Gå til innhold

Er hun manipulerende?

Gjest Nå vil jeg bare slutte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten stilling på 25 prosent på et sykehjem. P.g.a tre krevende barn så orker jeg ikke å jobbe mere. Jeg er utdannet sykepleier.

Jeg har vært hjemme noen år med barn. Det var litt tøft å begynne igjen og jobbe som sykepleier. Har fire års erfaring fra før jeg fikk barn.

Nå vurderer jeg og si opp min stilling. Jeg har en kollega som er hjelpepleier. Hun kritiserer meg stadig vekk men bare når det kun er meg og henne til stede. Det er som regel filleting synes jeg. Hun har jobbet der fast i ti år. Hun er hyggelig når det er flere til stede og hun er også hyggelig med meg når vi spiser lunch og ellers. det virker som andre kollegaer trives i hennes nærvær.

Når hun sier i fra er hun irritert og som sagt så er det slik jeg ser det bagateller. Ingen andre holder på sånn som henne. De gangene jeg ikke jobber med henne så trives jeg veldig bra på jobben og jeg føler mye bedre selvtillit. Men denne kritikken hennes hver gang jeg er på jobb gjør at jeg grruer meg veldig til jobben. Selvtilliten har bare dalt og dalt. Har mistet motet for å si det sånn. Har ikke orket og ta det opp med noen på jobben heller. Men jeg har snakket med andre utenfor jobben og de blir helt rystet over det jeg forteller.

Hva er det som får noen til å oppføre seg slik? Er jeg en trussel siden jeg er sykepleier? Prøver hun bare og holde meg nede ? Eller er det jeg som bør finne meg et annet yrke?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, hun er manipulerende.

Du bør ta opp kampen. Si tydelig i fra at du ikke finner deg i dette, og at hun får slutte med denne sutringen. Jeg synes du skal ta dette opp med din leder.

Skrevet

Tror ikke det er deg det er noe galt med.

Synes du bør begynnte å notere ned episoder og hendelser, så har du dokumentasjon å vise til når det blir sak av ting.