Gå til innhold

Gluten og kaseinfri kost og effekt på ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest verdt å prøve
Skrevet

Det finnes én million forskjellige hypoteser om mat og/eller annen behandling for ADHD. Så lenge de ikke er begrunnet, så er det overhodet INGEN som helst grunn til å prøve dem ut, fordi man virken kan kontrollere at det er behandlingen (og ikke placebo/tilfeldigheter) som gjør at noen ev. blir bedre, og man vet heller ikke noe om bivirkninger. I tillegg så er det alt for mange til å forsøke.

Hva mener du denne moren skal gjøre da?

Hvis du virkelig tro at det er så enkelt å vite hvordan en som mor og far skal hjelpe barna som lider så har du ikke satt deg inn i saken.

Etter det jeg mener å ha lest så har 85 prosent av fanger i det norske fengsel ADHD. Dette er mennesker som ikke har fått hjelp. Mange av de som går på narkotika har også ADHD.

Hva vet du om bivirkningene på lang sikt og starte opp med medisiner?

Jeg er svært skeptisk til kvakksalveri selv med akkuratt teorien til Reichelt har jeg faktisk god tro på.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

23

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• frosken

2

• wizdom

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis du virkelig tro at det er så enkelt å vite hvordan en som mor og far skal hjelpe barna som lider så har du ikke satt deg inn i saken.

Etter det jeg mener å ha lest så har 85 prosent av fanger i det norske fengsel ADHD. Dette er mennesker som ikke har fått hjelp. Mange av de som går på narkotika har også ADHD.

Jeg er svært skeptisk til kvakksalveri selv med akkuratt teorien til Reichelt har jeg faktisk god tro på.

Jeg mener at moren skal gjøre akkurat det som NHD skriver - prøv ut det som er dokumentert virkningsfullt.

Hvis du leser det hun skriver så står det at både barnet og de rundt er meget glad for nåværende opplegg (bl. a. med Ritalin), og årsaken til at hun skriver her (fritt fra minnet) er at så mange *andre* kommer med innvendinger.

Disse innvendingene er ikke basert på fakta, men mer en religiøs tro mot Ritalin, på samme måte som man har mot kunstig søtningsmiddel, mobiltelefoner, og før det om TV osv.

Hvis de er fornøyd selv med behandlingen, og den er godkjent, hvorfor skal hun "gjøre noe", og hvorfor skulle hun begynne å eksperimentere med ungen?

Med vennlig hilsen

Gjest verdt å prøve
Skrevet

Jeg ville som sagt valgt medisiner for mitt barn om ikke noe alternativt hjalp bra nok. Men en skal huske på at medisinenen kan gi alvorlige bivirkninger , derfor ville jeg først prøvd ut alternativt først. Jeg mener det er en bagatell og måtte gå på glute og kaseinfri mat fremfor og gå på medisiner.

Jeg håper flere forstår hvor vanskelig det kan være for en mor og far og vite hva som er best for barnet.

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/5531017.html

Skrevet

Jeg ville som sagt valgt medisiner for mitt barn om ikke noe alternativt hjalp bra nok. Men en skal huske på at medisinenen kan gi alvorlige bivirkninger , derfor ville jeg først prøvd ut alternativt først. Jeg mener det er en bagatell og måtte gå på glute og kaseinfri mat fremfor og gå på medisiner.

Jeg håper flere forstår hvor vanskelig det kan være for en mor og far og vite hva som er best for barnet.

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/5531017.html

Men:

1) Ingen tester/rapporterer bivirkninger for "alternativ behandling", så man vet ikke om de faktisk er langt større.

2) Ingen tester virkningen for "alternativ behandling", så man vet ikke om det virker.

3) Når man kun har én person å prøve på, så kan man heller ikke vite om det er behandlingen eller noe annet som endrer ting.

