Gå til innhold

Ligegladsprøyte - hva? el. hal slags terapi?

Anbefalte innlegg

Gjest phobos
Skrevet

Jeg skal få gjort et lite gynekologisk inngrep jeg har ekstrem angst for (overgrep), og lurer litt på hva som finnes av sånn likeglads-dop? Hva som har minst bivirkninger (kort virketid før man blir klar f.eks.). Eneste sånne dopet jeg kjenner til er Dormicum - hvilket fastlegen min sier at jeg trolig til trenge hjelp til å komme meg hjem etter å ha fått. Sannsynligheten for at noen kan kjøre meg hjem og være der litt er stor. Fastlegen min er kjempeforståelsesfull for dette, og ønsker at jeg skal få slik hjelp.

Egentlig skulle jeg ønske jeg klarte å face den dumme angsten, og bare få det unnagjort hos en gynekolog flere uavhengige personer har anbefalt veldig.

Men jeg begynner å svette bare jeg ser en gynekologisk stol... Jeg er like redd for dette som andre kan være for tannlegen. Hvordan kan man bruke terapi for en sånn fobi? Eksponeringsterapi er jo en smule kinkig å få til eller? Kognitiv terapi uten eksponering? Jeg har snakket med psykologen min om det, men jeg husker ikke helt om vi bare ble enige om at dette var noe legene skulle ta seg av der og da - flere år siden. Har bestilt time hos fastlegen til uka, gruer meg noe helt jævlig.

NHD, om du svarer... Har du hatt pasienter med slik angst? Hva er en god tilnerming?

Videoannonse
Annonse
Gjest kjenner meg igjen
Skrevet

Er det noen mulighet for at du kan få full narkose under inngrepet? jeg vet at de gjør dette i ekstreme tilfeller.

Jeg kjenner meg igjen. Jeg har fullstendig kirurgfobi etter en del operasjoner. Bare å se en kirurg med hvit kappe gjør meg forferdelig uvel. Legene tror jo da at jeg bare er et psykiatrisk tilfelle. Jeg kan gjerne dra til tannlegen eller gjøre smertefulle ting, men det å møte en kirurg som har operert meg gir meg sterk angst.

Hva med å hive i deg fire Sobril eller noe sånt? Da er du jo ganske dopet under inngrepet. Jeg tok det før en operasjon og sov et døgn etter det. Det var jo likegreit, for det var jo ikke så mye å gjøre da etter operasjonen.

Eller hva med Valium, funker det?

Gjest phobos
Skrevet

Er det noen mulighet for at du kan få full narkose under inngrepet? jeg vet at de gjør dette i ekstreme tilfeller.

Jeg kjenner meg igjen. Jeg har fullstendig kirurgfobi etter en del operasjoner. Bare å se en kirurg med hvit kappe gjør meg forferdelig uvel. Legene tror jo da at jeg bare er et psykiatrisk tilfelle. Jeg kan gjerne dra til tannlegen eller gjøre smertefulle ting, men det å møte en kirurg som har operert meg gir meg sterk angst.

Hva med å hive i deg fire Sobril eller noe sånt? Da er du jo ganske dopet under inngrepet. Jeg tok det før en operasjon og sov et døgn etter det. Det var jo likegreit, for det var jo ikke så mye å gjøre da etter operasjonen.

Eller hva med Valium, funker det?

Benzo - glem det. Det er ikke sterkt nok. Tar jeg det i foreskrevne doser hvilket for meg er 25mg Sobril eller 5 mg Valium, så blir jeg ikke fjern en gang. Bare som "folk" - ikke på tuppa av angst. Helt vanlig. Jeg blir ikke spesielt mye sløvere av 10mg Valium eller 50mg Sobril. Begge prøvd i såkalte ekstremsituasoner. Kanskje Xanor i en kraftig dose hadde virket, men psykiateren min kaller det et møkkamedikament hun ikke skriver ut i det hele tatt.

Narkose er noe dritt jeg vil slippe pga somatiske forhold. Fikk satt inn spiralen under narkose, men jeg liker det ikke. Er så mye styr med det. Jeg skulle bare ønske at jeg kunne taklet dette i ikke totalt bedøvd tilstand. Jeg vet jo ikke hva legene gjør med meg når jeg sover heller...

Hehe kirurger ja. De er en egen rase, og jeg har dessverre møtt noen eksemplarer som kunne trenge kurs i hvordan mennesker skal oppføres seg. Men det finnes ok kirurger og heldigvis. Men det hjelper ikke at jeg sier det til deg... Jeg VET jo at det finnes mange veldig ok gynekologer der ute! Hmmm.. Kanskje fastlegen min skriver ut Xanor...

Nei, jeg vet ikke. Hadde håpt på svart fra NHD..., men jeg får uansett snakke med fastlegen min.

Gjest kjenner meg igjen
Skrevet

Benzo - glem det. Det er ikke sterkt nok. Tar jeg det i foreskrevne doser hvilket for meg er 25mg Sobril eller 5 mg Valium, så blir jeg ikke fjern en gang. Bare som "folk" - ikke på tuppa av angst. Helt vanlig. Jeg blir ikke spesielt mye sløvere av 10mg Valium eller 50mg Sobril. Begge prøvd i såkalte ekstremsituasoner. Kanskje Xanor i en kraftig dose hadde virket, men psykiateren min kaller det et møkkamedikament hun ikke skriver ut i det hele tatt.

Narkose er noe dritt jeg vil slippe pga somatiske forhold. Fikk satt inn spiralen under narkose, men jeg liker det ikke. Er så mye styr med det. Jeg skulle bare ønske at jeg kunne taklet dette i ikke totalt bedøvd tilstand. Jeg vet jo ikke hva legene gjør med meg når jeg sover heller...

Hehe kirurger ja. De er en egen rase, og jeg har dessverre møtt noen eksemplarer som kunne trenge kurs i hvordan mennesker skal oppføres seg. Men det finnes ok kirurger og heldigvis. Men det hjelper ikke at jeg sier det til deg... Jeg VET jo at det finnes mange veldig ok gynekologer der ute! Hmmm.. Kanskje fastlegen min skriver ut Xanor...

Nei, jeg vet ikke. Hadde håpt på svart fra NHD..., men jeg får uansett snakke med fastlegen min.

Nei, det blir jo vanskelig å gi råd i en slik situasjon. Det er ingenting som kan trylle bort angsten fullstendig heller.

jeg tror også at selve angsten for angsten gjør det enda verre her. Du har opplevd angsten før og ser for deg hvordan den vil være denne gangen.

Kjenner du gynekologen fra før? Hvis ikke, hadde det vært mulig å ha et møte med henne først? Da kan du forklare med egne ord hvordan dette er for deg. Kanskje det kan hjelpe litt at du vet hvem det er som skal utføre inngrepet?

Hva med øretelefoner med musikk, kunne det ha avledet deg på noe vis? Eller at gynekologen har på rolig bakgrunnsmusikk. Jeg mener ikke at dette tryller bort angsten, men hvis det hjelper bittelitte grann så..

Hva kan hjelpe deg i en slik situasjon?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...