Gå til innhold

nukleærundersøkelse av skjoldbrukskjertelen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne på 40 år som har fått påvist anti-TPO verdier på over 1000, hva sier det? I tillegg er det funnet små knuter, sannsynlig godartete cyster på kjertelen på ultralydundersøkelse. Jeg ble henvist til spesialist for videre utredning med bl.a. biopsi, men han fant ingen grunn til videre undersøkelse fordi jeg var - som så mange andre - innenfor normalen på de andre verdiene. Han rekvirerte imidlertid en nukleær undersøkelse av kjertelen. Hva kan den fortelle? Han sa forøvrig at de aldri henviste til ultralydundersøkelse fordi "alle" har forandringer på kjertelen.

På forhånd takk for hjelpen.

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Anti-TPO er ofte mindre enn 35 kU/l. Økte verdier sees gjerne dersom det foreligger en betennelse i kjertelen. Årsaken til slike betennelser er ikke fult ut kjent, men skyldes gjerne at immunssystemet feilaktig angriper kjertelen. Dette kan etterhvert føre til lavt stoffskifte.

Jeg antar at legen din har kanskje henvist deg til en scintigrafi for å vurdere om knutene i kjertelen er godartete.

Det tryggeste er nok at du spør legen din om hensikten med undersøkelsen.

Hei og takk for svar!

Spesialisten ville ikke sjekke knutene nærmere fordi, som han sa,"alle" har knuter på kjertelen når de undersøkes ved ultralyd (det er derfor de ikke henviser til ultralydundersøkelse). Det var heller ikke noen grunn for å undersøke knutene nærmere da kreft i skjoldbrukskjertelen er så til de grader sjelden. (Men det finnes jo...?)! Jeg tror meningen med nukleærundersøkelsen var å sjekke funksjonen i kjertelen(?). Bør jeg be fastlegen min om en nærmere undersøkelse av knutene? Jeg føler at jeg ikke kommer lenger hos spesialisten. Jeg tar gjerne mot svar fra andre i lignende situasjoner. Atter en gang, på forhånd takk for hjelpen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...