Gå til innhold

Når man ikke har kjemi med behandler

Anbefalte innlegg

Gjest behandlerkjemi
Skrevet

Hvordan går en frem om en har en behandler på en DPS, som en ikke har kjemi med?

Har hatt oppfølging av en lege på en DPS først og fremst med hensyn til medisinering. Fyren virker alright han. Men jeg føler rett og slett at vi ikke snakker samme språk. At han rett og slett ikke forstår plagene mine at jeg har blitt mye verre etter å ha skiftet medikament. Det er også andre ting vi snakker om hvor jeg føler at vi er fullstendig på to ulike kloder.Han er utlending og selv om han snakker nærmest flytende norsk så føler jeg at vi har en rar kommunikasjon.

Jeg synes dette er litt vanskelig. Jeg vil på en måte ikke være utakknemlig for tilbudet jeg har fått,men føler at jeg må gjøre noe i forhold til min egen psykiske helse.

Hvis jeg ber om en annen lege, må jeg da ha en god begrunnelse? Holder det å si at kjemien ikke er der eller?

Videoannonse
Annonse
Gjest bare bytt
Skrevet

Jeg ba om ny behandler på DPS og oppga dårlig kjemi som grunn. Den riktige grunnen var at behandleren ikke virket som han hadde peiling på faget sitt. Fikk ny, og mye bedre behandler jeg.

Gjest behandlerkjemi
Skrevet

Jeg ba om ny behandler på DPS og oppga dårlig kjemi som grunn. Den riktige grunnen var at behandleren ikke virket som han hadde peiling på faget sitt. Fikk ny, og mye bedre behandler jeg.

Måtte du vente lenge på en ny behandler? og fikk den nye behandleren vite grunnen til at du gikk over til vedkommende?

Skrevet

Måtte du vente lenge på en ny behandler? og fikk den nye behandleren vite grunnen til at du gikk over til vedkommende?

selvsagt får behandler vite det!!

Gjest bare bytt
Skrevet

Jeg fortalte selv den nye behandleren hva jeg syns om den forrige. De bør få beskjed om dårlige behandlere. Fortalte det til fastlegen også. Måtte kanskje vente noen uker ekstra på den nye men hvis du er veldig dårlig skal du vel prioriteres inn der også? Men det kan kanskje NHD si noe om.

Gjest behandlerkjemi
Skrevet

Jeg fortalte selv den nye behandleren hva jeg syns om den forrige. De bør få beskjed om dårlige behandlere. Fortalte det til fastlegen også. Måtte kanskje vente noen uker ekstra på den nye men hvis du er veldig dårlig skal du vel prioriteres inn der også? Men det kan kanskje NHD si noe om.

Jeg vet faktisk ikke om han er en dårlig behandler. Jeg vet bare at vi har en helt merkelig kommunikasjon. Hvis jeg hadde drevet med kulturformidling eller sosialantropologi hadde jo dette vært veldig spennende. Men dette handler først og fremst om min psykiske helse. Det er vanskelig å få den hjelpen man trenger når kommunikasjonen ikke fungerer.

Gjest hjhkl
Skrevet

Siden omtrent 30 % av behandlingseffekten avhenger av om at en har en bra relasjon med behandleren så er det GOD grunn til å bytte.

Gjest Nerda
Skrevet

Sånn er det å være menneske. Jeg har hatt en sånn fastlege, jeg har hatt en sånn psykiater. Sistnevnte behandler ga meg veldig lite, rett og slett fordi vi snakket forbi hverandre hele tida, og fordi jeg følte tilnermingen hans ble feil for meg - vi passet bare ikke sammen. Så jeg ba om å få bytte. Dette fikk jeg, og det tok vel ca. halvannen mnd tror jeg. Overraskende kort tid i alle fall. Da kom jeg til en flott psykolog som jeg fortsatt går hos og er kjempefornøyd med.

Det er bare ikke noe poeng å ha en behandler man ikke kommuniserer skikkelig med. Hvis du føler deg verre, så skal du jo ikke gå med det fordi du føler det blir vanskelig å formidle det på en god måte pga. dårlig kjemi!

Gjest behandlerkjemi
Skrevet

Sånn er det å være menneske. Jeg har hatt en sånn fastlege, jeg har hatt en sånn psykiater. Sistnevnte behandler ga meg veldig lite, rett og slett fordi vi snakket forbi hverandre hele tida, og fordi jeg følte tilnermingen hans ble feil for meg - vi passet bare ikke sammen. Så jeg ba om å få bytte. Dette fikk jeg, og det tok vel ca. halvannen mnd tror jeg. Overraskende kort tid i alle fall. Da kom jeg til en flott psykolog som jeg fortsatt går hos og er kjempefornøyd med.

Det er bare ikke noe poeng å ha en behandler man ikke kommuniserer skikkelig med. Hvis du føler deg verre, så skal du jo ikke gå med det fordi du føler det blir vanskelig å formidle det på en god måte pga. dårlig kjemi!

Det som jeg er litt redd for å er å bytte , for så å finne ut at jeg heller ikke har kjemi med den nye eller at den er enda verre..Det er jo litt sært å bytte for andre gang?

Gjest Nerda
Skrevet

Det som jeg er litt redd for å er å bytte , for så å finne ut at jeg heller ikke har kjemi med den nye eller at den er enda verre..Det er jo litt sært å bytte for andre gang?

Jeg skjønner veldig god bekyrmingen din der, den er helt rasjonell. Selv prøvde jeg å få satt litt ord på hva jeg følte ikke fungerte som et første forsøk på å få det lettere med min første behandler. Da dette ikke førte fram og jeg ba om et bytte, tror jeg dette ble tatt med i vurderingen. Psykologen jeg fikk er bl.a. flink med de tingene jeg har som problemområde.

Det kunne kanskje være en ide å levere noe skriftlig om det? Kanskje litt lettere?

Gjest behandlerkjemi
Skrevet

Jeg skjønner veldig god bekyrmingen din der, den er helt rasjonell. Selv prøvde jeg å få satt litt ord på hva jeg følte ikke fungerte som et første forsøk på å få det lettere med min første behandler. Da dette ikke førte fram og jeg ba om et bytte, tror jeg dette ble tatt med i vurderingen. Psykologen jeg fikk er bl.a. flink med de tingene jeg har som problemområde.

Det kunne kanskje være en ide å levere noe skriftlig om det? Kanskje litt lettere?

Nå er det slik at han skal slutte!! Da slipper jeg å tenke mer på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...