Ritalin brukes av mange, og hvis det var ukjente bivirkninger så ville de nok blitt oppdaget ganske raskt.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye som er dokumentert virksomt? Jeg har fått forståelsen av at kombinasjonen miljøtiltak + medisin gir best langtidseffekt statistisk sett.

Tiltakene nå er at han får Ritalin og det vet jeg jo har vært brukt i mange år og er godt utprøvd. Det fungerer veldig fint på ham! Litt bivirkninger er det jo (perioder med innsovningsvansker, noe redusert matlyst) men det har hatt en veldig positiv effekt på skolearbeid og selvtillit!

Litt tilrettelegging i skolen har han også fått, og vi foreldre er bevisst på rutiner og tydelige forventninger hjemme.

Både han og vi foreldre er egentlig såre fornøyd med opplegget sånn det er nå, men det å medisinere barn for ADHD møter jo massiv motstand i media og blant folk man omgås. Så det er lett å bli i tvil om det er riktig.

Så lenge du ser at det har god effekt på gutten og bivirkningene er minimale så ville jeg gitt blaffen i hva media sier. Ritalin er utprøvd nok til at jeg ville ikke være betenkelig med å prøve det på mine nærmeste.

Gjest segunda
Skrevet

Det finnes mange artikler som diskuterer problemstillingen, men jeg har ikke tenkt å kjøpe denne artikkelen. Det ser ut som Sør har gjort det og konklusjonen er at det mangler for mange faktorer til at det er noen ensidig konklusjon.

Det er dette som er forskning. At noen begynte å forske på emnet betyr ikke at det vitenskapelig bevist.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye som er dokumentert virksomt? Jeg har fått forståelsen av at kombinasjonen miljøtiltak + medisin gir best langtidseffekt statistisk sett.

Tiltakene nå er at han får Ritalin og det vet jeg jo har vært brukt i mange år og er godt utprøvd. Det fungerer veldig fint på ham! Litt bivirkninger er det jo (perioder med innsovningsvansker, noe redusert matlyst) men det har hatt en veldig positiv effekt på skolearbeid og selvtillit!

Litt tilrettelegging i skolen har han også fått, og vi foreldre er bevisst på rutiner og tydelige forventninger hjemme.

Både han og vi foreldre er egentlig såre fornøyd med opplegget sånn det er nå, men det å medisinere barn for ADHD møter jo massiv motstand i media og blant folk man omgås. Så det er lett å bli i tvil om det er riktig.

''Både han og vi foreldre er egentlig såre fornøyd med opplegget sånn det er nå, men det å medisinere barn for ADHD møter jo massiv motstand i media og blant folk man omgås. Så det er lett å bli i tvil om det er riktig.''

Ritalin er langt bedre testet for bivirkninger og dokumentert enn noe av det "alternative", så siden dere er "såre fornøyd" så er det ingen grunn til å la andre ødelegge for dere.

Lykke til, og jeg ville gjort som dere gjør nå!

Skrevet

Det finnes mange artikler som diskuterer problemstillingen, men jeg har ikke tenkt å kjøpe denne artikkelen. Det ser ut som Sør har gjort det og konklusjonen er at det mangler for mange faktorer til at det er noen ensidig konklusjon.

Det er dette som er forskning. At noen begynte å forske på emnet betyr ikke at det vitenskapelig bevist.

Det har jeg fått med meg. Ville bare publisere linken. Beklager så meget.

Skrevet

Det har jeg fått med meg. Ville bare publisere linken. Beklager så meget.

Du trenger ikke beklage!

Et lite tips: når man skriver et innlegg med bare en link, så er det nærliggende for leseren å tro at du er enig med det som står i linken.

Med vennlig hilsen

Gjest Dalmeny
Skrevet

Fordi man ikke kan prøve alt, og fordi man risikerer å tro at "noe funker" og så leve livet uten "brød" (hvis det er det man tror) selv om det faktisk ikke er brød som er problemet.

