Gå til innhold

Blir jeg manipulert og kontrollert?

Anbefalte innlegg

Gjest Ekskludert
Skrevet

Jeg har statt paa for aa hjelpe en person som staar meg veldig naer. Denne personen har de siste aarene slitt veldig fysisk, grunnet noe psykisk. Jeg har ringt jevnlig, hatt lange samtaler, hjulpet henne oekonomisk flere ganger,mm. Jeg bor langt unna henne, men dro fra mann og barn i jula, slik at hun skulle slippe aa vaere alene, og har maattet ty til kredittkort ved noen anledninger for aa betale reisene for aa besoeke henne.

Jeg fremstiller ikke meg selv som noen helgen her naa, alt dette har jeg gjort av fri vilje, og fordi hun trengte meg.

De siste mnd har ting eskalert, og har faatt en del mailer og mld, opptil 2-3 gang i uka, om at hun oensker aa gjoere slutt paa livet, at naa orker hun ikke mer,mm. Og jeg har stilt opp som best jeg kunne, ringt og staatt paa for aa hjelpe henne med de dystre tankene hun har hatt....

Men naa har hun plutselig ekskludert meg fra sitt liv virker det som. Samtidig som dette skjedde, hadde jeg lenge gaatt med en uro om at jeg er blitt manipulert og kontrollert av henne, fordi hun har et stort oppmerksomhets behov.

EKS:Jeg sitter og leker og koser meg med barna, og plutselig sender hun meg en melding om at hun tror hun doer, og vet ikke hva hun skal gjoere.... For saa aa skrive noe humoristisk paa facebook noen timer senere. Hvor alvorlig er det da liksom???

Naa hoerer jeg ingenting. Hun skulle ha ringt meg flere dager, men gjoer ikke det. Sendte meg en mld om at det er SAA mye som skjer naa, og skal fortelle meg alt, men nei.... En annen venn av henne opplever det samme som meg ogsaa.

Hun vet jeg har bekymret meg veldig over henne og hennes liv, likevel har jeg faatt slike mld fra henne.

Dette er lite info kanskje til aa si hva du/dere mener om dette... Men jeg trenger aa faa ut av systemet denne frustrasjonen jeg kjenner paa... Jeg har foelelsen av aa blitt tygt, spist, og spyttet ut.... Kanskje det er paa tide aa innse hvem hun er, og begynne aa sette grenser for meg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Kanskje det er paa tide aa innse hvem hun er, og begynne aa sette grenser for meg selv?''

Jepp.

Skrevet

Dette høres ut som en person som trenger psykisk hjelp...

Gjest Nerda
Skrevet

Du har strukket deg meeeer enn langt nok nå!

Enten må hun ta ansvar for seg selv, ingen andre er pålagt å gjøre det med mindre hun fyller kriterier for tvangsinnleggelse på psykiatrisk. NHD skrev noe om manglende samtykkekompetanse til behandling lenger nede et sted - regner med dette handlet om medisinsk behandling for somatisk sykdom.

Når du har et liv med mann, barn, jobb osv - så kan du ikke stå på pinne for en syk person hele tiden. Du er et godt menneske, men du må ikke la det slite deg ut. Jeg ville sett etter andre løsninger. Psykiatrisk behandling er vel det mest nærliggende. Alt slikt begynner hos fastlegen - som selv kan være en god støttespiller, og samtidig henvise til adekvat behandling. Prøv å sett grenser, vær bestemt, prøv heller å hjelp henne til å få hjelp enn å la deg dirigere av henne.

Dette er brutalt å si, men om noen sier at de tror de dør eller at de tar livet sitt om ikke ditt eller datt - så kan du faktisk ikke stå med noe ansvar. Jeg har selv endt opp med å si "hvis du ønsker å ta livet ditt, så må de gjerne gjøre det. Det er faktisk ikke min avgjørelse - jeg kan ikke hindre deg." De få jeg har sagt dette til lever den dag i dag. To av de tre har faktisk fått psykiatrisk hjelp til slutt. Imidlertid skal det sies at dersom jeg virkelig skjønte at det var fullt alvor, så hadde jeg satt igang tiltak. Trolig ringt politiet, og latt de ta seg av resten.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du blir manipulert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...