Gå til innhold

Treger tips til hvordan kvitte seg med ting

Anbefalte innlegg

Gjest profile
Skrevet

Hei,

Jeg sliter med å kvitte meg med ting. Sparer rett og slett på for mye, slik at det samler seg opp og blir et slit å ha med å gjøre. Skal flytte snart og jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe det da det blir alt for mye å ha med seg. Det som samler seg opp er:

Papir: Regninger, kontoutskrifter, bøker, blader, andre dokumenter, gamle skolebøker osv. Hvor lenge skal en spare på dokumenter?

Klær: Sliter med å kaste klær, kaster ikke før det virkelig er utslitt. Tenker at jeg kanskje kan få bruk for det. På den annen side er jeg veldig glad i å handle klær...

Ting jeg fra hobbyer jeg har hatt før men som jeg ikke lenger driver med: Tenker at jeg kanskje vil fatte interesse for det en gang i fremtiden.

Skal en tenke rasjonelt over det så bruker jeg jo mer penger på lagerplass en tingene er verdt, og jeg har jo ikke savnet dem jeg ikke har brukt på noen år. Det bare føles så feil å kvitte seg med dem, spesielt kaste. Skrekken er å kvitte seg med noe også like etterpå finne ut at jeg har bruk for det.

Så om noen har noen tips til hvordan takle det å komme med så hadde det vært fint. Utsetter å begynne å sortere ut ting, for jeg ser på det som et så stort ork...

Videoannonse
Annonse
Gjest Elextra
Skrevet

''Papir: Regninger, kontoutskrifter, bøker, blader, andre dokumenter, gamle skolebøker osv. Hvor lenge skal en spare på dokumenter?''

Her må du skulle mellom ting som har nostalgisk verdi og det som har praktisk verdi.

Regninger og slikt trenger man vel ikke spare på lenger, det finnes elektroniske spor etter betalingen. Men kvitteringer for større innkjøp, oppussing etc., kan være kjekt å ha. De bør ikke ta mye plass og kan samles i én perm.

Blader kastes fortløpende hos oss (andre enn et av mannens hobbyblader...), og selv bøker kastes eller gis bort etter lesing om den ikke ga oss noe spesielt og derfor neppe skal leses igjen.

''Klær: Sliter med å kaste klær, kaster ikke før det virkelig er utslitt. Tenker at jeg kanskje kan få bruk for det. På den annen side er jeg veldig glad i å handle klær...''

Kjenner til problemet. Legg tøyet i kasser og sett en dato på, f.eks. to år frem i tid. Har du ikke savnet det når denne dagen kommer, kan klærne trygt kastes/gis bort :-). Selvfølgelig kan gjøres enkelte unntak for plagg av nostalgisk verdi eller som du av andre grunner spesielt ønsker å spare på.

''Ting jeg fra hobbyer jeg har hatt før men som jeg ikke lenger driver med: Tenker at jeg kanskje vil fatte interesse for det en gang i fremtiden.''

Her ville jeg gjort omtrent som vedr. punktet over, men vurdert i hvilken grad ting kunne erstattes, om jeg skulle ønske å gjenoppta hobbyen. Det meste kan sikkert skaffes igjen, om du mot formodning skulle ønske det.

Skrevet

''Papir: Regninger, kontoutskrifter, bøker, blader, andre dokumenter, gamle skolebøker osv. Hvor lenge skal en spare på dokumenter?''

Her må du skulle mellom ting som har nostalgisk verdi og det som har praktisk verdi.

Regninger og slikt trenger man vel ikke spare på lenger, det finnes elektroniske spor etter betalingen. Men kvitteringer for større innkjøp, oppussing etc., kan være kjekt å ha. De bør ikke ta mye plass og kan samles i én perm.

Blader kastes fortløpende hos oss (andre enn et av mannens hobbyblader...), og selv bøker kastes eller gis bort etter lesing om den ikke ga oss noe spesielt og derfor neppe skal leses igjen.

''Klær: Sliter med å kaste klær, kaster ikke før det virkelig er utslitt. Tenker at jeg kanskje kan få bruk for det. På den annen side er jeg veldig glad i å handle klær...''

Kjenner til problemet. Legg tøyet i kasser og sett en dato på, f.eks. to år frem i tid. Har du ikke savnet det når denne dagen kommer, kan klærne trygt kastes/gis bort :-). Selvfølgelig kan gjøres enkelte unntak for plagg av nostalgisk verdi eller som du av andre grunner spesielt ønsker å spare på.

''Ting jeg fra hobbyer jeg har hatt før men som jeg ikke lenger driver med: Tenker at jeg kanskje vil fatte interesse for det en gang i fremtiden.''

Her ville jeg gjort omtrent som vedr. punktet over, men vurdert i hvilken grad ting kunne erstattes, om jeg skulle ønske å gjenoppta hobbyen. Det meste kan sikkert skaffes igjen, om du mot formodning skulle ønske det.

Det andre kan ha nytte av går til Fretex.

Det meste av papirer kan kastes, de finnes elektronisk.

For min del går det lettere når jeg først begynner å kaste og gi bort. Neste gang er det like vanskelig igjen. Det er om å gjøre å utnytte det når man først kommer i siget! :)

Skrevet

Den skulle ikke til deg. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...