Gå til innhold

Er hun manipulerende?

Gjest Nå vil jeg bare slutte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten stilling på 25 prosent på et sykehjem. P.g.a tre krevende barn så orker jeg ikke å jobbe mere. Jeg er utdannet sykepleier.

Jeg har vært hjemme noen år med barn. Det var litt tøft å begynne igjen og jobbe som sykepleier. Har fire års erfaring fra før jeg fikk barn.

Nå vurderer jeg og si opp min stilling. Jeg har en kollega som er hjelpepleier. Hun kritiserer meg stadig vekk men bare når det kun er meg og henne til stede. Det er som regel filleting synes jeg. Hun har jobbet der fast i ti år. Hun er hyggelig når det er flere til stede og hun er også hyggelig med meg når vi spiser lunch og ellers. det virker som andre kollegaer trives i hennes nærvær.

Når hun sier i fra er hun irritert og som sagt så er det slik jeg ser det bagateller. Ingen andre holder på sånn som henne. De gangene jeg ikke jobber med henne så trives jeg veldig bra på jobben og jeg føler mye bedre selvtillit. Men denne kritikken hennes hver gang jeg er på jobb gjør at jeg grruer meg veldig til jobben. Selvtilliten har bare dalt og dalt. Har mistet motet for å si det sånn. Har ikke orket og ta det opp med noen på jobben heller. Men jeg har snakket med andre utenfor jobben og de blir helt rystet over det jeg forteller.

Hva er det som får noen til å oppføre seg slik? Er jeg en trussel siden jeg er sykepleier? Prøver hun bare og holde meg nede ? Eller er det jeg som bør finne meg et annet yrke?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, hun er manipulerende.

Du bør ta opp kampen. Si tydelig i fra at du ikke finner deg i dette, og at hun får slutte med denne sutringen. Jeg synes du skal ta dette opp med din leder.

Skrevet

Tror ikke det er deg det er noe galt med.

Synes du bør begynnte å notere ned episoder og hendelser, så har du dokumentasjon å vise til når det blir sak av ting.

Hva med å prøve å begynne å markere seg litt ? Still spørsmål ved hennes uttalelser og hva hun mener med det.

Om hun er hyggelig i andres nærvær er det ikke sikkert at de synes hun er hyggelig, mulig de bare kjenner lusa på gangen og er påtatt hyggelig. Sjekk ut nettverket hennes, om hun har direkte linker til sjefen og er under sjefens vinger.

Sørg for at du alltid er faglig korrekt.

Har blitt utsatt for akkurat samme faenskap selv, som sykepleier. Noen hjelpepleiere tror de har monopol på å kunne yte omsorg.

Skrevet

Ja, hun er manipulerende.

Du bør ta opp kampen. Si tydelig i fra at du ikke finner deg i dette, og at hun får slutte med denne sutringen. Jeg synes du skal ta dette opp med din leder.

Jeg synes slike kamper er ganske vanskelige men ser det er nødvendig hvis jeg skal fortsette som sykepleier. Takk for svar!

Skrevet

Jeg synes du skal ta tak i dette så raskt og mulig på en ryddig måte. Kanskje er dette bare en variant av hjelpepleier vs sykepleier-konflikt. En del hjelpepleiere som har jobbet mange år ett sted savner mer anerkjennelse for det de gjør, og dessverre velger noen å hevde seg selv på den måten du forteller at din kollega gjør.

Snakk med din leder, forklar at du ikke helt vet hvordan du skal ta tak i dette. Det er ikke gitt at din kollega har innsikt i hvordan hun påvirker din arbeidsdag, og kanskje er det håp om at f.eks. veiledning fra leder vil kunne endre situasjonen.

Ikke la dette gå lenger uten at du gjør noe med det.

Lykke til:-)

Gjest personalsak
Skrevet

Hadde gått til sjefen min og bedt om å bli satt opp på vakter hvor denne personen ikke jobber.

Å slutte pga dette høres for dumt ut, sykepleier eller ikke ...

Skrevet

Hadde gått til sjefen min og bedt om å bli satt opp på vakter hvor denne personen ikke jobber.

Å slutte pga dette høres for dumt ut, sykepleier eller ikke ...

Problemet er at jeg alltid har møtt på en eller to som har oppført seg lignende på de andre arbeidsstedene jeg har vært før også. Jeg er ikke noe flink og tøff i å gå inn i konflikter og jeg ser at jeg trolig er nødt til å klare det om jeg skal fortsette.

Ditt tips om å bytte til andre vakter har jeg tenkt litt på. Kanskje jeg skal prøve det og gjøre et nytt forsøk.

Skrevet

Problemet er at jeg alltid har møtt på en eller to som har oppført seg lignende på de andre arbeidsstedene jeg har vært før også. Jeg er ikke noe flink og tøff i å gå inn i konflikter og jeg ser at jeg trolig er nødt til å klare det om jeg skal fortsette.

Ditt tips om å bytte til andre vakter har jeg tenkt litt på. Kanskje jeg skal prøve det og gjøre et nytt forsøk.

''Problemet er at jeg alltid har møtt på en eller to som har oppført seg lignende på de andre arbeidsstedene jeg har vært før også.''

Jeg tenker at det vil være adskillig bedre for deg å finne måter å håndtere denne typen konflikter på, enn å forsøke å unnvike situasjonen. Som sykepleier i deltidsstilling på sykehjem, tror jeg du jevnlig vil kunne oppleve hjelpepleiere som vil ønske å fokusere på evt. småfeil du måtte gjøre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er enig med deg. Slike brønnpissere finnes det i nesten alle arbeidsmiljø. Nettopp derfor må du ta denne konflikten. Du må ta det opp med sjefen.

Neste gang denne personen kritiserer deg, ber du om å få det skriftelig slik at det kan bringes videre til sjefen for en vurdering. Noen ganger er det en meget effektiv intervensjon.

Gjest peanøtt
Skrevet

Nå kjenner jeg ikke til hva hun klager på, men dette er typisk for kvinner som har være mange år på et arbeidssted og har behov for å markere seg. Alle regler og rutiner skal følges slik det alltid har vært og på hennes premisser. Kanskje det går seg til etter hvert når du også kommer inn i de samme rutinene. Eventult når hun finner en ny hakkekylling... Jeg syns du skal beholde arbeidsplassen og finne en måte å takle det på, eventuelt ved å begynne å svare henne ved å markere dine standpunkter. Det er bra at hun bare tar det opp direkte med deg, det hadde vært verre hvis du oppdaget at hun baksnakket deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...