Gå til innhold

Er det riktig diagose jeg har fått ?

Anbefalte innlegg

Gjest Vilje-58
Skrevet

Har siden 5-årsalderen vært ekstremt trist og engstelig, med panikkanfall fra ca. 9-årsalderen. Trodde hjertet stoppet, eller jeg trodde jeg ble kvalt av en voksende klump i halsen. Min mor fikk 3 barn på 4 år i godt voksen alder, hvorav jeg var den yngste. Begge mine foreldre var utearbeidende, med egne aktiviteter på fritiden. Mine plager ble oversett; det var ikke rom for slike svakheter i vår familie. Så ble jeg den "flinke" i familien, og gjorde gode miner til slett spill. Min far døde da jeg var 14 år,og det var nesten en lettelse. Trodde jeg da kunne "være meg selv" i større grad. Virkelig problemer fikk jeg da jeg flyttet hjemmefra etter videregående. Da var angsten blitt så stor at jeg kom i behandling. Diagnose: Angstneurose. Angsten antok ulike former; paralyse i sosiale sammenhenger, klausrofobi, sykdomsangst osv. Klarte å få meg en utdannelse og jobb. Gikk inn i et destruktivt forhold med en lærer jeg hadde, som viste seg å være alkoholiker, uten ønske om å gjøre noe med sitt problem. Men fikk en datter som har vært min "livsoppgave" fram til hun nå har flyttet hjemmefra. Forlot min samboer etter noen år.Jeg fungerte tilsynelatende bra. Fikk på en måte "kapslet inn" ansten, men føler meg konstant uvel. Har hele tiden levd i den tro at det måtte gå an å bli kvitt denne angsten. Jeg har gjennomgått div. behandling; kognitiv terapi, psykodynamisk, psykodrama m.m. i tilsammen ca. 8-10 år. Men synes ikke jeg har kommet noen vei. Sitter her i min ensomhet, passert 50 år, mer desperat enn noensinne, og lurer fortsatt på hva jeg skal gjøre for å få det bedre. Kom over en artikkel om "Emotional deprivation disorder". Min siste psykolog (som gikk av med pensjon i vinter) var inne på at jeg var følelsesmessig og fysisk forlatt allerede på spebarnsstadiet. Og jeg mener hun var inne på noe der. Er tradisjonell behandling for angst - kognitiv eller psykodynamisk/psykoanalytisk da det rette for meg ? Eller kjenner noen til alternative former som vil være mer riktig for meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...