Gå til innhold

skjønner ikke helt dette

Anbefalte innlegg

Gjest hypotetisk tilfelle
Skrevet

La oss si at jeg går i terapi hos en i mine øyne kjekk psykolog for angst og depresjonsproblematikk.

Jeg blir mer og mer betatt av mannen, og får følelser for ham. Han gjengjelder følelsene og vi inngår et seksuelt forhold.

Etter et halvt år blir det "slutt". Hvorfor kan jeg da anmelde denne psykologen for overgrep da når jeg selv var like mye med på det?

Skjønner ikke dette jeg. Jeg var jo ikke så psyk at jeg ikke visste hva jeg gjorde...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Hvorfor kan jeg da anmelde denne psykologen for overgrep da når jeg selv var like mye med på det?''

Fordi han gjorde noe ulovlig, uansett om det var med på det eller ei.

Med vennlig hilsen

Gjest YotoHama
Skrevet

Så lenge han var/er psykologen din, så har han ikke lov til å innlede et forhold med en pasient. Men jeg er helt enig at du ikke skulle anmeldt psykologen hvis du var like mye med på leken som han. Han har opptrådd uproffesjonelt og skulle avsluttet terapien med deg, når dere innledet et forhold. Rent hypotetisk selvfølgelig ;)

Gjest hypotetisk tilfelle
Skrevet

Sjønner ikke deg jeg heller.

neivel.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En må ha slike regler for å sikre at behandlingsrelasjoner forblir behandlingsrelasjoner, og som er noe helt annet enn kjærlighetsforhold.

Om begge ønsker å ha et kjærlighetsforhold, får en avslutte terapien, legge inn en lengre karantenetid der en har absolutt ingen kontakt og deretter gjenoppta kontakten.

Skrevet

Jeg vet ikke om du har noen plikt til å anmelde han, hvis du mener at han ikke har gjort deg noe urett, med unntagen av at han har brutt reglene for god behandlingsrelasjon.

Gjest god kveld
Skrevet

En må ha slike regler for å sikre at behandlingsrelasjoner forblir behandlingsrelasjoner, og som er noe helt annet enn kjærlighetsforhold.

Om begge ønsker å ha et kjærlighetsforhold, får en avslutte terapien, legge inn en lengre karantenetid der en har absolutt ingen kontakt og deretter gjenoppta kontakten.

Er det lovlig da? Er det ikke slik at behandler og pasient ikke skal innlede et forhold, og det gjelder også etter at terapien er avsluttet og for resten av livet? Hvor lang karantenetid regnes som greit i så måte?

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

''Hvorfor kan jeg da anmelde denne psykologen for overgrep da når jeg selv var like mye med på det?''

Legg merke til _kan_ i setningen din. Du må ikke anmelde han.

Det er ikke lov å innlede et forhold til en pasient. For å besktte pasienten som ofte er veldig sårbar og påvirkelig, og behandler har en "makt" h#n kan misbruke. Velger man kjærligheten så skal paeientrelasjonen kuttes. Er ikke helt stø på loverket her, men trodde at man måtte gjennom et gitt tidsrom ikke ha kontakt. Når man da møtes igjen etter "pausen" og følelsene fortsatt er der, tror jeg ikke det er straffbart. Kanskje ikke helt akseptert.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det lovlig da? Er det ikke slik at behandler og pasient ikke skal innlede et forhold, og det gjelder også etter at terapien er avsluttet og for resten av livet? Hvor lang karantenetid regnes som greit i så måte?

Lov er en ting, etiske regler er noe annet. Ulike grupper har også ulike oppfatninger om dette.

Dersom det hele er ryddig gjort, er den fremgansmåten jeg skisserer lovlig.

Karantenetiden avhenger av hvilken behandlingsrelasjon en hadde. Her må behandleren søke råd hos Helsetilsynet og hos sin forening etiske råd.

Gjest anbefales ikke
Skrevet

Jeg var i et avhengighetsforhold i over ti år til behandleren min. Det var ti år med kaos, sterke følesesproblemer og tenkte konstant på vedkommende og det som foregikk.

Endte til slutt med at politiet selv anmeldte vedkommende uten min tillatelse da jeg ba om hjelp. Saken ble selvsagt henlagt etter to år med etterforskning. Men jeg fikk over 300.000 i erstatning... noe som tyder på at noen så på dette som svært alvorlig. Men det beste av alt: Jeg kom meg ut av det til slutt.

Skrevet

Fordi han gjorde noe ulovlig, uansett om det var med på det eller ei.

Med vennlig hilsen

Innlegget er noen dager gammelt; vil likevel gi et svar:Prøv å unngå å "flørte" åpenlyst med slike følelser overfor en behandler! Det er ulovlig, kan føre til store problemer for dere som er innvolvert. Da blir spørsmålet om å annmelde saken, liten ifht den skade som kan ha påføert dere begge!!! Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om. Jeg ble seksuellt misbrukt av en psykiater; flere ganger: Ble plutselig bråstopp, både med "terapi" og misbruk!! Det har gitt meg store og ubotelige traumer. Da jeg endelig våget å skulle anmelde saken, var den foreldet.

Og jeg vet at det er noe som heter motoverføring i denne relasjonen; at man er sårbar, tar imot all den positive omsorg/støtte man kan få; og det er lett å blande sammen føleleser; også fordi man lett kan bli "avhengig" av behandleren sin!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...