Med vennlig hilsen

grunnen til at jeg tar det opp er at jeg vet om folk som har fått et nytt liv med å leve på denne dietten. Hva som egentlig er årsaken til bedringen aner jeg ikke. Det kan være placebo for min del. Men det har tydeligvis funket for en del. Så hvis det funker, hvorfor slutte med det da?

Skrevet

grunnen til at jeg tar det opp er at jeg vet om folk som har fått et nytt liv med å leve på denne dietten. Hva som egentlig er årsaken til bedringen aner jeg ikke. Det kan være placebo for min del. Men det har tydeligvis funket for en del. Så hvis det funker, hvorfor slutte med det da?

Fordi man ikke skal ta behandling som muligvis muligvis ikke virker og som muligvis har bivirkninger i lang tid, som for all annen behandling.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Takk for svar.

Problemet med å prøve ut ting som jeg ikke finner dokumentasjon på, er at jeg da bruker min 10 år gamle sønn som prøvekanin, med de sosiale og ernæringsmessige konsekvensene som følger med.

Jeg har ikke lyst til å utsette ham for slikt, spesielt siden han er et barn. Man kan jo ende opp med å prakke på ungen veldig mye rart etter hvert som det ene og det andre ikke virker, og jeg syns han har nok å stri med fra før i og med at han har ADHD.

Kunne jeg vært sikker på at dette hadde noe for seg så hadde jeg selvfølgelig lagt om dietten hans, det er ikke det at jeg ikke er villig til å ta den jobben.

men jeg tenker også at du kan prøve en mellomting.

du trenger ikke å kutte ut all melk og gluten men kanskje redusere på det. Det er jo matvarer som inneholder veldig mye melk og det trenger man jo strengt talt ikke. Du kan også kutte ut vanlig pasta med grov pasta, så det blir mer næringsrik. Nå kan det jo hende at du allerede gjør det da.

Jeg vet om noen som har fått et bedre liv av å leve på denne dietten, men hva som er årsaken aner jeg ikke. Det kan jo tenkes at de bare spiser sunnere enn før, eller at maten er mere kontrollert siden de ikke har så mange alternativer.

Så det er en vanskelig avgjørelse å ta. Derfor tenker jeg at det er bedre at du heller gjør en slags kostendring først, før du går til det drastiske skrittet å kutte ut all melk og gluten. Problemet med å kutte ut alt det er jo selvfølgelig at det blir en belastning sosialt. Så man må veie ting opp mot hverandre.

jeg ville også vært skeptisk til Balderklinikken. Jeg føler ikke at de ser kritisk på sin egen forskning. Jeg endte selv opp med syv allergier hos dem, men det viste seg at mitt problem lå et helt annet sted.

Så jeg er et sted sånn midt i mellom her. Jeg vet om noen som har blitt bedre av denne dietten, samtidig synes jeg det er et drastisk skritt å skulle gjennomføre det også. Så et greit kompromiss i første omgang tenker jeg vil være å bare kutte ned på melk og gluten uten å utelukke det fra kostholdet. Hvis han opplever noe bedring der, kan det jo være neste skritt å prøve å kutte det helt ut. Men som sagt det er en drastisk løsning.

Gjest mor til ADHDgutt
Skrevet

Takk til alle som har svart og har en mening om dette! Dette ble en mye lenger debatt enn jeg hadde trodd! Jeg har lest alle svarene og lest linkene dere har lagt ut.

Jeg syns i utgangspunktet at teorien om kasein og gluten virket interessant og jeg har virkelig lurt på om det kunne ha noe for seg. Men en slik kostomlegging er nok altfor drastisk til at jeg kommer til å sette i gang, uten noe dokumentasjon på at det virker. Det er vanskelig nok å ha ADHD som det er.

Så konklusjonen blir at vi fortsetter som før med medisiner og trygge rammer/grensesetting. (Og et normalt men sunt kosthold.)

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...