Gå til innhold

NHD Hva er akseptabelt bruk av Sobril?

Anbefalte innlegg

Gjest Sobrilspørsmål
Skrevet

Jeg har noe Sobril liggende som jeg tar i krisetilfeller. Etter å ha sluttet med SSRI så har jeg blitt ganske ustabil. har gråtetokter hver morgen og mye angst. I dag måtte jeg ta en Sobril da jeg hadde grått i flere timer uten å stoppe.

Jeg sliter også med kroniske smerter. Jeg har også erfart at en Sobril kan være med på å løse opp spenninger i kroppen.

jeg vil si at jeg har et ganske restriktivt forhold til Sobril. Jeg er veldig redd for å bli avhengig. Men er det å ta en Sobril en gang i uka eller to greit nok? Legen min liker ikke at jeg bruker Sobril i det hele tatt men jeg tror ikke at han helt forstår hvor mye angst og fortvilelse jeg har.

jeg regner med å dra noen dager på hytta med familien min og jeg vet ikke hvordan det vil gå når jeg er så ustabil. Hvor mye Sobril kan jeg ta i løpet av de dagene for å klare å være med? Jeg blir ikke mindre deprimert heller av å ikke være med på noe fordi jeg er så ustabil.

Videoannonse
Annonse
Gjest benzodiazepiner
Skrevet

Jeg er ikke NHD men har erfaring med bruk av benzodiazepiner som jeg ønsker å dele med deg.

Jeg ville gått tilbake til SSRI for å unngå/minske bruken av sobril, når du merker så stor forskjell på å ha sluttet.

Å bruke sobril et par ganger i uken tror jeg er greit, men man skal jo helst unngå det. Jo mindre, jo bedre. Men det er jo en avveining. Gjør sobrilen det slik at du får deltatt på ting du ikke ville klart uten sobril ville jeg brukt sobril. Men man blir lett avhengig. Hva som er akseptabel dagsdose vet jeg ikke. Regner med at det er ganske individuelt og at det også kommer an på legen sitt syn på benzo-preparater.

Vival/valium/stesolid er veldig likt sobril, men virkestoffet diazepam er mer muskelavslappende enn oxazepam som er virkestoffet i sobril.

Vival/valium/stesolid virkere raskere og har kortere halveringstid, noe som betyr at de brytes ned raskere i kroppen. Sobril virker litt langsommere, men varer lengre. Mange leger mener derfor at sobril er å foretrekke siden den varer lengre. Ved diazepam-preparater tenker mange at man lett kan bruke mer fordi de virker kortere enn oxazepam (sobril).

Gjest sobrilspørsmål
Skrevet

Jeg er ikke NHD men har erfaring med bruk av benzodiazepiner som jeg ønsker å dele med deg.

Jeg ville gått tilbake til SSRI for å unngå/minske bruken av sobril, når du merker så stor forskjell på å ha sluttet.

Å bruke sobril et par ganger i uken tror jeg er greit, men man skal jo helst unngå det. Jo mindre, jo bedre. Men det er jo en avveining. Gjør sobrilen det slik at du får deltatt på ting du ikke ville klart uten sobril ville jeg brukt sobril. Men man blir lett avhengig. Hva som er akseptabel dagsdose vet jeg ikke. Regner med at det er ganske individuelt og at det også kommer an på legen sitt syn på benzo-preparater.

Vival/valium/stesolid er veldig likt sobril, men virkestoffet diazepam er mer muskelavslappende enn oxazepam som er virkestoffet i sobril.

Vival/valium/stesolid virkere raskere og har kortere halveringstid, noe som betyr at de brytes ned raskere i kroppen. Sobril virker litt langsommere, men varer lengre. Mange leger mener derfor at sobril er å foretrekke siden den varer lengre. Ved diazepam-preparater tenker mange at man lett kan bruke mer fordi de virker kortere enn oxazepam (sobril).

Jeg har lyst til å gå tilbake på SSRI, men legen som følger meg opp er ikke enig. tror heller ikke at han forstår hvor psykisk dårlig jeg har blitt etter å ha kuttet ut.

Gjest benzodiazepiner
Skrevet

Jeg har lyst til å gå tilbake på SSRI, men legen som følger meg opp er ikke enig. tror heller ikke at han forstår hvor psykisk dårlig jeg har blitt etter å ha kuttet ut.

Vanskelig situasjon når legen ikke forstår, og det er legen som har reseptblokken..

Blir du fulgt opp av terapeut? Kunne denne evt kontakte legen din å forklare nærmere?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Svaret på ditt spørsmål avhenger helt av hva som er alternativet.

Hvis du hadde det rimelig bra på SSRI, slutter, og så får et økt behov for Sobril, synes jeg grensen for det akseptable går ved 1-2 tabletter i uka.

På den annen side. Dersom du har prøvd alle mulige behandlinger (medisin og psykoterapi) uten nødvendig effekt, og problemstillingen er at du med Sobril kan være i arbeid, mens uten Sobril vil du bli ufør, er akseptabel dose kanskje 60 mg per døgn.

Uansett når en bruker slike medisiner, bør en føre regnskap over forbruket slik at enhver tendens til økt forbruk oppdages tidlig.

Gjest sobrilspørsmål
Skrevet

Vanskelig situasjon når legen ikke forstår, og det er legen som har reseptblokken..

Blir du fulgt opp av terapeut? Kunne denne evt kontakte legen din å forklare nærmere?

terapeuten min har også lurt på om det var så lurt slutte med SSRI. Nå skal legen som følger meg opp med medisinene slutte, så da blir det en ny lege til høsten forhåpentligvis. Har søkt om en privatpraktiserende psykiater som først og fremst skal hjelpe til med medisineringen.. Men det blir ikke før til høsten. Så spørsmålet er jo hva en gjør i mellomtiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...