes kalde mødre (kjøleskapsmødre). Alle vet i dag at det er ingen sammenheng.

http://www.ingentaconnect.com/content/maney/nns/2010/00000013/00000002/art00004

Gjest verdt å prøve
Skrevet

Takk for svar.

Problemet med å prøve ut ting som jeg ikke finner dokumentasjon på, er at jeg da bruker min 10 år gamle sønn som prøvekanin, med de sosiale og ernæringsmessige konsekvensene som følger med.

Jeg har ikke lyst til å utsette ham for slikt, spesielt siden han er et barn. Man kan jo ende opp med å prakke på ungen veldig mye rart etter hvert som det ene og det andre ikke virker, og jeg syns han har nok å stri med fra før i og med at han har ADHD.

Kunne jeg vært sikker på at dette hadde noe for seg så hadde jeg selvfølgelig lagt om dietten hans, det er ikke det at jeg ikke er villig til å ta den jobben.

Det å ha et barn med ADHD er ikke enkelt. Det viktigste er jo at du hjelper ham aktivt. Uansett hva du velger så blir det et vanskelig valg fordi det vil gi fordeler og ulemper.

Hvis jeg var deg ville jeg først undersøkt nærmere. Ring og snakk med de som jobber med problemene både alternativt og medisinsk.

Skaff deg masse informasjon før du tar en avgjørelse. Men vent ikke for lenge før du setter i gang tiltak. Jeg tror ikke det blir lettere når de kommer i pubertetene akkuratt. Start opp nå mens du fremdeles har ganske god styring på ham.

Gjest verdt å prøve
Skrevet

Takk for svar.

Problemet med å prøve ut ting som jeg ikke finner dokumentasjon på, er at jeg da bruker min 10 år gamle sønn som prøvekanin, med de sosiale og ernæringsmessige konsekvensene som følger med.

Jeg har ikke lyst til å utsette ham for slikt, spesielt siden han er et barn. Man kan jo ende opp med å prakke på ungen veldig mye rart etter hvert som det ene og det andre ikke virker, og jeg syns han har nok å stri med fra før i og med at han har ADHD.

Kunne jeg vært sikker på at dette hadde noe for seg så hadde jeg selvfølgelig lagt om dietten hans, det er ikke det at jeg ikke er villig til å ta den jobben.

Når det gjelder det sosiale så tenker jeg at han fint kan tåle det en prøveperiode. Jeg tror de fleste ser virkningen etter 2-3 måneder men jeg ville prøvd et halvt år før jeg var sikker. Jeg tror ikke han kan ta skade av det. Men husk bare at noen kan få abstinenser og dermed lure seg til melk på natta.

Sosialt: Dette var nok et større problem før enn nå. I dag kan du få kjøpt hamburgere som er gluten og melkefrie både på mc donalds og burger king. Pommesfrites går også bra da det er stekt i olje. Men obs på krydderet som en kan drysse over selv, det kan inneholde gluten.

Pølser får du kjøpt på butikken, go og mager pølser fra gilde som de fint kan spise. pølsebrød får du også i en del dagligvarebutikker. Rismelk får du også kjøpt som alternativ til vanlig melk. Soyamlek og soyafløte finnes også.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for det sosiale. Det som er det verste er at det blir litt jobb men de som har greie på det kan sikkert hjelpe deg så han kan leve mest mulig normalt. Viktig med kalktilskudd da.

Skrevet

Det å ha et barn med ADHD er ikke enkelt. Det viktigste er jo at du hjelper ham aktivt. Uansett hva du velger så blir det et vanskelig valg fordi det vil gi fordeler og ulemper.

Hvis jeg var deg ville jeg først undersøkt nærmere. Ring og snakk med de som jobber med problemene både alternativt og medisinsk.

Skaff deg masse informasjon før du tar en avgjørelse. Men vent ikke for lenge før du setter i gang tiltak. Jeg tror ikke det blir lettere når de kommer i pubertetene akkuratt. Start opp nå mens du fremdeles har ganske god styring på ham.

Det er da ingen grunn til å ta kontakt med folk som er kvakksalvere.

Det gir dem en legitimitet de selvsagt ikke har noe som helst krav på, inntil den dagen de ev. kan dokumentere at behandlingen dere er virkningsfull og fri for bivirkninger.

Skrevet

Når det gjelder det sosiale så tenker jeg at han fint kan tåle det en prøveperiode. Jeg tror de fleste ser virkningen etter 2-3 måneder men jeg ville prøvd et halvt år før jeg var sikker. Jeg tror ikke han kan ta skade av det. Men husk bare at noen kan få abstinenser og dermed lure seg til melk på natta.

Sosialt: Dette var nok et større problem før enn nå. I dag kan du få kjøpt hamburgere som er gluten og melkefrie både på mc donalds og burger king. Pommesfrites går også bra da det er stekt i olje. Men obs på krydderet som en kan drysse over selv, det kan inneholde gluten.

Pølser får du kjøpt på butikken, go og mager pølser fra gilde som de fint kan spise. pølsebrød får du også i en del dagligvarebutikker. Rismelk får du også kjøpt som alternativ til vanlig melk. Soyamlek og soyafløte finnes også.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for det sosiale. Det som er det verste er at det blir litt jobb men de som har greie på det kan sikkert hjelpe deg så han kan leve mest mulig normalt. Viktig med kalktilskudd da.

Det finnes én million forskjellige hypoteser om mat og/eller annen behandling for ADHD. Så lenge de ikke er begrunnet, så er det overhodet INGEN som helst grunn til å prøve dem ut, fordi man virken kan kontrollere at det er behandlingen (og ikke placebo/tilfeldigheter) som gjør at noen ev. blir bedre, og man vet heller ikke noe om bivirkninger. I tillegg så er det alt for mange til å forsøke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...