Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Perssonsen
Skrevet

non = ikke

sequitur = "sekvens" = følger

Altså, "det du sier følger ikke fra premissene".

Med andre ord, "du skal aldri gi til tiggere" følger ikke fra "noen tiggere stikker ansiktet deres nær ditt ansikt".

Utover det kan jeg anbefale Goggle! :-)

Med vennlig hilsen

''Med andre ord, "du skal aldri gi til tiggere''

Helt enig! Tiggere forsøpler!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Med andre ord, "du skal aldri gi til tiggere''

Helt enig! Tiggere forsøpler!

Det kan du diskutere i en annen tråd.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det kan du diskutere i en annen tråd.

Sier han som dreier de fleste diskusjoner over til sine tema:)

Skrevet

Sier han som dreier de fleste diskusjoner over til sine tema:)

Det gjorde du 20:15.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Hvis du stiller deg langt nærmere enn det som er normalt for de du snakker med, så kan de føle seg ukonfortable''

Slik som jeg opplevde i dag IGJEN av tiggere naar jeg ventet paa bussen. En dame som kom foerst i dag og stiller seg helt opp i ansiktet paa meg med koppen sin. Jeg rister paa hodet, men det hjelper jo ikke. Maatte vifte henne vekk med haanden.

Deretter kommer en mann.

Du er heldig som ikke blir plaget. Forstaar ikke hvordan du faar det til?

Nå sporer denne tråden av.

Tiggere er nylig diskutert. Vennligst la dette være et forum for psykiatri.

Skrevet

Derfor boer ingen gi til tiggere.

Det har du helt rett i.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nå sporer denne tråden av.

Tiggere er nylig diskutert. Vennligst la dette være et forum for psykiatri.

Skal skjerpe meg:) Er nok litt for impulsiv.

Madelenemie
Skrevet

Så vi har ikke en "naturlig sone", en følelse for hvor nærme vi kan la, for eksempel en fremede stå oss, uten at det blir ubehagelig ? Hvis en en deprimert, kan den sonen da forstyrres på noen måte ?

Psykologen min mente at det kunne være asperger trekk, hvis jeg sto, eller stilte meg for nær folk jeg ikke kjente ?

Hei!

Jeg har noe av den samme erfaring, men mest holder jeg meg på god avstand fra mennesker, litt fordi jeg ikke vet hvor disse usynlige linjene man skal holde seg innefor går.

Men her om dagen oppdaget jeg en mann som bråstanset forran meg, jeg holdt på å gå rett i ryggen på han, jeg gikk så forbi han, og mannen begynte så å gå igjen, men nå, bak meg.

Akkurat da kom jeg til å tenke på at hvor grensene går for når jeg er for nære noen, for privat, for personlig eller for formel , er forhold jeg er nokså klossmajor på.

Min mann kan smile og le mange ganger og si at, "Ja man skulle ikke tro vi har vært gift snart 18 år". Da mener han nemmelig at jeg til tider er svært formel med han, men det er slett ikke min mening. Jeg er jo både trygg og avslappet i hans nærvær.

Men jeg sliter fryktelig med alle mulige naturlige grenser, enten det er å sette meg for nære noen, for langt fra noen, slå til med en real klem for å vise at "Ja jeg har asperger, men jeg kan gi en klem". Jeg kan da overdrive eller underdrive slik at det liksom alltid blir til munterhet for omgivelsene.

Da er det i det minste fint å tene på som min psykiater sier, "Ikke tenk på dette som din personlighet, men ene og alene som en aspergervanske" og " Du er en svært omtenksom person, det vet jeg som kjenner deg". Det er fint å vite at det mere skyldes en forståelsesvanske enn at man er dum, uhøflig, overlegen, arrogant, sær m. m.

Gjest profile
Skrevet

Men har en "komfortsone" (som er noe man er vant med) som angir distansen man holder til den man snakker med, for eksempel. I Norge er denne distansen ofte mye lengre enn i Brasil, for eksempel. Det er altså en vanesak.

Hvis du stiller deg langt nærmere enn det som er normalt for de du snakker med, så kan de føle seg ukonfortable.

"Auraen" som alternativ-folkene snakker om, derimot, er bare tull.

Jeg lurer på om en liten komfortsone i noen grad bidrar til mer spredning av smittsomme sykdommer enn en stor?

Gjest profile
Skrevet

Jeg liker ikke å komme for nær andre mennesker pga. at jeg er redd for smittsomme sykdommer. Om noen prater til meg med munnen vendt rett mot annsiktet mitt øker jeg avstanden pga. av faren for dråpesmitte.

Skrevet

Ja nettopp, Ikke om en virker ufyselig og lukter vondt altså ? Visst det er som du sier, så tror jeg for min del, ikke har en slik sone. Kan det ha noe med at en ikke har så mye en har behov for å holde privat, eller kanskje er det mangel på identitet også ?

I min jobb har jeg "brukere", Pr d.d har 4 av mine "brukere" asperger. Ingen av disse har noensinne kryssa "komfortsonen", i motsetning til andre "brukere". En har gitt meg en klem - etter å ha fått fast jobb :-)

Skrevet

I min jobb har jeg "brukere", Pr d.d har 4 av mine "brukere" asperger. Ingen av disse har noensinne kryssa "komfortsonen", i motsetning til andre "brukere". En har gitt meg en klem - etter å ha fått fast jobb :-)

Nei vel. Men har du registrert at dette gå begge veier ? Det jo ofte slik, at når en med AS er litt opplsukt av noe, så kan de lett gå for nær den personen de har kontakt med, men det trenger ikke å være slik, hvis det er andre som kontakter dem.

Skrevet

Nei vel. Men har du registrert at dette gå begge veier ? Det jo ofte slik, at når en med AS er litt opplsukt av noe, så kan de lett gå for nær den personen de har kontakt med, men det trenger ikke å være slik, hvis det er andre som kontakter dem.

Nei, jeg er er en "klemmer" og "klappe på skuldra"-person om situasjonen tillater det..

Har aldri opplevd at mennesker med asperger har imøtekommet dette i min "karriere"..

Skrevet

Nei, jeg er er en "klemmer" og "klappe på skuldra"-person om situasjonen tillater det..

Har aldri opplevd at mennesker med asperger har imøtekommet dette i min "karriere"..

Merkelig. Hva slags aspergere er dette :-) ?

Skrevet

Merkelig. Hva slags aspergere er dette :-) ?

Aner ikke - "vanlige folk" som er like sammensatte som alle andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...