Gå til innhold

Taushetsplikten i helsevesenet

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva om man får vite om kollegaers sykdom etc "over kaffen", dog i kraft av å være helsepersonell?

Jeg velger å praktisere taushet om alle helseopplysninger folk gir til meg uansett pasientstautus eller ikke og uansett hvilken "setting" det er gitt i. Dette er mer enn det som loven streng definerer, men jeg mener noen og enhver kan begrense seg i forhold til å plapre om andres personlige forhold (jeg kaller det sladder).

Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1278190874' post='4391862]

''Hva om man får vite om kollegaers sykdom etc "over kaffen", dog i kraft av å være helsepersonell?

– hvorfor skjer dette??''

''Et viktig moment i denne saken er jo at det er ganske personlige ting som ble fortalt, seksuelle overgrep er ikke noe man snakker med mange om. ''

Henviser til "hvorfor skjer dette??" sitt innlegg der h#n bringer tema sykdom på bane.

En sykdom kan også være alvorlig og personlig. Noe man ikke snakker med mange om. Det være seg både fysisk eller psykisk.

Trådstarters innlegg:

''Gjelder taushetsplikten bare om pasientene eller gjelder den kollegaer også? Hvis du f.eks jobber på et sykehjem og irriterer deg over en kollega. Du forteller så dette videre til en person som vet hvem denne kollegaen er. Har du da brutt taushetsplikten?''

Dette er ikke brudd på taushetsplikten. Hvis du irriterer deg over en kollega bør man ta det opp med vedkommende fremfor å baksnakke.

Jeg er usikker på hva du mener med dette svaret.

Om ting som er fortalt i privat sammenheng er omfattet av taushetsplikten kommer an på flere ting. En av tingene er hvor alvorlig og personlig tema det er snakk om. Om en gravid kvinne forteller en lege hun kjenner privat at hun plages med kvalme i svangerskapet er langt fra så alvorlig og personlig som seksuelle overgrep. Derfor er det første eksempelet ikke omfattet av taushetsplikten, mens det andre er det.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Jeg er usikker på hva du mener med dette svaret.

Om ting som er fortalt i privat sammenheng er omfattet av taushetsplikten kommer an på flere ting. En av tingene er hvor alvorlig og personlig tema det er snakk om. Om en gravid kvinne forteller en lege hun kjenner privat at hun plages med kvalme i svangerskapet er langt fra så alvorlig og personlig som seksuelle overgrep. Derfor er det første eksempelet ikke omfattet av taushetsplikten, mens det andre er det.

Jeg mener akkurat det jeg skriver med svaret mitt. Sykdom kan også være alvorlig og omfattes av taushetsplikten selv om det fortelles privat. Er ikke umiddelbart enig i at en som forteller om svangerskapskvalme privat ikke er omfattet av taushetsplikten. Da bør det være en "offentlig" graviditet i omgangskretsen for at taushetsplikten ikke skal gjelde mener jeg. Hva høyesterett mener vet jeg ikke.

Mitt poeng er at det kommer an på sykdom og alvorlighetsgrad om taushetsplikten gjelder, og tror ikke det finnes en paragraf eller lignende som gir en liste over når taushetsplikten gjelder i private sammenhenger og ikke. Man må selv vurdere. Hadde det vært opp til meg hadde jeg ikke sagt noe om noen form for sykdom videre. Det man forteller til én skal bli der med mindre man avtaler noe annet.

Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1278533367' post='4394152]

Jeg mener akkurat det jeg skriver med svaret mitt. Sykdom kan også være alvorlig og omfattes av taushetsplikten selv om det fortelles privat. Er ikke umiddelbart enig i at en som forteller om svangerskapskvalme privat ikke er omfattet av taushetsplikten. Da bør det være en "offentlig" graviditet i omgangskretsen for at taushetsplikten ikke skal gjelde mener jeg. Hva høyesterett mener vet jeg ikke.

Mitt poeng er at det kommer an på sykdom og alvorlighetsgrad om taushetsplikten gjelder, og tror ikke det finnes en paragraf eller lignende som gir en liste over når taushetsplikten gjelder i private sammenhenger og ikke. Man må selv vurdere. Hadde det vært opp til meg hadde jeg ikke sagt noe om noen form for sykdom videre. Det man forteller til én skal bli der med mindre man avtaler noe annet.

Jeg er enig i at graviditeten skal være kjent, jeg tenkte ikke over at de fleste holder det "hemmelig" i starten.

Det som blir fortalt i fortrolighet bør man ikke føre videre, selv om det ikke er forbundet med taushetsplikt eller straffansvar. Ting som angår egen/andres helse er ofte fortrolig, og bør derfor ikke bringes videre.

Det finnes ingen klare regler for hvor grensene for taushetsplikten går. Når du er på legekontoret som pasient er det du sier der underlagt taushetsplikt. Det er helt klart. Det er når du ikke er i "pasientrollen", men betror deg til en som jobber i helsevesenet, blir det vanskeligere å avgjøre hvor grensene for taushetsplikten går. Et viktig moment er hvor alvorlig og personlig det du forteller er. Er det noe du forteller til mange eller bare noen få? Er det noe "gjennomsnittsnordmannen" ville delt med flere eller bare noen få?

I en diskusjon som dette er det viktig å skille mellom hva reglene faktisk er (dvs. hva høyesterett mener) og hva vi mener folk ikke bør fortelle videre.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Jeg er enig i at graviditeten skal være kjent, jeg tenkte ikke over at de fleste holder det "hemmelig" i starten.

Det som blir fortalt i fortrolighet bør man ikke føre videre, selv om det ikke er forbundet med taushetsplikt eller straffansvar. Ting som angår egen/andres helse er ofte fortrolig, og bør derfor ikke bringes videre.

Det finnes ingen klare regler for hvor grensene for taushetsplikten går. Når du er på legekontoret som pasient er det du sier der underlagt taushetsplikt. Det er helt klart. Det er når du ikke er i "pasientrollen", men betror deg til en som jobber i helsevesenet, blir det vanskeligere å avgjøre hvor grensene for taushetsplikten går. Et viktig moment er hvor alvorlig og personlig det du forteller er. Er det noe du forteller til mange eller bare noen få? Er det noe "gjennomsnittsnordmannen" ville delt med flere eller bare noen få?

I en diskusjon som dette er det viktig å skille mellom hva reglene faktisk er (dvs. hva høyesterett mener) og hva vi mener folk ikke bør fortelle videre.

At det ikke finnes klare retningslinjer for taushetsplikten når man får vite noe i en privat sammenheng er jo akkurat det jeg sier. Man må bruke skjønn og sunn fornuft-

''Mitt poeng er at det kommer an på sykdom og alvorlighetsgrad om taushetsplikten gjelder, og tror ikke det finnes en paragraf eller lignende som gir en liste over når taushetsplikten gjelder i private sammenhenger og ikke. Man må selv vurdere. Hadde det vært opp til meg hadde jeg ikke sagt noe om noen form for sykdom videre. Det man forteller til én skal bli der med mindre man avtaler noe annet.''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...