Gå til innhold

Radioaktiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ørkenvandreren

>Jeg har bodd et år ved et forbrennings annlegg for radioaktivt avfall i utlandet, er det sjanse for at jeg er radioaktiv da?

Vi er alle radioaktive. Husk at radioaktivitet har bestått siden jorden ble til. Du mottar stråling fra naturlige kilder som bakken (mengden avhenger av hvor i landet du bor), og fra sola (mer på fjellet og i fly, enn i lavlandet, osv.) I tillegg blir vi påført menneske-skapt stråling fra røntgenbilder hos tannlegen, osv.

Stråling er derfor uansett en naturlig del av miljøet vi lever i.

Når det gjelder det konkrete spørsmålet ditt, kan jeg selvfølgelig ikke gi noe fasitsvar. Men sannsynligheten er _svært_ liten for at du har mottatt skadelige ekstra-doser/eksponering (ihvertfall hvis det var et vestlig land du bodde i). Du kan regne med at monitoreringen av bakgrunnstrålingen i området har vært svært omfattende, og at nivået der har vært kartlagt i en detaljgrad som er hinsides ethvert annet sted du har bodd.

Hvis du ikke slår deg til ro med det, vet jeg ikke hvem i helsesektoren som kan sjekke hvor mye radioaktivitet man har i kroppen. Noe sier meg at du kan ha vel så mye utbytte av en samtale om temaet, som en fysisk sjekk...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34944-radioaktiv/#findComment-134485
Del på andre sider

>Jeg har bodd et år ved et forbrennings annlegg for radioaktivt avfall i utlandet, er det sjanse for at jeg er radioaktiv da?

Vi er alle radioaktive. Husk at radioaktivitet har bestått siden jorden ble til. Du mottar stråling fra naturlige kilder som bakken (mengden avhenger av hvor i landet du bor), og fra sola (mer på fjellet og i fly, enn i lavlandet, osv.) I tillegg blir vi påført menneske-skapt stråling fra røntgenbilder hos tannlegen, osv.

Stråling er derfor uansett en naturlig del av miljøet vi lever i.

Når det gjelder det konkrete spørsmålet ditt, kan jeg selvfølgelig ikke gi noe fasitsvar. Men sannsynligheten er _svært_ liten for at du har mottatt skadelige ekstra-doser/eksponering (ihvertfall hvis det var et vestlig land du bodde i). Du kan regne med at monitoreringen av bakgrunnstrålingen i området har vært svært omfattende, og at nivået der har vært kartlagt i en detaljgrad som er hinsides ethvert annet sted du har bodd.

Hvis du ikke slår deg til ro med det, vet jeg ikke hvem i helsesektoren som kan sjekke hvor mye radioaktivitet man har i kroppen. Noe sier meg at du kan ha vel så mye utbytte av en samtale om temaet, som en fysisk sjekk...

Det var min mor som lurte, ikke jeg.

Dette anlegget er ifølge div. politiske partier verre enn Tsjernobyl, selv om det ligger i et vestlig land.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34944-radioaktiv/#findComment-134493
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Man blir nok ikke radioaktiv av å bli utsatt radioaktiv stråling, men slik stråling kan skade kroppen. Med mindre det har foreligget lekkasjer fra anlegget, vil jeg tro at risikoen for skader er svært liten. Sikkerhetsforskriftene ved anlegg som håndterer radioaktivt materiale i vår del av verden, er sannsynligvis meget strenge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34944-radioaktiv/#findComment-134687
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...