Gå til innhold

NHD, er denne medisineringen forsvarlig?

Anbefalte innlegg

Gjest en liten sjel
Skrevet

jeg har gått på Cipralex i flere år. Det siste året sammen med efexor og litium.

Legen jeg går til endret medisineringen slik at jeg bare skulle stå på Seroquel (300 mg) og Lamictal(200X2). Det har jeg gått på flere måneder.

Jeg er så deprimert. Jeg får stadig gråteanfall og angst om kvelden. jeg får selvmordstanker, men uten å ha planer. Alt er bare fælt. Riktignok er jeg i en litt vanskelig situasjon med jobb og nav osv, men jeg pleier ikke å bli _så_ deprimert.

Legen vil ikke sette meg tilbake på Cipralex men har økt Lamictalen til 250X2 og 400 mg Seroquel om kvelden.

Høres dette fornuftig ut? Jeg er bekymret for min psykiske helse nå.

Legen mener også at å gå på Tolvon bare er tull, for det hjelper ikke mot mageproblemer, men bare det psykososiale. Men det er da vel flere leger som skriver ut tolvon mot fordøyelsesbesvær?

Er dette forsvarlig? Legen skal også ha ferie til august.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor denne legen din endret medisineringen du hadde om den virket på deg. Dersom du ikke blir bedre av Lamictal - så skjønner jeg ikke hvorfor ikike du kan bruke litium i stedet om det virket bedre på deg! Selv opplevde jeg det motsatt vei, sto på Lamictal og ble deprimert. Etter å ha forsøkt økning uten resultat samt tillegg av antidepressiva fikk jeg Litium. Jeg tar dette sammen med Lamictal, og det fungerer veldig bra!

Jeg må understreke at vi er forskjellige med tanke på hva som, men jeg husker at NHD anbefalte meg overgang til Litium om ikke en økning på Lamictal virket. Uansett - med Lamictal er det ikke bare doseringen man skal bry seg om. Serumverdier bestemmer doseringen. En tanke som slår meg er Litium+Lamictal i stedet for så mange antidepressiva, men dette er ikke noe jeg kan gjøre annet enn å spekulere om.

Jeg skjønner virkelig ikke tankegangen til legen din, er han psykiater? Hvis ikke, bør du avgjort komme deg til en. Bipolare lidelser er psykiatermat.

Gjest en liten sjel
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor denne legen din endret medisineringen du hadde om den virket på deg. Dersom du ikke blir bedre av Lamictal - så skjønner jeg ikke hvorfor ikike du kan bruke litium i stedet om det virket bedre på deg! Selv opplevde jeg det motsatt vei, sto på Lamictal og ble deprimert. Etter å ha forsøkt økning uten resultat samt tillegg av antidepressiva fikk jeg Litium. Jeg tar dette sammen med Lamictal, og det fungerer veldig bra!

Jeg må understreke at vi er forskjellige med tanke på hva som, men jeg husker at NHD anbefalte meg overgang til Litium om ikke en økning på Lamictal virket. Uansett - med Lamictal er det ikke bare doseringen man skal bry seg om. Serumverdier bestemmer doseringen. En tanke som slår meg er Litium+Lamictal i stedet for så mange antidepressiva, men dette er ikke noe jeg kan gjøre annet enn å spekulere om.

Jeg skjønner virkelig ikke tankegangen til legen din, er han psykiater? Hvis ikke, bør du avgjort komme deg til en. Bipolare lidelser er psykiatermat.

legen er under utdanning. Er vel ferdig psykiater om et år.

jeg skjønner ikke helt argumentasjonen her. jeg skjønner vel egentlig ingenting i det hele tatt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om du har fremstilt prosessen riktig, er det langt fra slik jeg mener det bør gjøres. Her har en gjort mange endringer samtidig. Det gjør det alltid vanskelig å vurdere hva som er årsaken til endringer - både positive og negative.

Jeg formoder at legen mener du har bipolar lidelse. Da var det fornuftig å forsøke å ta bort enten Efexor eller Cipralex og evt erstatte det med noe annet. Jeg kjenner ikke deg og sykehistorien godt nok til å si hva som blir neste steg. Det er også avhengig av hva som var årsaken til medisinskiftet.

Gjest En liten sjel
Skrevet

Om du har fremstilt prosessen riktig, er det langt fra slik jeg mener det bør gjøres. Her har en gjort mange endringer samtidig. Det gjør det alltid vanskelig å vurdere hva som er årsaken til endringer - både positive og negative.

Jeg formoder at legen mener du har bipolar lidelse. Da var det fornuftig å forsøke å ta bort enten Efexor eller Cipralex og evt erstatte det med noe annet. Jeg kjenner ikke deg og sykehistorien godt nok til å si hva som blir neste steg. Det er også avhengig av hva som var årsaken til medisinskiftet.

Årsaken til medisinskiftet var at legen mente at jeg sto på alt for mye medisiner, og at jeg ikke burde gå på Cipralex og Efexor når jeg har en bipolar lidelse.

før jeg begynte trappe ned på SSRI og begynte på Lamictal så var jeg i det minste stabil. Nå føler jeg meg forferdelig ustabil og har mye angst og tvangstanker som har forverret seg. Er dette en overgangsfase mon tro?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Årsaken til medisinskiftet var at legen mente at jeg sto på alt for mye medisiner, og at jeg ikke burde gå på Cipralex og Efexor når jeg har en bipolar lidelse.

før jeg begynte trappe ned på SSRI og begynte på Lamictal så var jeg i det minste stabil. Nå føler jeg meg forferdelig ustabil og har mye angst og tvangstanker som har forverret seg. Er dette en overgangsfase mon tro?

Antar du har bipolar 2. Mange av dere har også tvangstanker. Da er det SSRI som er nødvendig. Det er godt mulig at du må tilbake på enten Cipralex eller Efexor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...